Qaysla | 8

304 11 0
                                    

Khayla membuka pintu rumah. Dia melihat kereta Qays diparkir. Mungkin Qays sudah pulang. Kaki melangkah longlai menuju ke bilik. Tangan kecilnya memutarkan tombol pintu. 

Barang yang dikutip diletakkan di atas katil. Dia terasa lemah diri untuk mengemasnya. Sekeping foto melayang ke bawah.Matanya mengerling pada foto yang terjatuh di kaki katil. Khayla mengambil foto itu.

Foto dia bersama dengan Hakkim di pantai. Mereka sanggup berjarak antara satu sama lain hanya cuma untuk mengambil gambar sebagai kenangan. Hakkim tampak bergaya dengan memakai baju t-shirt berwarna baby blue dan berseluar jeans berwarna cream.

Tiba-tiba air matanya menitis lagi. Rindu dengan kenangan lalu.Rindu dengan suasana hidupnya dahulu.

'Astghfirullahalazim, aku dah jadi isteri orang tapi still ingat orang lain. Ya Allah, ampunkan dosa aku ya Allah.'

Foto diselit ke dalam laci meja solek. Dia sedar dia kini bergelar isteri Qays. Sepatutnya dia tidak boleh merindui orang lain. Terang-terangan apa yang dibuatnya adalah salah.

Dia bangun dan menapak ke bilik air.

Bunyi air didengari oleh halwa telinga. Qays baru hendak mengambil sudu dan garfu. Dia membeli lauk untuk makan malam. Selesai dia mengambil, dia melangkah ke ruang tamu.

Harini ada perlawanan bola sepak pasukan Harimau Malaya menentang pasukan negara yang lain. Sebungkus nasi putih dibuka. Lauk daging masak merah yang berada di dalam bungkusan plastik dituang ke atas nasi. Haruman lauk itu menusuk ke hidung Qays. Perut telah meragam lapar.

Khayla baru keluar dari bilik mandi. Dia melihat televisyen di ruang tamu menyala terang. Kelihatan Qays sedang makan sambil menonton perlawanan bola sepak. 

Nasib baik dia telah lengkap berpakaian sopan. Sejak dia menetap di rumah Qays, dia telah biasa untuk memakai baju dan seluar di dalam bilik mandi. Masakan tidak, Khayla masih lagi tidak selesa dengan Qays.

Dia memasuki ke dalam bilik. Tuala disidai. Badan direbahkan di atas katil. Dia masih lagi tidak menjamah makanan untuk makan malam tetapi lidah tidak mempunyai selera untuk menjamah apa pun. 

Macam mana kalau Hakkim tahu? Mesti Hakkim marah macam ibu dengan ayah kan? Takpun Hakkim takkan maafkan aku? Tak mungkin. Aku buat salah besar. Aku macam permainkan hati dia. Aku sakitkan hati dia.

Titisan hangat mengalir di pipi. Khayla memeluk patung teddy bearnya. Erat. Seperti dia perlukan seseorang untuk dipeluk erat.

Lama-kelamaan Khayla terbuai mimpi.

- Qays Luqman -

"Tolong periksa fail ni." gesa Qays.

"Ya Encik, nanti saya buatkan."Zahra mengangguk. Dia mengambil fail yang dihulur. Senyuman kelat dia berikan pada Qays. Sungguh dia tak sangkakan Qays merupakan suami Khayla.

Zahra keluar dari bilik itu. Dilihat Khayla sibuk menyemak fail di mejanya.

"Buat apa tu?" soalnya.

Zahra menatap lambakan fail di atas meja. Banyak dari biasa fail-fail ni. Berkerut dahi Khayla menyemak lambakan fail itu. Dia tertumpu pada jari jemari Khayla. 

"Ouh ni tengah semak fail ni semua. Boss nak harini jugak siapkan. Sorry Zahra, aku tak boleh nak join makan lunch dengan kau. Nanti kau makan dengan Kak Anisa boleh?"

Kata Khayla sambil menyemak fail.

"Ouh ha takpe, habiskanlah kerja kau ni. Nanti kalau kau nak mintak tolong bagitau je. Aku sentiasa ada."

DIA YANG TERBAIK UNTUKKU  | OGWhere stories live. Discover now