───※ ·❆· ※───
"Cepatlah, Pia! Kita dah lambat ni!" Jerit Miza dari dapur.
"Sekejaplah, aku tengah pakai tudung!" Jerit Afia pula. Sekarang ini, dia lagi sibuk membetulkan tudungnya di hadapan cermin. Dia tidak biasa memakai tudung pergi ke sekolah. Biasanya, dia tidak memakai tudung kalau di sekolah lamanya.
"Alhamdulillah, jadi jugak awning tudung aku" Monolog Afia. Terukir senyuman manis di bibirnya yang terpantul di dalam cermin.
Kemudian, dengan kecepatan laju, Afia menyarung stokin di kakinya. Beg di sisi diambil lalu disandang ke bahunya. Lantas, keluar dari biliknya.
"Ishhh, korang ni tak sabar lah" Kata Afia.
"Kalau kita tertinggal van, ni semua salah you!" Kata Nufail yang sedang memakai stokin.
"Tak sarapan dulu ke, Afia?" Tanya Mak Melah.
"Tak sempat nek, kami pergi dulu" Kata Afia tergesa-gesa. Walau bagaimanapun, Afia sempat mencicipi nasi goreng yang di masak oleh neneknya di atas meja.
"Hati-hati di jalan" Pesan Mak Melah yang berada di muka pintu.
"Baik, nek. Assalamualaikum" Mereka bertiga menyalam kedua-dua belah tangan wanita tua itu, lantas berlari laju ke pondok bas.
Untuk ke pondok bas, ia memakan masa sebanyak 3 minit berjalan kaki. Jadi, tidak jauh dari rumah neneknya.
"Hah..hah..weh.. Mi! Van dah gerak! Cepat kejar!" Jerit Nufail
Dengan kecepatan laju seperti Usain Bolt. Miza memecut laju memanggil pemandu van.
"Pak cik! Tunggu!"
Pemandu van yang mendengar jeritan itu lantas memberhentikan van. Berkerut pak cik itu apabila melihat ketiga-tiga orang asing itu. Tidak pernah lagi dia melihat pemuda-pemudi di hadapannya ini.
"Hah..Hah. Terima kasih pak cik." Kata Miza sambil tercungap-cungap. Lelaki itu mengatur nafasnya. Afia dan Nufail juga termengah-mengah di belakang Miza.
Disebabkan, tempat duduk di belakang sudah dipenuhi dengan orang. Mereka bertiga mengambil tempat duduk kosong di hadapan. Mereka duduk sebaris di belakang pemandu van.
Afia yang duduk di tepi tingkap hanya memandang ke luar. Walaupun, di luar hanya dipenuhi dengan pokok hutan tetap memandang di luar membuatkan dirinya tenang sebentar.
"Pak cik, tak pernah nampak kamu bertiga. Baru pindah sini ke?" Tanya Pak Cik itu.
"Haah, pak cik. Kami duduk di kampung ni sekejap je" Jawab Miza.
"Kamu tinggal di mana?" Tanya Pak Cik itu.
"Di rumah nenek"
"Siapa nama nenek kamu?" Tanya Pak Cik itu lagi.
"Nenek Jamelah"
"Oh, Mak Melah..bomoh kampung." Pak Cik itu beroh ria apabila mengetahui nama nenek ketiga-tiga orang yang tidak di kenalinya itu.
Mereka bertiga memandang antara satu sama lain. Bomoh kampung?
Tanpa sedar, perbualan mereka di dengari oleh seorang gadis yang sedang duduk di tempat duduk belakang.
───※ ·❆· ※───
"Assalamualaikum, semua" Cikgu Liza memberi salam kepada anak muridnya. Afia hanya mengikuti cikgu itu dari belakang.
YOU ARE READING
Gadis Misteri: Mawar
TerrorTiga orang kembar yang terpaksa duduk di kampung. Penempatan mereka di kampung itu membongkar rahsia seorang gadis misteri. "Peliknya perempuan tu" - NUFAIL AISAR "Cantiknya" - MIZA AHWAZ "Nama awak apa?" AFIA ADRIANA Tidak disangka perkenalan merek...