الفصل الثامن والعشرون

1.3K 35 5
                                    

تجلس امام المكتب الذي يتناثر عليه الكتب والاوراق وتضع القلم الرصاص في شعرها وتقوم بتحديد السطور التي تحفظها بالقلم الجاف .

وعندما فشلت في حفظ الجمله قامت بامساك الورقه وقالت بصوت علي وشك البكاء
/ مش راضيه تتحفظي ليه هاه ؟

قامت بوضع الورقه علي المكتب ثم قامت بالمسح علي الورقه ثم مسحت علي وجهها وقالت / اللهم ارزقنا الفهم وابعد عنا الغباء .

ثم نظرت للورقه مره أخري وراجعتها عده مرات حتي استطاعت حفظها فقالت
/ الحمد الله خلصنا أول باب اتفضلنا خمس ابواب ونخلص .

استقامت أمنيه وقالت / بس الباب التاني ده تقيل ومحتاج كوبايه شاي عشان اظبطه .

نزلت امنيه الي المطبخ وقامت بوضع الماء في الكاتل وتشغيله .

نظرت أمنيه لنفسها  في الكاتل فوجدت شكلها ضخم ورأسها مضغوطه فقامت بحركات غبيه وهي تغني / السهر والانبساط .....طبله وصوت الصاجات .....جوز ولوز ومكسرات.

ثم التفتت الجانب وهي تهز خصرها وقالت / متيلا بينا نرقص .

فوجدت زينه تقف وعلي ملامحها علامات السخريه وقالت / جوز ولوز ....لا فعلا بتذاكري أوي .

اعتدلت أمنيه في وقفتها وقالت / أنتي فاهمه غلط ...ده انا بس  بفرفش نفسي شويه بدل الهم الي انا سيباه فوق ده .

قالت زينه بسخريه / بتفرفشي نفسك وانتي بترقصي قدام الكاتل .

ثم تنهدت زينه بتعب وقالت / يا حظك المنيل في بنتك يا زينه هو كان عنده حق الي قال متخفش من الهبله خاف من خلفتها ...اهو بيحصل قدامي.

نظرت أمنيه لها ببلاههه وقالت / امي انتي كده بتقولي انك هبله .

نظرت لها زينه بشر وقالت وهي ترمي عليها فرده الشبشب وقالت / انا هبله يا بنت الجزمه .

تفادت أمنيه الشبشب  بصعوبه وقالت / يا امي انتي عملتي أي دلوقت بردوا شتمتي نفسك .

قالت زينه / استكي يا بت .

صمتت أمنيه لانها تريد ان تحافظ علي حياتها .

قالت زينه / أنتي بتعملي أي في المطبخ ؟

قالت أمنيه / بعمل كوبايه شاي عشان اظبط دماغي واعرف الم الماده .

قالت زينه / وهو انتي مش من ساعه كده عملتي كوبايه شاي وتلات سندوتشات عشان تعرفي تلمي الماده .

قالت أمنيه / انتي بتقولي من ساعه يبقي اكيد خلصتهم وخلصت الباب الاول دلوقت عايزه اخلص الباب التاني يبقي عايز كوبايه شاي بس المرادي مش هعمل سندوتشات هاخد كيس الموز .

قالت زينه / الناس بتاخد موزه اتنين اما كيس الموز دي مسمعتش عنها .

قالت أمنيه وهي تبتسم / عشان احنا نختلف عن الاخرين يا أمي .

حادثة قلبي (مكتملة) حيث تعيش القصص. اكتشف الآن