الفصل التاسع والعشرون

1.3K 43 0
                                    

تنزل علي السلم وفي يدها اوراق تقوم بمراجعتها للمره المائه ثم ذهبت وجلست علي سفره الطعام وبدأت تاكل بيد واليد الاخري تمسك بها الاوراق.

قالت زينه /يا بنتي سيبي الي في ايدك عشان تعرفي تاكلي .

قالت امنيه/ استني بس يا ماما هراجع الحته دي .

قال سليم وهو يقرب قطعه التوست بالمربي لامنيه / خدي كلي دي يا أمنيه.

ابتسمت أمنيه واخدتها منه ثم اخذت قطمه منها وقالت / تسلم ايدك يا بوص .

ابتسم سليم وقال/ ماده النهارده صعبه ولا أي ؟

قالت أمنيه / والله يا بوص هي الماده سهله بس الدكتور بتاعها رخم فاا ربنا يستر .

قال سليم بجديه  / بصي طلما مذاكره كويس يبقي متفرقش بقا هو رخم ولا لا بس لو رخامه من نوع تاني انو هو يكون مستقصدك في دي ليها كلام تاني .

قالت أمنيه / لا متقلقش مش مستقصدني .

ثم قالت في سرها / هو مش مستقصدني بس ده عاوز يقتلني .

قال سليم / انا بس حبيت اعرف اذا كان مضايقك بس طلما مش مضايقك يبقي ان شاء الله الامتحان هيكون كويس وانا كمان ملاحظ انك اجتهدي فان الله ربنا مش هيضيع مجهودك ده .

قالت امنيه / أيوه والله تعبت ده كفايه نزول وطلوع السلم عشان اعمل شاي وسندوتشات عشان اعرف اركز .

ضحك سليم عليها وقال / هو مكنش قصدي كده بس ماشي .

قالت زينه وهي تمسك طبق في يديها / خدي يا أمنيه حلي بوقك قبل ما تروحي الامتحان .

نظرت أمنيه للطبق فشحب وجهها وقالت / ليه يا أمي الفال الوحش الي علي الصبح ده .

استغربت زينه رده فعلها فقالت / فال وحش اي ده كحك .

قالت أمنيه / أيوه يا ماما الكحك فال وحش انتي كده بتبشريني ان الامتحان منيل بستين نيله .

قالت زينه / انا والله مش فاهمه علاقه الكحك بالامتحان .

قالت أمنيه / يا ماما الكحك ده يعني هيجيلي امتحان جميل محدش هيعرف يحله غير الي حط الامتحان وفي الاخر النتيجه تيجي فيها كحك كتير بقي مقلكيش .

ثم قالت أمنيه بحسره  / شكرا يا امي تسلمي انا كنت متوتره من التفكير ان الامتحان هيكون عامل ازاي وكمان اللجنه ولما جبتي الكحك خلاص عرفت .

ثم استقامت وقبلت راس أمها وقالت / انا ماشيه .

نظرت زينه الي ظهر أمنيه وهي تغادر باستنكار ثم أخذت قطمه من الحك وقالت / كحك اي الي هيعمل كل ده .

ثم نظرت لسليم وقالت / والله بنتك دي هبله قال الكحك هيخلي الامتحان صعب ده حتي طعمه حلو وناعم .

حادثة قلبي (مكتملة) حيث تعيش القصص. اكتشف الآن