🦋 BAB 2 🦋

13.9K 441 29
                                    

Seawal pagi subuh,telefon milik Izza berdering.
Bangun dari birai katil,pantas tangan mencapai dan melihat gerangan si pemanggil.

Abah..!

perlahan jari mengesek skrin dan menjawab panggilan tersebut.

"Hello..Assalamualaikum anak abah".sapa suara lembut Abahnya di talian

"Waalaikumsalam,abah ".balas Izza lembut.

"kakak dah subuh?."Bab solat sentiasa didulukan jadi soalan ini wajib ditanya setiap kali pun.

"Dah abah.awal pagi dah call ni,ada apa abah?."
tanya Izza lembut.

Namun nada kerisauan terbias,risau kalau-kalau ada hal tak di ingini berlaku.

Kedengaran Abahnya menghela nafas sejenak.

"Abah taktau nak mula dari mana,tapi abah nak tanya sikit,kakak dengan Haz okey?.diluah juga resah hatinya itu.

"Kenapa abah tanya macam tu?."makin berdebar saat mendengarkan nama Hazril.

"Jangan-jangan abah dah tahu." bisik hatinya.

"Semalam,keluarga Haz ada datang ke rumah kita. Bagitahu yang mereka nak putuskan pertunangan Haz dan Izza.Diaorang pun dah pulangkan barang hantaran.kakak dengan Haz ada masalah ke sampai nak putus tunang?." suara resah abah mula kedengaran.

"Semalam?ermm abah..kakak pun taktahu nak cakap macam mana.kali terakhir kakak bercakap dengan Haz pun tiga hari yang lepas.Dan sampai harini kakak takdapat contact Haz.Dia ada cakap nak putuskan pertunangan kami,tapi kakak ingat dia main-main dan tak serius pun." panjang luahan dan keluhan Izza lepaskan.

Izza masih mengganggap apa yang disampaikan Hazril itu tidak serius.Namun setelah kedua ibubapa Hazril terlibat sama,mana mungkin hal itu tidak serius.

Secepat ini Hazril membuat keputusan memutuskan pertunangan mereka tanpa ada perbincangan lanjut antara mereka berdua.

Sebal hatinya.

"Diorang datang pun dah lewat semalam,lepas maghrib.Majlis dah taklama sangat ni kakak,kad pon abah dah edarkan.khemah,lembu dan barang perkakas hari kenduri pun abah dah settlekan.
Macam mana nak batalkan kalau begini kakak?Risau hati abah.Kenapa sampai tak jadi kahwin?dah fikir habis-habis?."nafas berat abah dihela sejenak.

"kakak,hal besar begini jangan dibuat main.Abah kalau boleh nak selesaikan baik-baik dan lancar semuanya.tak berapa hari saja majlisnya."Sambung abahnya dengan keluh berat.

Mendengar nafas berat Abah tika ini,pasti abahnya runsing memikirkan hal Izza dan Hazril.

"kakak taktahu nak cakap macam mana lagi abah, kakak balik kampung petang nanti,kita bincang semula ya.susah cakap di telefon macam ni,abah tenang dulu,jangan risau sangat.InshaAllah kakak cuba ke rumah keluarga Haz dan pujuk Haz nanti."

Makin resah hatinya.

kasihan dengan abah,

kasihan juga pada diri sendiri.

Ini semua salah Hazril..!

"Iyalah kakak,Cuba bincang baik-baik dengan Haz.
kalau boleh jangan dibatalkan.Abah tunggu kakak balik kampung,nanti kita cakap lagi.Kakak jaga diri.
nanti balik hati-hati bawa kereta.Abah letak dulu.
Assalamualaikum." Sempat dipesan abahnya itu sebelum talian ditamatkan.

"Waalaikumsalam." balas Izza perlahan lalu talian dimatikan dengan keluhan berat.

Allahu ..dugaan sungguh awal pagi begini

EZRA RAFFAL 'S  (E-BOOK SOON)Where stories live. Discover now