Lamar

5.3K 108 3
                                    

Sepupu ku Lis menghubungi ku sebaik dia mengetahui aku telah bercerai. Dari bertanya khabar akhirnya dia menyuarakan hasratnya meminta aku pulang ke kampung. Beria sungguh dia mahu aku pulang ke kampung. Jarak bukanlah penghalang, namun aku sebenarnya agak keberatan ingin pulang ke kampung. Lagi pun nenek dan atuk sudah lama tiada.

"Kenapa? Abang segan dengan mak Lis eh?"

Kata-kata Lis membuatkan aku semakin sangsi akan niatnya yang sebenar. Aku terasa malu sendiri. Seakan dia tahu aku mempunyai perasaan kepada maknya. Jika taraf mak Lis adalah ipar atau sepupu tidaklah mengapa kerana tiada kaitan muhrim dengan ku. Tetapi mak Lis adalah makcik kandung ku sendiri yang membuatkan aku berat hati ingin ke sana.

Melihatkan Lis bersungguh memujuk ku, maka aku bersetuju dengan ajakannya. Aku mengambil cuti 2 minggu pulang ke rumah pusaka arwah nenek dan arwah atok di kampung yang di diami oleh mak Non dan suaminya iaitu pak Tam serta anaknya iaitu Lis. Majikan ku memahami stress yang aku alami akibat perceraian. Jadi dia membenarkan aku bercuti selama 2 minggu untuk menenangkan fikiran.

Hari Jumaat malam aku tiba di kampung, disambut oleh mak Non di muka pintu. Pak Tam tiada di rumah. Menurut mak Non, semestinya pak Tam berada di kedai kopi bermain dam.

Masih menarik mak Non yang berusia 42 tahun. Walaupun wajahnya agak kekampungan, namun teteknya tetap menjadi tarikan mata lelaki kepadanya. Masih besar namun semakin melayut hingga bebas membuai di dalam baju t-shirtnya. Aku tahu dia tidak bercoli. Memang dia begitu sejak dahulu lagi. Memang bebas teteknya bergoyang. Sepanjang aku mengenali mak Non, memang aku tidak pernah nampak coli tersidai di jemurannya. Seluar dalam begitu juga. Setiap hari dia menjemur pakaian di ampaian, memang sekali sekala sahaja akan nampak seluar dalamnya.

Aku ekori mak Non menuju ke dapur. Meskipun bajunya agak longgar dan menutup seluruh punggung gemuknya yang berkain batik itu, namun masih jelas dapat ku lihat punggungnya yang membulat dan melenggok itu memantulkan lemak-lemaknya. Berdenyut daging bontotnya yang montok dan besar itu hingga jelas nenonggek sewaktu dia berjalan. Terdapat koyakan kecil pada bahagian tengah kain batiknya, di bahagian belakang pehanya.

Di atas meja makan terhidang karipap yang masih belum digoreng tersusun di dalam dulang. Ianya akan digoreng pada subuh hari nanti, untuk dihantar ke kedai kopi dan juga di kantin tempat kerja pak Tam untuk dijual.

Aku berbual bersama mak Non yang membuatkan aku air minuman sambil mata ku tidak lepas memandang tubuhnya yang berisi. Geram sungguh ku tatap tubuh subur makcik ku itu. Setiap lekuk tubuhnya yang berlemak dijilat mata ku dengan bernafsu. Mak Non tersenyum menjeling aku yang berminat sekali memandang tubuh gemuknya. Lalu mak Non menyingkap belakang baju t-shirtnya ke pinggang, mempamerkan seluruh punggung besarnya yang berkain batik itu menonggek di depan mata ku.

Aku duduk di meja makan sambil menikmati kopi O yang mak Non hidangkan. Sambil berbual, aku nikmati goyangan tetek mak Non yang disajikan kepada ku sewaktu dia berdiri menggelek adunan tepung untuk membuat kulit kuih karipap.

Geram aku melihat tubuh gempalnya yang gebu itu, lalu aku berniat untuk membantu. Aku tawarkan diri untuk memusing penggelek tepung seperti yang dilakukan olehnya. Tetapi mak Non tidak beralih dari tempatnya berdiri. Dia cuma berganjak sedikit saja sambil mengajarkan ku cara menggunakan penggelek dough tepung itu. Ianya memberikan peluang kepada ku untuk merapatkan tubuh ku ke sisi tubuhnya.

Dari nada suara mak Non memberi tunjuk ajar, aku tahu dia gugup ketika itu. Pada masa yang sama tubuh kami rapat bersatu hingga batang ku yang keras bernafsu kepadanya dapat ku tekan ke pinggulnya yang empuk.

Mak Non memasukkan dough ke bahagian atas penggelek, sementara aku pula memusingkan besi pemusingnya. Seakan kerjasama berpasukan. Lama kelamaan suara kami berbual semakin perlahan dan mesra. Malah wajah ku sendiri semakin rapat di sisi kepalanya hingga dapat ku hidu aroma rambutnya yang ikal itu.

Antara 2 HatiWhere stories live. Discover now