"Seronok bang seminggu stay dengan mak?" Tanya Lis yang kepalanya berlabuh di dada ku, sambil matanya jauh merenung kosong pemandangan hujan di luar kereta.
"Seronok" jawab ku sambil ku hirup aroma tudung Lis.
"Abang gi mana je dengan mak kat KL?" Tanya Lis.
"Kita orang jalan-jalan dua hari pertama je... selebihnya kita orang terperap kat rumah je.. Cuma ada dalam dua hari tu kita orang stay kat hotel kat PD.." jawab ku.
"Amboi siap check-in kat PD...Dah berdua je sampai ke hotel, memang buat projek ajelah kerjanya tu..." kata Lis dan dia terus tunduk mengucup kepala takuk ku yang kembang dan licin dibaluti tudungnya.
Aku cuma tersenyum mendengar jawapan Lis.
"Nampak tak... sebenarnya mak Lis tu pun dah lama sukakan abang... mak ada tak pujuk abang bawa dia sekali lepas kita kawin?" Tanya Lis.
"Ada.." jawab ku.
"Ini pada pendapat Lis je tau... Lis rasa.. mak tu sebenarnya dia tak suka hidup macam tu kat kampung... jadi penyedap kawan-kawan abah..." kata Lis.
"Dah tu... kenapa dia rela?" Tanya ku.
"Taat kepada suami bang.. dia tak kerja.. satu apa pun tak pandai.. buat karipap hantar kedai makan dengan kantin kilang abah tu pun sebab nak support sikit-sikit duit dapur.. nak harapkan duit abah memang licin berjudi je.. tu yang mak jadi mangsa tu.." cerita Lis dan kembali mengucup batang ku.
"Habis tu mak skandal dengan anak sedara dia sendiri tu kenapa? Si Syafiq tu..." tanya ku.
"Sebab mak tu lurus bang.. apa yang Lis perasan masa mula-mula ternampak dia orang buat projek dulu, mak macam terpaksa je layan si Syafiq tu.. tapi entahlah.. lama-lama dah seronok rasanya, jadi skandal la kot.." kata Lis sambil merocoh batang ku laju menggunakan tudungnya yang licin.
"Mak tu bang.. sepanjang Lis jadi anak dia, rasanya dah lebih 10 kali mak mengandung tapi mak buang.. makan nenas muda biar tak jadi.." sambung Lis.
"Yakin je Lis ni.." sampuk ku.
"Iye bang... dulu masa Lis kecik-kecik Lis ingatkan memang itu makanan kegemaran mak.. tapi lepas Lis dah nampak sendiri apa yang mak buat dengan Syafiq, tak lama lepas tu Lis nampak mak selalu makan nenas muda.. setiap hari tau.. lepas tu dia stop dan minta Lis belikan pad sebab dia period.. agak-agak abang?" Tanya Lis yang tanpa henti melancapkan ku.
"Logik... tapi itu Lis syak mak mengandung anak sumbang mahram dengan Syafiq... bukan dengan kawan-kawan abah Lis?" Tanya ku.
"Ye.. Lis pun tahu mak main dengan kawan-kawan abah dalam 4 tahun lepas... tapi sepanjang Lis sekolah rendah sampai sekolah menengah, dalam setahun tu memang banyak kalilah Lis nampak perangai mak macam tu... makan nenas muda, stop makan nenas bila period dia sampai..." kata Lis.
"Lama juga ye abah Lis pergunakan mak Lis..." kata ku.
"Bila dia orang mula tu Lis pun tak tahu bang... Lis cuma berani cakap apa yang Lis nampak je.. yang Lis tak nampak dan cuma syak je Lis tak berani nak kata.. Lis simpan dalam fikiran Lis je.." kata Lis.
Aku seakan terpinga-pinga sebentar. Seakan ada kisah yang masih kelam dalam kehidupan mak Non yang berada dalam fikiran Lis.
"Maksud Lis... Cuma syak sajalah... tak semestinya betul sebab tak nampak? Macam tu?" Tanya ku.
"Iye bang.. sebab itulah Lis harap sangat kita dapat bagi kehidupan yang lebih baik untuk mak.. cukuplah dengan abang sorang je sampai dia menutup mata... dia dah semakin tua bang... kita tak boleh biarkan dia terus hidup macam tu.. Lis kesian kat dia bang..." kata Lis.
YOU ARE READING
Antara 2 Hati
RomanceFendi terpaksa kembali ke kampung demi permintaan sepupunya. Namun tidak disangka, sepupunya melamar Fendi agar menjadi suaminya.