Lurus

2.9K 73 1
                                    

Hari pertama pulang ke kampung, aku disajikan dengan keindahan lekuk tubuh berlemak bidadari idaman ku sewaktu bersarapan. Lis yang sedar perhatian ku tertarik kepada ibunya, menendang kaki ku di bawah meja sambil tersenyum. Bagaikan tersedar dari lamunan, aku kembali menyantap sarapan yang mak Non sajikan.

Selepas bersarapan, aku berbual bersama Lis di pangkin kayu di halaman rumah. Niat ku ingin mengorek kisah sebenar yang membuatkan hasratnya untuk mengahwini ku itu mempunyai kaitan dengan ibunya.

“Sukalah tu mak Lis gesel tetek dia kat pipi abang masa hidangkan cekodok pisang tadi...” kata Lis sambil mencubit peha ku.

“Dia tak sengaja tu... kira dia terbelanja abanglah kiranya...” balas ku.

“Ye ke mak tak sengaja? Nampak macam mak pun suka je kat abang... bukan main ketat baju dia hari ni.. sampai terjojol puting.. biasa tak camtu pun..” kata Lis.

“Lis cemburu eh?” Tanya ku.

“Tak cemburu pun.. lagi suka adalah... Lis ni fikir abang dengan mak Lis tu sedara kandung je.. kalau tak... memang Lis buat dia bercerai dengan abah dan paksa dia kawin dengan abang...” jawab Lis.

“Tang tu yang abang pelik... kenapa abang yang Lis pilih?.. bukan lelaki lain..” tanya ku.

“Sebab Lis tahu, abang sukakan mak Lis... dan... Lis tahu abang je yang boleh jaga dia... sebab abah memang tak boleh harap...” jawab Lis.

“Sampai Lis sanggup kawin dengan abang?” Tanya ku lagi.

“Iye... Lis pun sebenarnya ada hati kat abang... Terus teranglah bang.. Lis sebenarnya pernah ada boyfriend... tapi takde sorang pun yang macam abang... bila Lis tahu abang dah bercerai... memang Lis sanggup buat apa je asalkan dapat abang... bukan untuk Lis je.. untuk mak juga...” terang sepupu ku.

“Lis... abang bukan tak sudi terima Lis jadi isteri abang... kalau dah cantik macam ni, memang orang gila je yang tak nak... tapi, cuba cerita kat abang perkara sebenar, apa kena mengena mak Lis dalam jodoh kita ni... biar abang faham jalan ceritanya dan senang abang nak adapt dengan kehidupan kita sebagai suami isteri nanti...” pinta ku.

Lis tersenyum memandang ke tanah. Kedua kakinya yang tergantung di pangkin digoyang seakan bermain buaian. Aku tahu dia serba salah. Mungkin juga dia malu. Aku sabar menanti dia membuka bicara. Aku perhatikan wajah cantiknya tanpa mengalihkan perhatian ku darinya.

“Cerita sini habis sini ye bang....” pinta Lin.

“Ok..” balas ku.

“Janji.. sebab ni aib keluarga bang...” Pinta Lis lagi

“Abang janji.. abangkan bakal suami Lis.. cerita je.. kita hadap semuanya sama-sama...” aku meyakinkan Lis.

Lis menelan air liurnya. Seakan kelu untuk dia memulakan bicara. Rambutnya yang lurus seperti bapanya ditiup angin menambahkan keserian wajah cantiknya yang berdagu runcing itu. Tidak seperti wajah ibunya yang sedikit bulat dan berambut ikal.

“Abang percaya tak yang mak Lis tu lurus orangnya?” Tanya Lis.

“Percaya... kenapa?” Tanya ku kembali.

“Sebab dia luruslah, orang suka ambil kesempatan kat dia...” cerita Lis.

“Kesempatan camne? Siapa orangnya?” Tanya ku.

“Adalah beberapa orang... salah sorangnya abahlah...” kata Lis.

“Dah abah Lis suami dia apa salahnya...” kata ku.

“Apa salahnya kata abang? Walau sampai bagi member dia sendiri main dengan mak Lis sebab nak bayar hutang berjudi main dam kat kedai kopi tu?” Tanya Lis sambil memandang ku dengan serius.

Antara 2 HatiWhere stories live. Discover now