Suasana asrama pada petang itu agak riuh-rendah dengan teriakan pelajar-pelajar yang sedang bermain bola sepak di padang. Kamil berjalan menuju ke bilik sahabat baiknya. Sejak akhir-akhir ini, jarang betul dia melihat sahabatnya itu keluar dari bilik. Asyik berkurung sahaja, dia pun tidak tahu mengapa. Selalunya petang-petang seperti ini, mereka akan bersama-sama menyertai rakan-rakan lain yang bermain di padang.
Pintu bilik sahabatnya itu diketuk. "Faiz!" laung Kamil tetapi tiada sahutan dari dalam bilik itu. Dia mengulang lagi tetapi masih senyap. Dia mengerutkan dahinya, pelik. Buat apa si Faiz nie diam jee, melancap ke?
Tombol pintu itu dipulas, tidak berkunci. Dia membuka pintu perlahan dan melangkah masuk. Matanya tertancap ke arah tubuh Faiz yang sedang meniarap santai di atas katil itu sambil tersengih-sengih. Di tangannya terdapat telefon yang dihalakan ke telinganya. Ouh tengah call pakwe laa tuu. Kamil menggelengkan kepalanya melihat telatah sahabatnya itu.
Bahu Faiz ditepuk kuat "Oit pakcik!"
"Opocot pakcik kahwin dua." latah Faiz terkejut, sampai tercampak telefon itu di atas tilamnya. Dia memandang Kamil yang sedang tergelak besar itu dengan wajah yang cemberut "Bagi laa salam dulu masuk bilik orang!"
Kamil mencebik "Hehh! Aku daa panggil kau tadi, siap ketuk pintu lagi. Tuu laa syok sangat bergayut dengan 'buah hati'. Kalau yee pon kunci laa pintu tuu, kang warden masuk tak pasal-pasal kantoi fon kau tuu."
Faiz mendapatkan telefonnya semula "Kejap ekk bangg, ada kawan saya." Dia memandang Kamil dengan pandangan malas "Haa, nak apa?"
"Nak apa kau cakap. Kau tengok sekarang kul bape."
"Hm, kul 5 lebih. So?"
"Amboi, tau laa daa ade pakwe. Jangan nak kerek sangat. Jom ahh main bola." Kamil sudah bercekak pinggang. Memang lupa kawan betul si Faiz nie sejak ada pakwe. Eii geram dia.
"Malas aku. Tak larat ahh. Kau gi jelaa main ngan budak-budak nie." tolak Faiz. Dia tengah sedap-sedap call dengan abang angkat dia nie, boleh pula sahabatnya itu mengajaknya bermain. Potong stim sahaja.
"Nie ahh kau. Daa ade pakwe sombong nak mampus dengan member. Kau lupa ke aku nie..."
Belum sempat Kamil menyudahkan ayatnya, Faiz menyambung "Aku nie laa yang ada dengan kau time susah senang. Bukan pakwe online kau tuu." Bukan kali pertama dia mendengar sahabatnya membebel sebegitu. Telinga dan otaknya sudah lali.
"Daa laa kalau kau takde apa-apa, blah laa. Kacau jee, besok aku main laa." kata Faiz.
"Ceh, daa seminggu kau cakap bende yang sama. Last-last tak main jugak."
"Dah-dah enough." Faiz bangun dan menolak sahabatnya itu ke luar bilik. "Besok aku main okay, jumpa time makan malam nanti. Bye!" terus sahaja pintu bilik itu ditutup dan dikunci. Dia sempat mendengar rungutan Kamil sebelum sahabatnya itu beredar. Faiz kembali baring di atas katilnya dan mengambil telefonnya.
"Hello abang."
"Yee sayang. Member tuu daa blah ke?" tanya abang angkatnya itu. Mereka telah berkenalan sejak minggu lepas daripada aplikasi Grindr. Walaupun Faiz masih di bawah umur, dia telah membuat identiti palsu untuk menggunakan aplikasi itu yang diketahui sangat memandang serius isu pengguna 'underage'.
Pengguna-pengguna aplikasi itu juga kebanyakkannya akan melaporkan akaun yang disyaki bawah umur. Katanya mereka tidak ingin bersama kanak-kanak. Mereka bukan pedofil. Tetapi abang angkatnya tetap menerima Faiz walaupun mengetahui umurnya yang baru sahaja 16 tahun.
"Daa." jawab Faiz.
"Nice hehe. Jadi ke tak kita nak jumpa malam nie."
Faiz terdiam sejenak. Dia memang sudah berjanji dengan lelaki itu untuk bertemu malam ini. Tetapi dia sedikit khuatir dengan rancangannya untuk 'fly' dari asramanya itu. Dia sendiri bukan lah antara pelajar yang sering keluar secara senyap-senyap dari asrama. Ini kali pertama dia terfikir untuk melakukan perkara itu semata-mata ingin bertemu dengan abang angkatnya itu.
YOU ARE READING
DUDA (Gay Story)
RomanceRyan, seorang guru praktikal ditakdirkan untuk bertemu dengan Talha, yang merupakan seorang duda dan ayah kepada pelajarnya. Mungkinkah Talha ditakdirkan untuknya selepas apa yang berlaku antara dirinya dengan bekas kekasihnya?