Tuk! Tuk! Tuk!
Afi yang sedang membantu Aidan membuat kerja sekolah lantas bangun dan menuju ke pintu apabila mendengar pintu diketuk.
"Afi! Ini aku Nad!" jerit Nadirah yang merupakan kawan baik Afi sejak sekolah rendah lagi. Afi membuka pintu dan melihat Nadirah yang dalam keadaan serabut.
"Mak kau ada dekat rumah ke?" tanya Nadirah sambil melihat-lihat ke dalam rumah Afi. Afi menggelengkan kepala."Tak ada, dia keluar. Kau kenapa ini?". Nadirah mengeluh panjang dan berjalan ke kerusi kayu di hadapan rumah Afi. Dia duduk di kerusi itu sambil memandang ke bawah dan melepaskan keluhan kecil. Afi duduk di sebelahnya dan melihat ke arah Nadirah.
"Mak ayah kau bergaduh lagi ke?" tanya Afi perlahan. Nadirah mengangguk dan mengeluh sekali lagi. Afi juga mengeluh kecil dan memandang ke hadapan.
"Kali ini mak aku pula buat hal. Bapa aku ternampak chat dia dengan lelaki lain" kata Nadirah yang kini bersandar sambil memeluk tubuh. Nadirah tertawa sinis.
"Kelakar, bapa aku buat hal boleh tapi mak aku buat tak boleh" kata Nadirah perlahan. Sebelum ini, mak dan ayahnya kerap bertengkar gara-gara ayahnya itu kaki perempuan dan sudah beberapa kali kantoi dengan maknya. Afi hanya mampu diam dan mendengar luahan kawan baiknya itu."Aku rasa macam nak keluar daripada rumah itu. Aku dah tak tahan dah. Aku nak kerja, nak cari rumah sewa" keluh Nadirah.
"Pelajaran kau macam mana?" tanya Afi. Nadirah memandang Afi untuk seketika dan mengalihkankan pandangannya ke hadapan."Aku dah sebulan tak pergi kelas. Aku nak berhenti. Aku tak minatlah nak belajar, aku nak cari duit je. Aku nak bebas" balas Nadirah sambil membetulkan rambutnya yang ditiup angin. Afi mengangguk kecil tanda faham.
"Tapi pelajaran itu penting Nad" kata Afi perlahan. Afi mengeluh kecil.
"Kalau kau nak kerja, dekat kafe tempat aku kerja itu tengah cari orang. Yang selalu dengan aku dah berhenti sebab nak sambung belajar dekat negeri lain jadi aku seorang je kerja situ". Nadirah tersenyum lebar apabila mendengar kata-kata Afi.
"Betul ke? Kalau macam itu, aku mohon kerja dekat situ je boleh? Kau okay je kan kalau aku kerja dekat situ juga?" tanya Nadirah sambil memandang Afi.
"Aku okay je, lagi selesa sebab kau kawan aku" kata Afi dan memandang Nadirah. Dia memberikan senyuman kecil kepada kawan baiknya itu. Nadirah mengeluh lega.
"Afi Fahri, terima kasih sangat-sangat! Aku sayang kau!" kata Nadirah dengan nada yang teruja sambil meletakkan kedua-dua tangan di pipi. Afi hanya tertawa kecil melihat gelagat Nadirah. Nadirah juga turut tertawa. Aidan keluar daripada rumah dan mendekati mereka berdua."Kak Nad!" jerit Aidan teruja sambil berlari kecil ke arah Nadirah. Nadirah tersenyum lebar kepada Aidan dan mengusap kepala Aidan. Tiba-tiba fon Nadirah berbunyi, ada mesej baru masuk. Nadirah melihat mesej yang dia dapat dan lantas bangun daripada kerusi kayu itu.
"Afi, aku kena pergi dulu. Boyfriend aku dah mesej, nak pergi dating" kata Nadirah. Afi menganggukkan kepala dan berdiri.
"Aidan, nanti kak Nad datang lagi tau!" kata Nadirah sambil mengusap kepala Aidan. Aidan menganggukkan kepala dan melambai kepada Nadirah.
"Jangan balik lambat, Nad. Jaga diri, jangan buat benda tak elok" kata Afi kepada Nadirah. Nadirah berjalan sambil mengangkat tangannya dan membuat thumbs up. Afi hanya menggelengkan kepala melihat kawan baiknya itu.
"Aidan, jom sambung buat kerja sekolah" kata Afi lalu memimpin Aidan masuk ke dalam rumah.
YOU ARE READING
Hancur
RomanceKisah kehidupan Melati Adara dan juga Afi Fahri. Melati Adara merupakan anak sulung daripada empat orang adik-beradik. Afi juga merupakan anak sulung dan mempunyai seorang adik lelaki. Hancur menceritakan tentang lika-liku kehidupan Melati dan Afi...