Bab 7

4 1 0
                                    

Melati menuju ke kafe tempoh hari bersama sahabatnya Safiya untuk membuat assignment bersama-sama. Mereka melangkah masuk ke dalam kafe dan meletakkan beg di atas meja bersebelahan tingkap.

"Kau nak apa? Aku belanja" kata Melati kepada Safiya. Safiya melihat Melati dengan muka yang terharu. Melati mengeluh kecil, sedikit geram dengan sahabatnya itu.

"Lambat cakap aku tak nak belanja" ugut Melati.

"Okay okay! Hmm.. aku nak Caramel Macchiato dengan churros kalau ada" kata Safiya sambil tersenyum. Melati hanya mengangguk dan menuju ke kaunter untuk membuat pesanan. Hatinya sedikit berdebar, resah memikirkan seseorang bernama Afi Fahri yang bekerja di situ. Melati melihat ke arah kaunter tapi hanya seorang pekerja perempuan yang kelihatan. Melati mengeluh lega.

"Hai, selamat datang. Cik nak pesan apa?" tanya pekerja wanita yang memakai pin nama bernama 'Nadirah'. Melati memberikannya senyuman kecil dan melihat ke arah papan menu di atas kaunter.

"Saya nak satu Caramel Macchiato, satu Cappuccino dan churros" kata Melati dan membuka dompetnya.

"Caramel Macchiato dan Cappucino itu kedua-duanya nak panas atau sejuk?" tanya pekerja wanita bernama Nadirah itu.

"Cappuccino itu panas dan yang lagi satu itu sejuk" kata Melati dan tersenyum kecil. Nadirah menganggukkan kepala sambil menekan skrin di tablet mesin cashier itu. Pintu dapur terbuka dan Melati melihat Afi Fahri muncul. Hatinya terus berdebar dan dia mengalihkan pandangan.

"Afi, satu ais Caramel Macchiato, satu Cappuccino panas dan satu churros" kata Nadirah. Afi hanya menganggukkan kepala dan bergerak ke mesin kopi untuk membuat air. Nadirah menyatakan jumlah yang perlu dibayar dan Melati menghulurkan sekeping not berwarna biru bernilai rm50.

"Terima kasih, nanti buzzer ini berbunyi, cik boleh datang ke kaunter ya ambil pesanan cik" kata Nadirah sambil menghulurkan buzzer dan baki wang kepada Melati. Melati mengambilnya daripada Nadirah, mengucapkan terima kasih dan menuju semula ke meja. Dia dan Safiya mula membuat assignment.

Sedang membuat assignment, Melati senyap-senyap melihat ke arah kaunter. Dia ternampak Afi dan pekerja wanita itu sedang melakukan kerja sambil berbual dan tertawa kecil. Melati lantas mengalihkan semula pandangan ke laptop dan menyambung assignment dengan hati yang sedikit berat.

Tidak lama kemudian, Afi datang dan meletakkan pesanan Melati dan Afiya di meja mereka. Melati memandang Afi sedikit hairan manakala Safiya pula melihat Afi dengan pandangan yang sedikit teruja dan mengalihkan pandangannya kepada Melati sambil tersenyum kecil.

Melati mengambil buzzer yang diletakkan di hujung meja. "Terima kasih tapi tadi yang lagi seorang kata saya kena tunggu buzzer ini berbunyi lep-"

"Buzzer itu rosak jadi saya tolong hantarkan" kata Afi dan lantas mengambil buzzer itu daripada Melati. Belum sempat Melati berkata apa-apa, Afi sudah berlalu pergi. Safiya hanya tersenyum kepada Melati dan berdehem kecil.

"Patutlah tadi beria nak ajak aku datang sini" kata Safiya sambil mengambil satu keping churros dan masuk ke dalam mulutnya. "Cinta hati dia kerja dekat sini rupanya".

Melati memandang Safiya dengan pandangan yang geram dan mengangkat penumbuknya kepada Safiya. Safiya hanya ketawa dan sambung makan churros. Melati mencapai cawan berisi air Cappuccino panas dan mengalihkan pandangan ke luar tingkap, mukanya sedikit merah menahan malu.

Afi kembali ke belakang kaunter dan meletakkan buzzer di tempat asal. Nadirah berdehem kecil dan memandang Afi dengan senyuman sinis kecil. Afi membuat tidak endah dan membasuh peralatan yang digunakan untuk membuat air tadi. Nadirah mendekati Afi dan melihat rakannya itu.

"Sanggup tolong hantarkan sampai ke meja" kata Nadirah perlahan sambil menahan tawa. Afi membuat tidak endah sekali lagi. Nadirah mengeluh kecil dan menyilangkan tangannya ke badan.

"Siapa nama dia?" tanya Nadirah. Afi meletakkan peralatan yang sudah siap di basuh di rak untuk dikeringkan dan menuju ke kaunter.

"Aku pergi tolong hantar sebab kan dia orang berdua tengah busy buat assignment" kata Afi yang kini sedang mengelap kaunter dengan kain kecil. Nadirah hanya tersenyum kecil dan mengangguk.

"Iyalah, encik Afi Fahri" kata Nadirah, pasrah. Nadirah kembali ke kaunter dan menyapa pelanggan yang baru masuk ke dalam kafe. Afi melangkah masuk ke bahagian dapur dan menyandarkan badan di dinding dapur. Dia tersenyum kecil dan fikirannya menerawang untuk seketika. 

HancurWhere stories live. Discover now