Cyberaya,
Ali dan Akatsuki no Kariudo baru sahaja tiba di sebuah rumah agam di Bandar Cyberaya.
Ali: Kejap,ni bukan kawasan untuk orang kaya ke? Macam mana kau ada rumah kat sini,Hisoka?
Hisoka: Lain kali,baca profile teammate kau. Anggaplah ni kredit teammate. Mak aku pernah kerja sebagai pengkaji Azurium jadi rumah ni merupakan rumah dia sebelum dia.......terkorban.
Ali: Jap pengkaji Azurium? Kau bukan orang Kyozu ke?
Hisoka: Yo really? Aku ingat kau tahu benda ni. Ok apa yang kau tahu pasal Azurium?
Ali: Aaaaa Azurium dijumpai oleh kumpulan buruh di sekitar Cyberaya Selatan. Kemudian,pembinaan kemajuan di Cyberaya Selatan terus dihentikan dan digantikan dengan penggalian Azurium secara besar-besaran. Ketika kajian lanjut diteruskan di Cyberaya Research and Development Institute, pengganas mula menyerang Institut itu dan mengambil Azurium untuk menjadikannya sebagai senjata pemusnah. Jadi muncullah kumpulan ejen rahsia yang memburu pengganas hingga mereka jumpa markas pengganas. Tetapi segalanya terlambat sebab senjata tu dah siap dan pengganas ingin menggunakannya untuk memusnahkan Cyberaya. Salah seorang daripada mereka bertindak secara solo dan cedera parah. Dalam keadaan kritikal itu, sahabat mereka itu dibiarkan demi keselamatan Cyberaya.
Hisoka: Woah. TMI. Ada yang betul but mostly salah. Azurium tu bukan mineral yang datang daripada Bumi. Ianya datang daripada komet bergelar C/2014 C271. Atau nama lainnya,Behemoth. Sebahagian daripada Behemoth Comet jatuh ke dalam atmosfera Bumi tetapi impaknya berjaya dikurangkan dengan menembak senjata berupa ICBM bergelar Trident. Ianya terpecah menjadi meteorit kecil dan terhempas di kawasan-kawasan tertentu. Kyozu dan Cyberaya mendapat portion terbesar. Jadi Cyberaya dan Kyozu mula melakukan joint research and development. Sehinggalah serangan pengganas iaitu Kyara. And you know the rest.
Ali,Shiro dan Yuuki ternganga. Hisoka hanya menutup mulut mereka dan terus membawa barang masuk ke dalam rumah. Selepas semua selesai membersihkan diri dan berehat,Hisoka turun ke dapur untuk memeriksa inventori dapur.
Hisoka: *catat barang yang kena beli* Banyak jugak ni *check baki e-wallet* Ada $340. [($1=RM4)]. Hmm kalau convert ke RM,aku ada RM1,360. Cukup untuk perbelanjaan beberapa bulan.
Shiro: Dude kau buat apa tu?
Hisoka: Hm? Takde apa. Just kira bajet perbelanjaan kita untuk 4 bulan.
Shiro: Selain semua yang ada kat surface ni,ada fasiliti tambahan ke dalam rumah ni?
Hisoka: Kenapa kau tanya?
Shiro: Well aku accidentally tertekan button masa kat tandas dan bathtub tu reveal tangga ke underground.
Hisoka: Ceh kau memang suka spoil something by accident kan?
Shiro: I'm a clumsy ninja.
Hisoka: Ya ada fasiliti rahsia dalam rumah ni. Tangga rahsia tu akan bawa ke elevator yang menghubungkan kita dengan kesemua fasiliti tu.
YOU ARE READING
Ejen Ali alternate timeline: Revenge of the Ghost
أدب الهواةSelepas kejadian pemberontakan Niki dan penduduk pinggiran,Ali terus disisih Oleh rakan-rakannya kecuali Alicia,Iman,Khai dan Moon. Kebanyakan ejen senior juga kurang mempercayai Ali dan memandang rendah terhadap Ali. Satu kejadian mengubah segalan...