De eerste weken werken lijken op elkaar. Ze doet wat er van haar gevraagd wordt. Is op tijd, heeft de planning van dhr Smith goed onder controle. Tot nu toe heeft Elena geen fouten begaan. Dhr Smith gedraagt zich naar haar toe best normaal. Al heeft ze zijn harde kant ook al vaak gehoord tijdens een meeting. Soms hoort ze hem schreeuwen tegen collega's in zijn kantoor. Af en toe loopt er soms een huilende vrouwelijke collega zijn kantoor uit. Zo ook Evi vandaag. Elena kijkt verschrikt naar Evi die haar snel voorbij loopt en een traan wegveegd van haar wang.
Elena loopt achter Evi aan haar kantoor in. In de weken die ze nu aan het werk is hier, heeft ze met Evi inmiddels toch al een band op gebouwt. Ze schenkt wat water voor Evi in. 'Gaat het?!' vraag Elena haar. 'Die nare vent'. Zegt Evi zacht. 'Hij verwacht soms echt te veel van zijn personeel. Ik heb één opdracht niet af kunnen krijgen en meneer gaat al weer helemaal door het lint. Maar volgens mij heeft hij weer een slechte dag vandaag. Want hij reageert zich op iedereen af. Ga maar snel weer terug naar je werkplek anders krijg jij er ook nog van la...'. Voordat Evi haar zin kan afmaken hoort Elena hard haar naam galmen over de etage. 'Elena!!!' Klinkt er boos.
Snel rent ze naar haar werkplek. Dhr Smith staat boos in de deuropening van zijn kantoor. 'Hoe vaak moet ik je roepen voor ik antwoord krijgt?!?!' Zegt dhr Smith boos en kijkt haar indringend aan. 'We hadden een afspraak. Een contract getekend. Jij moet klaar staan als ik om je vraag, Elena!' 'Sorry meneer Smith. Ik ben even achter Evi aan gelopen ze leek zo van slag.' Dhr Smith kijkt nog bozer. 'Dat zijn jouw zaken niet, en het is niet jouw werk om iemand te troosten! Mensen moeten gewoon hun werk doen en daarmee basta. Net als jij Elena! Je moet gewoon je werk doen en je werkt alleen voor mij!'.
Elena kijkt verslagen naar de grond. 'Sorry meneer Smith. Het zal niet meer gebeuren'. 'Je mag na 17 uur mijn kantoor schoonmaken. Dat is je straf voor het niet nakomen van onze afspraken'. Dhr Smith gooit zijn deur dicht en Elena zucht diep. Het had een ergere straf kunnen zijn...Het is 17 uur. Tijd om het kantoor van dhr Smith schoon te maken. Maar dhr Smith is nog niet uit zijn kantoor weg. Elena klopt op zijn deur. De rest van de dag heeft ze dhr Smith niet meer gezien. 'Binnen' hoort ze vanaf de andere kant. 'Ik zou uw kantoor schoonmaken meneer, maar ik wacht wel tot u vertrokken bent.' 'Ik heb niet gezegd dat ik weg zou zijn toch?' zegt dhr Smith. 'Na 17 uur is nu. Dus je mag meteen beginnen.'.
Enigszins ongemakkelijk begint Elena met het schoonmaken van zijn kantoor. Dhr Smith is nog bezig met wat papierwerk. Maar ze merkt dat dhr Smith zijn ogen veel op haar gericht zijn. Ze durft er niks van te zeggen. Één uitbrander op één dag vindt ze wel genoeg. Gelukkig houdt hij verder zijn mond en werken ze beide in stilte. Af en toe kijkt Elena zijn kant op. Als elkaars ogen dan kruizen kijkt ze snel weer weg.
Het is 17:45 uur. Het kost best nog wel wat tijd om zijn kantoor op te ruimen en schoon te maken. Af en toe begint haar maag te protesteren dat ze echt iets moet eten. Elena negeert het en werkt hard door. Plotseling hoort ze en stoel naar achter schuiven. Ze durft amper om te kijken naar dhr Smith. Hij zal er nu wel vandoor gaan dan kan ze eindelijk de rest schoonmaken zonder bespied te worden en zich ongemakkelijk te voelen. Dan voelt ze een hand op haar schouder. Wat verschrikt draait ze zich om en kijkt omhoog recht in de ogen van dhr Smith. 'Kom,' zegt hij enigszins kalm en rustig. 'volgens mij heb je honger. Het is wel goed zo met schoonmaken.' Elena knikt en geeft een voorzichtige glimlach als instemming. 'Sorry nogmaals dhr Smith. Ik zal niet meer bij mijn werk weglopen zonder dit met u te overleggen.' 'Heel goed! En nu gaan we wat eten want je hebt trekt.' 'We?!' vraagt Elena wat verlegen en geschokt. 'Ja, we...' en dhr Smith pak Elena haar jas en leg deze over haar schouders.
JE LEEST
The boss's favorite (DUTCH)
ChickLitElena is net aangenomen als derectie secretaresse bij een groot techbedrijf. Gespecialiseerd in het maken van beveiligingssystemen en chips. De CEO van het bedrijf staat er om bekend een zeer nare dominante man te zijn. Elena is dan ook niet de eers...