De weken vliegen voorbij op haar nieuwe werkplek. Hoewel veel van haar collega's dhr Smith zo veel mogelijk proberen te ontlopen blijft de spanning die Elena voelt bij zijn aanwezigheid bestaan. Zeker iets wat het werk een stukje leuker maakt. Alleen het reizen naar haar werk maakt haar uitgeput. Ze is eigenlijk alleen maar thuis om te eten en te slapen. En eten kan ze vaak pas laat omdat ze soms nog zo'n 1,5 uur onderweg is naar haar appartement vanuit haar werkt. Ondanks dat ze in dezelfde stad woont en werkt moet ze helemaal naar de andere kant reizen en de metro's zitten afgeladen vol in de spitsuren waardoor ze soms meerdere ritten moet wachten om alleen al in de metro te komen. Ook moet ze daarom al om 6:30 vertrekken naar haar werk om op tijd te komen. Tot nu toe is ze altijd op tijd geweest maar vandaag lijkt het er op dat ze het niet gaat redden. Omdat er een storing is met de metro waar ze in zit blijven ze stil staan onder de grond. De metro is afgeladen vol en Elena kan niemand bereiken want er is geen verbinding zo diep onder de grond. Shit, shit, shit. Het ging zo goed de laatste tijd en nu kom ik te laat en stel ik dhr Smith teleur, denkt Elena. Na 20 minuten wachten in een snikhete metro kunnen ze eindelijk weer verder.
8:10 uur. Elena komt aan bij het kantoor. Tijd om koffie te halen had ze niet dus eerst maar bij dhr Smith aankloppen. 'binnen.' klinkt er wat geïrriteerd door de deur. Gespannen maakt Elena de deur open en kijkt recht in de ogen van dhr Smith. En die kijken niet heel vriendelijk uit. 'Elena je bent te laat!' Elena wil zich verontschuldigen maar dhr Smith praat dwars door haar heen. 'Wij hadden een afspraak en een contract weet je nog?! Te laat is een overtreding dus er zal een sanctie moeten volgen.' dhr Smith kijkt haar streng aan. 'Ik heb je gebeld Elena! Er had iets gebeurd kunnen zijn! Die wijk waar je vandaan moet komen is niet niks! De volgende keer neem je op als ik je bel!' 'sorry meneer ik zat vast in de metro, ik kon u niet bereiken en door de haast heb ik ook geen koffie meer kunnen halen.' dhr Smith zijn uitdrukking wordt iets milder. 'Snel aan het werk meisje.' Zegt hij op een wat rustigere toon. 'Die koffie krijg ik tijdens de lunch nog tegoed.' voegt hij er aan toe. Elena wil zich weer omdraaien en weglopen. Dhr Smith schraapt zijn keel: 'Dit bekend niet dat dit geen gevolgen voor je heeft Elena. We houden ons aan het contract.' Elena knikt verlegen en instemmend. Dan had ik maar niet moeten tekenen, denkt ze bij zichzelf.
De rest van de dag heeft ze de dhr Smith maar weinig gezien. De koffie heeft ze tijdens de lunch nog gebracht maar veel gezegd heeft hij niet.
Inmiddels is het 17 uur. Dhr Smith komt de deur uit en roept Elena binnen. 'Ga zitten Elena.' En Elena zet zich weer neer op de bekende bank in zijn kantoor. 'Aangezien ik nog wat werk moet afmaken en jij 10 minuten te laat was mag jij mij nog 10 minuten lang vergezellen om je gemiste werktijd in de halen.' zegt dhr Smith tegen haar. Elena stemt toe. Fair, denkt ze. 'Maar, dat is niet alles. Zoals je weet moet ik morgen een dag lang bij een vergadering aanwezig zijn in een andere stad. Ik heb iemand nodig om de notulen bij te houden. Geen leuk klusje, maar dit zal jouw sanctie zijn voor het te laat komen, en mij ongerust maken Elena.' Elena knikt instemmend. Weigeren kan ze toch niet. 'Hoe laat wilt u me morgen op kantoor zien, meneer Smith?'. Dhr Smith denkt even na. 'Om 7 uur in de ochtend morgen sta ik bij je huis. Dan rijdt je met mij mee.' De straf had erger kunnen zijn denkt Elena. Om 7 uur pas de deur uit is uitslapen voor haar.
JE LEEST
The boss's favorite (DUTCH)
ChickLitElena is net aangenomen als derectie secretaresse bij een groot techbedrijf. Gespecialiseerd in het maken van beveiligingssystemen en chips. De CEO van het bedrijf staat er om bekend een zeer nare dominante man te zijn. Elena is dan ook niet de eers...