البارت السادس عشر:
نظر جميعهم لصاحب هذا الصوت والذي لا يكن سوا الكينج، نظر له طارق ثم تحدث بخبث:
°اوووووه الكينج هنا، اممم حلو العائلة أكتملت بس ناقص حد اه، الصغير اسمه اي، عمر تقريباً صح، اه رجالتي بيجيبو هنا.
°أه سيبوني أوعي كدا.
وجهت جميع الأنظار نحو ذالك الصوت والذي لا يكن سوا عمر الذي كان مقيد بيد الرجال الصلبة.
أشتدت أعصاب أسر وكاد أن ينقض عليه ولاكن منعه ذالك النظرة التحزيرية التي رأها بعين توأمه أن يهدأ وبالفعل ذالك النظرة هدأت من روعته رويداً.
تحدث طارق برضا:
°ايوا كدا تمام أتجمعتوا كلكم هنا، ثم أبتسم ببسمة خبيثة:
°ودا اللي انا مستنيه بقالي عمر كامل من قبل ما تتولدو اصلاً مستني أشوف اللحظة دي ونظرة الكره اللي في عيونكم لبعض.
تحدث مالك بمكر وغموض:
°طب وليه ميكونش في شوية غباء في خططك مثلاً زي عمران اللي أنتَ مفكر أنه دخل ما بينا عشان ينفذ الخطة المطلوبة منه زي اللي هو العداء ما بينا.
نظر له طارق بصدمة ثم أبتلع ريقه بصعوبة وتحدث بثبات مزيف:
°أنتَ جبت الكلام دا منين؟
أسر بنبرة خببثة:
°عيب تسأل ضباط سؤال زي دا؟
وزع طارق نظره بين الأربع أخوات ثم تحدث بشر يشع من عيناه:
°أممم منكم بقا واللعب بقا علي المكشوف فمن حقكم تعرفو كل حاجة قبل ما تموتُ أه أصل انا نسيت أقولكم أن أنهاردة نهايتكم نهاية أسرة يحي الليثي وعلي أيدي أنا اممم مانا نسيت أقولكم أن هدي سبقتكم علي قبرها عشان تستقبلكم هناك.
نظر عمر وروان الي مالك الذي تحدث بعدم فهم:
°مش فاهم حاجه وضح كلامك.
تحدث عمران وهو يدلف من الخارج:
°قصدو يقولكم ان ماما هدي الله يرحمها.
تحدثت روان وهي تحاول تكذيب ما تستمع:
مالك هو الراجل دا بيقول اي؟ بيضحك علينا صح.
نظرو جميعهم صوب أسر الذي نظر أرضاً بثبات حاول ان يسيطر عليه.
تحدث مالك وهو يرجع شقيقته خلفه ثم نظر ل عمر وأسر بنظرف فهموها جيداً تحدث أسر بنبرة ماكرة تخالف طبعه الحاد:
°لا حلو بس ليه متبقاش غلطان في كل تفكيرك زمان زي مثلاً موضوع العداء بين التوأم دا.
تحدث عمران بعدم فهم:
°مش فاهم؟؟
مالك بنبرة تشبه نبرة أسر السابقة كثيراً:
°يقصد مثلاً ان يكون دا كله من الأساس مجرد لعبة بسيطة عشان تكملوا لعبتكم السخيفة دي. يعني من الأساس مفيش عداء.
طارق بصدمة:
°تقصد أنكم كنتو عارفين؟
هز أسر رأسه ببسمة باردة ثم تحدث وهو يسحب سلاحه ببطيىء دون ان يلفت النظر إليه:
°وأنهاردة نهاية كل اللعب دا، لأني من أنهاردة مفيش العداء المزيف ما بين التوأم، لأني أحنا من الأساس توأم بروح واحدة توينز ولاكن بقلب واحد.
نظر أسر ل مالك وهو يتذكر ما الأتفاق بينهم بالماضي.F. B
تحدث أسر بهدوء مصطنع:
°وبعدين يا مالك أنا ما أقدرش أمثل كل دا وأنتَ عارف من الأساس أن أحنا منقدرش نبعد عن بعض ثانية واحدة.
تحدث مالك ببسمة:
°هنعمل أي حاجة عشان نقدر نحمي والدتنا وأخواتنا يا أسر وبعدين كل دا هيبقا مجرد تمثيلة بس هطول شوية.
أسر بتعجب!:
°طب ليه منخلصش دا كله دلوقتي يا شيطان بدل دا كله وبدل العداء المزيف دا وأظن لو حد صدقه من الأساس.
مالك:
°أحنا دلوقتي مش هينفع نفتح أي حاجة وخصوصاً أن منعرفش مين اللي ورا عمران عشان كدا خطتنا هتمشي زي ما أحنا ماتفقين يا كينج.
تحدث الكينج وهو يتجه إليه ويعانقه:
مهما مرت السنين ولو لينا عمر هنخلص كل دا وهنرجع تاني في ضهر بعض في العلن وقدام الناس كلها وهننتهي من كل اللي عاوز ينهش فينا حوالينا وهنرجع وهنجتمع بجيش التوام المتماثل كما كنا.
أنت تقرأ
التوأم المتماثل
Mystery / Thrillerحتي تدوم أي علاقة بين أثنين من البشر، لا بد ان يقدم أحدهما أو كلاهما بعد التنازلات، ولزوم التنازلات من الطرفين.