Kadir Gecesi

234 15 3
                                    

Es selamu aleykum ve rahmetullah ve beraktuhu...

Ramazan-ı şerif ayının son 10 gününe girmiş bulunmaktayız.
Zaman ne kadar hızlı akıyor.
Daha ilk oruçlarımızı yeni tutarken, şimdi son oruçlarımızı tutuyoruz. Bu şerefli ay çıkarken, elimizde neler kaldığına bakalım. İnşaAllah hakkı ile ağırlayabilmişizdir.

Bilindiği gibi zaman ve mekanlar, kendilerinde meydana gelen önemli olaylar ile değer kazanırlar.
Kadir gecesini bu derece değerli kılan en önemli özellik, kuran-ı kerim'in bu gece indirilmeye başlanmış olmasıdır.

Kadir suresi 1.ayette Mevla teala hazretleri;
اِنَّٓا اَنْزَلْنَاهُ ف۪ي لَيْلَةِ الْقَدْرِۚ

-Muhakkak ki biz onu (kuranı) kadir gecesinde indirdik. (Kadir/1)

Yine duhan suresi 3. Ayette;

اِنَّٓا اَنْزَلْنَاهُ ف۪ي لَيْلَةٍ مُبَارَكَةٍ اِنَّا كُنَّا مُنْذِر۪ين
َ
- "Gerçekten Biz; onu, mübarek bir gecede (beraat gecesi) indirdik. Doğrusu Biz, uyarıcı idik" buyurulmuştur.

Fakat bu iki ayet kesinlikle birbirine zıt değildir.

Kadir gecesi ile ilgili diğer ayetler ise kadir suresindedir. Bunlar;

"Biz onu Kadir gecesi indirdik. Kadir gecesi nedir, bilir misin sen? Kadir gecesi bin aydan hayırlıdır. Meleklerle Ruh o gece Rabblerinin izniyle her iş için iner de iner. Tam bir esenliktir o gece, tâ tan yeri ağarıncaya kadar." (Kadîr sûresi, 1-5)

Kadir suresi 1.Ayet Haşiyesi:Kur'ân-ı Kerîm, Kadir Gecesinde bir bütün olarak Levh-i Mahfûz'dan dünya semâsındaki "Beytü'l-İzze" denilen makāma indirilmiş, sonra Cebrâîl (AS) onu peyderpey 23 yılda Hz. Peygamber (ASM)'a indirmiştir. (İbn-i Kesîr, c. 3, 659)

Duhan 3.Ayet Haşiyesi:
Burada geçen "mübârek gece"den maksad Kadir gecesi veya Berâet gecesidir. Ancak, Kadir Sûresindeki: "Şübhe yok ki biz, onu (o Kur'ân'ı) Kadir gecesinde indirdik!" meâlindeki âyete binâen, âlimlerin bir kısmı birinci görüşü tercîh ederken, bir kısmı da, "Katımızdan bir emirle, her hikmetli iş, onda (o gecede) ayırd edilir" meâlindeki Berâet gecesinin husûsiyetini ta'rîf eden âyete binâen ikinci görüşü tercîh etmişlerdir. (Nesefî, c. 4, 186)

Bu geceye kadir gecesi denilmesi, şeref ve kıymetinden dolayıdır. Çünkü;
1.Kur'an ı kerim bu gecede inmeye başlamıştır.
2.Bu geceki ibadet, içerisinde kadir gecesi bulunmayan bin ayda yapılan ibadetten daha faziletlidir.
3.Gelecek bir seneye kadar cereyan edecek olan her türlü hadiseler, Allahü teâlânın ezelî kaza ve takdiri ile bu gece meleklere bildirilir.
4.Bu gece yeryüzüne çok sayıda melek iner.
5. Bu gece tanyeri ağarana kadar esenliktir, her türlü kötülükten uzaktır, yeryüzüne inen melekler uğradıkları her mü'mine selam verir.

Kadir gecesinin zamanı tam olarak bilinememektedir.

Bu konuda efendimiz (S.A.V);
"Kadir gecesi, ramazan ayının son on günündedir.
Buyurmuştur;
21. gecesi veya 23. gecesi veya 25.gecesi veya 27. gecesi veya ramazanın son gecesinde olabilir.
Kim bu geceyi inanarak ve sevabını Allah'tan umarak, ibadetle geçirirse geçmiş günahları affolur"
(Ahmed bin hanbel,müsned 5/313)

Yani duaların kabul olacağına inanarak, sırf Allah rızası için ihlaslı bir şekilde ibadet ederse geçmiş günahları muhakkak aff olunacaktır.

Bu gecenin bazı belirti ve alametleri vardır.
Bunlardan bazıları şöyledir;
1.Kadir gecesi parlak ve aydınlık bir gecedir.
2.sabahı ne fazla sıcak ne fazla soğuktur.
3.Bulutsuz ve yağışsızdır.
4.Rüzgar o gecede esmez.
5.Yıldızlar diğer gecelere nisbetle daha az görünür.
6.Sabahının güneşi de zayıf ışıklıdır, parlaklığı azdır.
(Ahmed bin hanbel,el-müsned,5/324;heysemi,
mecmeüzzevaid,3/175)

İmam-ı Nesefi'nin beyanına göre, Mevla teala hazretleri bazı şeyleri bazı hikmetler ile gizlemiştir;
1.Ramazan ayının tümünde çokça ibadet edilsin diye, kadir gecesini gizlemiştir.
2.Cuma gününün tamamı dua ile geçirilsin diye, onda bulunan kabul saatini gizlemiştir.
3.Tüm isimleri ile kendisine dua edilsin diye, ismi azam'ını esma-i hüsnası içine gizlemiştir.
4.Müslümanların hiç birine hor bakılmasın diye, velilerini kullar arasına gizlemiştir.
5.Hiç bir ibadet küçümsenmesin diye, rızasını taatler arasına gizlenmiştir.
6.Hiç bir günah küçümsenmesin diye, gazabını günahlar arasına gizlemiştir.

Enes bin Malik (r.a.)'den rivayet edildiğine göre efendimiz (s.a.v);
"Size içinde bin aydan daha hayırlı bir gece olan bir ay gelmiştir. Kim, o gecenin hayrından mahrum kalırsa, o bütün hayırlardan mahrum kalmış demektir. O gecenin hayrından gerçekten nasipsiz biri mahrum kalır." buyurmuştur. (İbni mace1/526)

Böyle mübarek bir geceyi hakkıyla ihya etmek için neler yapmalıyız?

Öncelikle, kur'an-ı kerim okumak, namaz kılmak, zikir çekmek, salavat-ı şerife okumak tahmin edeceğiniz üzere büyük sevaplara vesiledir.
Fakat ibadetlerimizde ilk dikkat etmemiz gereken unsur, ihlasımızdır!
İbadetlerimizi sırf Rabbimizin rızasını kazanmak niyeti ile yapmalıyız.

Aişe validemizden rivayet edildiğine göre efendimiz aleyhisselam;
"Her kim kadir gecesini ihya eder; içinde iki rekat namaz kılar, bu gecede istiğfar ederse, Allah-u teala kendisini bağışlar. Allahın rahmetine dalar, hz. Cebrail kendisini kanatları ile sıvazlar. Kim Cebrail aleyhisselam'ın kanatları ile sıvazlanırsa, o kişi cennete girer" buyurmuştur.
(İmamı Gazali, kalplerin keşfi, s.691)

Ve yine rivayet edildi ki;
"Her kim kadir gecesinde iki rekat namaz kılar da her rekatında 1 fatiha, 7 ihlas suresi okur, selam verdiğinde 70 defa;
'estağfirullahe ve etubü ileyh'
Derse Allah-u teala kendisini ve anne babasını affetmedikçe yerinden kalkmaz. Allah cennete melekler gönderir de onlar onun için ağaç dikerler, köşkler yaparlar ve ırmaklar akıtırlar. Kendisi de bunların tümünü görmedikçe dünyadan çıkmaz!"
(Dürretül vaizin,s.1168, abdulkadir geylani,gunye,2/14)

Tabi ki kalpten inanarak, ihlas ile yapmak asıldır!

Hz. Aise (r.a.) söyle anlatiyor;
"Ey Allah'in Resulü! Kadir gecesine rastlarsam nasıl dua edeyim? diye sordum.
Resulüllah (S.A.V): "Allahümme inneke afüvvün tühibbü'l-afve fa'fu annî" (Allah'im sen çok affedicisin, affi seversin, beni affet) diye dua et, buyurdu.
(Tecrîd-i Sarih Tercemesi, VI, 314).

Âişe radıyallahu anhâ şöyle buyurdu:
Ramazan ayının son on günü girdiğinde Resûlullah sallallahu aleyhi ve sellem geceleri ihyâ eder, ev halkını uyandırır, ciddiyetle ibadete soyunur ve eşleriyle ilişkiyi keserdi. (Buhârî, Leyletül-kadr 5)

Âişe radıyallahu anhâ'dan rivayet edildiğine göre ;
Resûlullah sallallahu aleyhi ve sellem, ramazanda diğer aylardan daha fazla (kulluk yapmaya) çalışırdı. Ramazanın son on gününde de ramazanın öteki günlerinden daha fazla ibadet ederdi. (Müslim, İ'tikâf 8)

Ve mü'min kardeşlerimize, zulüm gören müslümanlara, ailemize, hocalarımıza, vatanımızın selametine dua etmeyi unutmayalım.
Rabbim hayırlı dualarımızı kabul ve makbul eylesin. Amin.

Dualarda unutulmamak ümidi ile...

Faziletli Gün Ve GecelerHikayelerin yaşadığı yer. Şimdi keşfedin