hoofdstuk 16

248 23 0
                                    

Matthyas blijft de hele week weg van school; het eerste wat hij doet wanneer Raoul hem buiten de poorten ziet staan de volgende maandag, is hem een verontschuldigende blik werpen. Raoul is niet boos; waarom zou hij ook? Het is niet de schuld van Matthyas dat hij weer ziek is, zelfs als hij betwijfelt of dat de hele waarheid is. Het enige wat hij voelt, is teleurstelling dat hij de dag niet met zijn beste vriend heeft kunnen doorbrengen.

"Het spijt me enorm dat ik weg was, Roel," zegt Matthyas snel zodra ze elkaar ontmoeten op het speelplein.

Raoul rolt gewoon met zijn ogen en schudt zijn hoofd, geeft hem gewoon een knuffel in plaats daarvan en voelt zich opgelucht om zijn vriend te zien; het was een lange week van saaie gesprekken voeren met mensen tegen wie hij normaal niet zou praten, dus hij is meer dan blij dat hij daar niet langer aan wordt blootgesteld.

Maar op het moment dat hij zijn armen om de schouders van de kleinere jongen slaat en hem een knuffel geeft, laat Matthyas een sissend geluid horen en trekt een beetje terug, zijn gezicht vertrokken in een grimas van pijn die hij vervangt door een grimas van een glimlach wanneer Raoul hem vragend aankijkt.

Hij is zeker niet sterk genoeg om iemand pijn te doen met een knuffel, maar Matthyas ziet er gekweld uit. "Wat is er aan de hand? Ben je gewond? Ik dacht dat je zei dat je ziek was?" Vraagt hij snel, bezorgd groeiend.

Matthyas wuift het snel weg, schudt zijn hoofd. "Ik heb een kaart voor je," zegt hij in plaats daarvan, terwijl hij een envelop en een plastic bakje aanbiedt. "En Jorn ging gisteravond weg, dus mama heeft me geholpen om een ​​cake voor je te maken in de keuken. Het smaakt waarschijnlijk slecht, maar ik heb mijn best gedaan," ratelt hij, grinnikend.

Raoul fronst bij de plotselinge verandering van onderwerp, maar wordt tijdelijk afgeleid door de onverwachte cadeautjes. Hij neemt ze van zijn vriend aan, opent het bakje en glimlacht naar de te grote cupcake met druipend rode glazuur erop; hij valt uit elkaar, maar het vervult hem toch met warmte bij de gedachte erachter.

"Ik vind het geweldig," zegt hij, opkijkend met een glimlach die overeenkomt met die van de andere jongen, die tevreden lijkt als ze richting het schoolgebouw lopen.

"Het is prima als je het weg wilt gooien. Mama bakt niet veel en we hebben ons niet echt aan een recept gehouden. Bovendien heb ik per ongeluk wat eierschaal laten vallen," voegt hij eraan toe met een opgetrokken neus, waardoor Raoul lacht, een moment de tijd nemend om gewoon blij te zijn dat zijn beste vriend hier bij hem is.

"Ik bedoel... Ik schraap het glazuur er wel af?" Hij stelt voor, blij als hij het andere jongen voor het eerst in lange tijd hoort lachen.

Matthyas draait zich naar hem om wanneer ze bij hun lockers aankomen, en Raoul mist de lichte frons niet wanneer hij zijn tas van zijn schouder haalt om hem in de metalen container te duwen, de boeken te pakken die ze nodig hebben voor hun eerste paar lessen en verder niets. Hij stopt zijn cadeaus in zijn eigen locker voordat hij hem sluit en zich naar de andere jongen draait.

"Je hoeft de kaart nog niet te openen. Het is niet zo'n goede," verontschuldigt Matthyas zich, hoewel Raoul zonder veel zorg voor de prijs van de cadeautjes afwijst. Matthyas glimlacht naar hem, zijn ogen fronsend. "Heb je wel een fijne verjaardag gehad?"

Raoul glimlacht even terug, zijn wenkbrauwen fronsend wanneer hij de kleine plek groen net onder het linkeroog van de andere jongen opmerkt. Hij tuurt een beetje, en ziet dat de kleur zijn hele ooglid omringt en een deel van zijn wang, hoewel het op sommige plaatsen meer is vervaagd alsof het bedekt is geweest.

"Ja, eh, het was goed," zegt hij afgeleid, slaat dan zijn armen om zijn middel om het ongemak dat zich opnieuw begint te vormen, opzij te zetten op een manier die de laatste tijd helaas al te bekend voor hem is geworden. "Wat is er met je gezicht gebeurd?"

Iemand botst tegen hen op terwijl ze langslopen, mompelt een 'sorry' voordat ze weglopen, en wanneer Raoul zijn aandacht weer op zijn vriend richt, is Matthy's glimlach verdwenen, vervangen door een blik die Raoul niet kan lezen.

"Wat bedoel je?" kaatst Matthyas terug.

Hij heft een hand op om net onder zijn eigen oog te wijzen, zijn wenkbrauwen fronsend van bezorgdheid. "Er zit een blauwe plek. Daar," zegt hij, en Matthyas pauzeert even voordat hij zijn schouders ophaalt.

"Weet niet. Waarschijnlijk gestoten in mijn slaap," mompelt hij, nauwelijks hoorbaar boven het luide geroezemoes in de gang.

Hij slaat zijn locker dicht, draait zijn hoofd om de andere kant op zodat Raoul alleen de rechterkant van zijn gezicht kan zien. Hij staart een minuut naar hem, cake en kaart en gemakkelijk verjaardagspraat tijdelijk vergeten.

"Wat is er aan de hand, Mat? Je gedraagt je weer vreemd," verklaart hij ferm, zuchtend wanneer Matthyas weer zijn schouders ophaalt en begint te lopen in de richting van hun klaslokaal

. Raoul versnelt zijn pas en loopt naast hem, zonder zich erom te bekommeren wanneer hij een kind van het jaar onder hen bijna omver loopt in het proces.

Matthyas kijkt hem niet aan terwijl hij antwoordt. "Er is niets aan de hand."

Hij bedoelt niet dat hij gefrustreerd raakt. Het is gewoon zo dat dit al weken aan de gang is, sinds de eerste schooldag na de zomer en zelfs daarvoor, maar de laatste tijd is het ondraaglijk geworden, het afwezig zijn en het missen van school omdat hij 'ziek' is. Hij wil gewoon zijn beste vriend terug, wil dat de angst uit zijn buik en borst verdwijnt, wil dat dingen weer gemakkelijk en zorgeloos aanvoelen.

Hij stapt in plaats daarvan voor Matthyas, blokkeert zijn pad en stopt ze in het midden van de hal zodat de drukte om hen heen beweegt.

"Nee, er is wel iets aan de hand, stop met liegen," zegt hij strak, fronsend naar de andere jongen. "Je was niet ziek. Ik weet dat je niet ziek was, ik begrijp gewoon niet wat je me niet vertelt. Waarom sla je steeds school over? En - en dan zeggen dat je de hele tijd moe bent -"

"Ik ben moe," zegt Matthyas, fronsend terug, zijn armen omhoog bewegend zodat hij zijn handen in de zakken van zijn schoolblazer kan steken, aan het materiaal trekken alsof het hem zal beschermen.

Raoul zucht. "Het is niet alleen dat, Mat! Je - het is alsof je er niet eens bent als je er bent, ik praat tegen je en je luistert niet eens -"

Matthyas lijkt gekwetst door dat, stapt achteruit en schudt snel zijn hoofd. "Sorry, ik kan beter zijn, ik kan -"

"Ik wil niet dat je sorry zegt, man, ik wil gewoon weten wat er aan de hand is," vertelt hij hem zachtjes, haalt diep adem en kijkt op wanneer de bel rinkelt, wachtend tot het stopt voordat hij verder gaat. "Ik ben niet dom. Ik - ik heb de blauwe plekken opgemerkt en - en de manier waarop je wordt telkens als ik vraag of ik naar jou toe kan komen in plaats daarvan."

De andere jongen deinst fysiek terug, zijn wenkbrauwen samengeknepen. Hij ziet er boos uit, en Raoul is er niet zeker van of hij ooit zo'n blik van zijn beste vriend naar hem gericht heeft gezien. Hij stopt en voelt de angst groeien in de diepten van zijn buik.

"Je weet niets," verklaart Matthyas ferm, hem boos aankijkend.

Raoul kreunt en steekt een hand uit om hem tegen te houden voordat hij achteruit stapt tegen een van de studenten die hen passeren, maar Matthyas deinst terug voor de aanraking. Hij probeert niet gekwetst te zijn door, maar hij kan niet helpen dat het prikt.

"Mat, dat bedoelde ik niet -"

"Ik zei je dat het goed met me gaat en toch ga je maar door en door, en nu beschuldig je me van dingen waar je niets van weet! Gewoon...laat me met rust," zegt hij zachtjes, neemt een hijgende adem voordat hij zich omdraait en in de menigte verdwijnt.

Raoul blijft staan, geschokt voor een moment voordat het allemaal tot hem doordringt - hij en Matthyas hebben net ruzie gehad, en nu is hij helemaal alleen en hij heeft geen andere vrienden, en alles begint te ontsporen.

aan mijn zijdeWaar verhalen tot leven komen. Ontdek het nu