AKU menatap kosong pada kubur arwah abah yang masih merah itu. Sukar untuk menafsirkan emosi aku ketika itu. Rasa macam nak nangis, tapi aku harus mengawal emosi. Tak nak nampak lemah. Tak tenang arwah abah di sana nanti.
Apa-apa pun, hidup harus diteruskan. Yang hidup, teruskan hidup. Yang sudah mati, kita cuma perlu sedekahkan doa untuk mereka dari azab nanti.
Sedang aku termenung jauh, tiba-tiba aku terdengar bunyi tapak kasut sedang menghampiri. Aku sangkakan ianya adalah mama. Sebab sedari tadi aku tak nampak kelibat mama langsung.
Sekali aku menoleh, aku kembali menatap kubur arwah abah. Buat rosak mood saja dia ni. Tak bolehkah dia biarkan aku bersendirian saja disini? Sudahlah dia penyebab aku tak ada mood langsung!
Datin Jamilah segera mengambil tempat disebelah aku. Aku pula mencipta sedikit jarak dari dia. Tak kuasa aku nak dekat-dekat dengan perempuan ni.
“Sayang betul abah dah meninggal, kan? Baru je rasa nak happy-happy…,”
Aku menjulingkan mata aku ke atas. Tanda aku menyampah dengan kata-katanya.
“Tak payah la nak berkias bagai. Cakap je la apa yang kau nak cakap. Bukannya ada orang lain pun kat sini,” ucap aku malas dengan drama perempuan itu.
Datin Jamilah ketawa sinis. “I sebenarnya dah bagi chance dah dengan you nak berbaik dengan I. Tapi you tu je yang sombong, tak suka perampas kononnya,”
Nampak tak? Inilah perangai sebenar si perampas! Sudah aku agak dah inilah dia. Tapi semua orang tak boleh nak percaya. Sebab mereka cakap yang aku cuma ikut perasaan saja.
“Jadi kau mengaku la kau yang dah bunuh abah aku?” soal aku seraya menjongketkan kening.
Datin Jamilah ketawa besar dengan soalan aku. Sungguh biadap! Patutkah dia ketawa macam begitu di tempat perkuburan? Manusia jenis apa dia ni?
“I tak cakap yang aku dah bunuh abah you. Even I yang buat, do you have proof that I did it?”
Senyuman sinisnya buatkan aku rasa geram. Aku benci apabila dia mencabar aku sebegitu. Manusia yang bertopengkan syaitan!
Aku pun segera bangun. Kesabaran aku ada hadnya juga. Kalau sudah sampai had, mungkin penggali kubur sini perlu mengorek satu lubang kubur lagi untuk perempuan satu ni!
“If you’re the one who did it, I’ll make sure you receive a punishment worse than what you’ve ever done. Dan aku akan pastikan sendiri, aku yang akan hukum kau sampai kau tak berdaya nak buat apa, kau tak boleh nak senyum until the end of your breath! Aku akan pastikan juga kau akan dihantui dengan bayang-bayang kau sendiri. Just wait and see. Until then, see you in court!”
Diam. Tapi dia masih boleh tersenyum lepas apa yang aku katakan.
“Nice speech. But one thing I wanna say. You will always be you. You cakap la apa yang you nak cakap, no one will listen to you. Even your innocent mom pun tak dengar cakap you,”
Dia ketawa lagi. Bagaikan apa yang dia katakan semuanya ada lawak semata-mata. Aku sudah berkerut dahi mendengarnya. Perempuan ni pandai manipulasikan orang!
“And I will make sure harta pusaka abah you will be mine. Tak kesah la nak sabotaj bacaan wasiat ke ugut or rasuah your lawyer ke, I don’t care. Because I’ll do worse than what abah you lalui…,”
Datin Jamilah pun mengangkat punggungnya. Sebelum dia beredar, dia bisik sesuatu pada aku.
“You won’t be as good a lawyer as your abah says. Pity you…,” katanya seraya menepuk bahu aku.
Dan dia pun mengatur langkah meninggalkan aku bersendirian di tanah perkuburan islam itu. Pada waktu itu aku cuma rasa sangat geram.
“Gila punya perempuan…,”
Entah kenapa, setiap ayat yang dia ungkapkan tersangatlah mencabar kesabaran aku.
Tak, aku akan pastikan dia tak akan dapat walau sesen pun dari harta abah. Ini bukan soal perebutan harta, sebab aku memang tak kesah dengan semua harta abah.
Tapi, aku cuma mau jauhkan perempuan tu dari membawa bencana dalam keluarga kami! Aku harus hapuskan perempuan itu sebelum terlambat!
***
Assalamualaikum, guys! Ha, amacam? Geram kan dengan perempuan yang bernama Jamilah ni? Dahlah perampas, ada hati nak kan harta arwah abah Sumayyah pula? Tak tau malu betul la! Hmm...
Anyway jangan lupa tinggalkan Votement korang yaa! See you next time! Byeeeeeeee....
YOU ARE READING
Bodyguard Atau Cinta Hati?
Lãng mạn'Dia over protective, tapi dalam masa yang sama buat cik jantung berdegup dengan kencang. Siapa dia?' Pemergian abah dia yang tersayang menghadap Ilahi, memberi satu tamparan kepada Sumayyah Mahirah. Dia bertekat untuk melaksanakan wasiat terakhir a...