الفصل الاول

3.2K 80 8
                                    

رواية إرث الحب والآلم.
زينب سعيد القاضي.
الفصل الآول.
❈-❈-❈

" غريب أنت يا ابن أدم تصدر الأحكام وتنفذها كأنك أنت الحاكم والمسؤول ، كيف لك أن تحاسب أدمي مثلك بدون وجه حق ، وليس هذا فحسب تحكم عليه دون أن تراه من الأساس ، هل هذا هو العدل من وجهة نظرك ، فإذا كان هذا هو حكمك وعدلك فأعلم أنك غير عادلا و ستلقى حتفك إذا لم يكن اليوم المؤكد بالغد"

في منزل عريق يتميز بالذوق الرفيع والرقي يركض شاب في منتصف عقده الثالث ويقذ الدرج وهو يحمل بين ذراعيه طفلا صغيراً عمره عامين وتركض خلفه فتاتين في بداية عقدهم الثالث يصرخون بشده ويحاولون الإمساك به.

وعلي سفرة طعام مستديرة يترأس رب البيت الطاولة رجلاً علي مشارف عقده السابع يظهر علي ملامحه الوقار وطيبة القلب وعلي يمينه تجلس زوجته التي تصغره بخمس سنوات وعلي يساره يجلس إبنه البكر أدهم وإلي جواره زوجته وإبنة خالته الحبيبة تمارا.

قطع إندامجهم علو الأصوات حولهم ممزوجة بأصوات الضحك والصراخ والمزاح ظهر أسر وهو يحمل إبن أخيه وخلفه شقيقته الصغري أسيل وإبنه خالته تقي وملابسهم مبتلة كالعادة أفرغ عليهم أسر زجاجات الماء المثلجة.

ألتفت لهم الأب سراج ضاحكاً:
-بردو يا أسر عملت الي في دماغك وخدت عمر وروحت تغرقهم مياه وهما نيمين ؟

ابتسم أسر بإستفزاز:
-يا بابا ما أنت عارف أنهم مش بيصحوا غير كده أعمل أيه فأنا غرقت سارة وموري غرق تقي وبعدين ماما الي قالتل اصحيهم صح يا أمي صح يا موري ؟

رد عمر بطفولة:
-صح يا عمو صح يا تيته.

إبتسمت عليا بحنان:
-صح يا قلب ماما وأنت يا قلب تيته.

أتسعت عين أسيل وصاحت بجنون :
-عجبك إلي عملوه فينا يا ست ماما فرحانة فينا عجبك كده يا سي بابا وأنت يا أبيه عجبك عمايل إبنك دي أسر هيجننه ؟

ضحك سراج بخفة وعقب:
-بصراحة تستاهلوا مكنتوش هتصحوا غير كده.

رمقهم أدهم ساخراً وعقب:
-طبعا عاجبني مش أحسن ما تفضلوا نايمين للظهر اديكو صحيتوا نفطر سوا.

ردت أسيل بضجر :
-ماشي بس خليك فاكرين أنكم أنتم إلي صحتوني بدري.

غمزت لها تقي بمزاح :
-أيوة يا سوسو مش هنسكت لهم عشان يحرموا يصحونا بدري تاني هههههههه.

ألتفت أدهم إلي والده وتحدث بجدية:
-بابا إحنا محتاجين سكرتير جديد بدل استاذ رفعت.

أومأ سراج بهدوء وقال:
-تمام يا أدهم شوف سكرتير كويس يناسبك.

إبتسم أسر بحالمية وقال:
-ياريت تبقي سكرتيرة عشان تطري علي القاعدة.

تطلعت له تقي بشر وصاحت:
-أسر أحترم نفسك .

إرث الحب والآلم حيث تعيش القصص. اكتشف الآن