| 21 |

44 6 0
                                    

Beg pakaian Rumaisya yang ada di hadapan almari telah diangkat oleh Asytar. Berjalan lelaki itu menuju ke arah pintu bilik hendak keluar ia dari bilik.

"Awak nak bawa beg saya pergi mana?" tanya Rumaisya.

Asytar menoleh. Dia memberikan senyum kepada Rumaisya. "Saya nak letak dekat dalam kereta. Awak kata nak balik hostel hari ini. Biar saya yang hantarkan awak."

"Eh, tak payah." Rumaisya mengorak langkah mendekati Asytar. Wajah suami ia ditatap sebelum ia menyambung kembali, "saya boleh pergi sendiri je."

Asytar mengangguk. "Oh, tak." Diberikan kucupan lembut ke ubun-ubun Rumaisya. "Saya suami awak, Rumaisya. Saya akan hantar awak ke hostel. Hm?" dicuit dagu isterinya itu.

Ia menayangkan barisan gigi ia ketika melarikkan senyuman yang lebar kepada Rumaisya.

Rumaisya pula sudah menghela nafas. "Tak susahkan awak ke?"

"Sebagai seorang suami, saya tak akan pernah rasa susah untuk isteri saya. Tiada kata susah untuk buat tanggungjawab saya sebagai seorang suami kepada awak, Rumaisya. Dah. Kita turun pergi makan dulu." Asytar mengusap pula ke kepala Rumaisya.

Rumaisya mengangguk.

Mereka berdua berjalan turun menuju ke dapur. Mak Uda pula tidak kelihatan di ruang dapur ketika itu.

Asytar tersenyum. Dia membuka tudung saji yang ada di atas meja. Telah pun ia menyediakan hidangan udang masak merah kepada Rumaisya.

"Ta-da!" Asytar menarik lengan Rumaisya, duduk mereka di atas kerusi saling bersebelahan.

"Awak masak?" tanya Rumaisya.

Asytar anggukkan kepala. "Untuk awak. Isteri saya, Rumaisya." Dia melarikkan senyum. Tangan ia bergerak menyedokkan nasi ke pinggan lalu lauk tadi diletak di atas nasi tersebut. "Silakan," pelawanya.

Rumaisya mengambil sudu yang telah dihulurkan oleh Asytar. Suami dia itu banyak sangat jenis love language. Pening dia hendak fikir mana satu sebenarnya love language sebenar milik Asytar.

Ia menyuap nasi berlaukkan udang masak merah itu ke dalam mulut. Dikunyah terlebih dahulu sebelum ia menelan. Dia mengedipkan mata. "Sedap," puji ia perlahan, menunduk memerhati akan lauk yang masih ada di pinggan ia.

"Alhamdulillah," ucap Asytar yang sejak tadi memerhati Rumaisya. Dia tersenyum melihat wajah isterinya ketika menjamah makanan itu tadi. Comel sangat. "Nak lagi?" tanya Asytar.

"Tak apa. Nanti saya tambah." Rumaisya menggeleng kecil.

Asytar mencapai ke sudu yang dipegang Rumaisya. Ia letak sudu itu di pinggan yang kosong sebelum pinggan Rumaisya ditarik. "Saya suap awak, ya?"

"Eh, tak apa. Saya boleh je makan sendiri."

Asytar menjongket kening ke atas. "Biarlah suami awak suapkan awak."

Asytar kedengarannya seolah begitu meminta kepada Rumaisya. Akhirnya, Rumaisya tewas.

"Okay."

"Okay apa?" sakat Asytar.

"A...awak suap."

ENCIK SEMPURNA HER HUSBANDWhere stories live. Discover now