الحقوني !!!
الحقوني من المجتمع الحقوني من علتي الحقوني من الناس ؟!
لي كل ده عيزين تعرفو لي ؟
انا بنت من بنات ضحيه مجتمع متخلف لا عندو دين ولا مبدأ ، بيعملو الطفله أو المراهقه أو المرأة عموما بتوحش و بيعاملنا المجتمع كانو ملناش لزمه في الحياة .
زمان ماما كانت بتحكيلي عن المرأة كانت بتتباع في سوق العبيد و بيخلو منها جريه لحاشيه الملك ، كانت بتدلعو من الاخر و لو عملت غير كده ممكن تدعم أو تفضل في السجن ، شيفين الزل ، لي كده!
في العصر الحالي في تقدم و كل شي بقت المراه ملكه لدوله و محاميه و عالمه و غيرها من تخصصات بس هل كده المراه وخدا حقها في المجتمه اكيد لا .
السنين الي فاتت ظهر مشكال التحرش و سوء المعامله للمرأة و اتهضها ، مشاكل كتيره بتكون فيها المرأة و في كل ده جواها كلمه الحقوني من المجتمع أو العالم ده .
لي امشي في الشارع عادي كمواطنه عاديه اتعاكس في الشارع و اسمع كلام مؤزي ليا انا عملت اي لكل ده .
اروح و اتجه لعتلي الي هما سندي و المفروض اكون في حمايتهم الاقي العكس تماما ، اجي احكي لبابا لاي مشكله حصلت ليا مثلا زي التحرش يقولي يا قليله الادب و يسب و يهين فيا وصلت حتي انو يضربني لي كل ده ، ده انا بشتكيلك من الي حصلي ، المفروض تحتويني و توعيني و تساعدني .
ماما ممكن تساعديني في ترتيب واجباتي ؟!
"انتي متخلفه لي كده هيا دي كمان محتاجه فيها مسعده يا فشلا *لي كل الكلام ده بس ده انا طلبت المساعده.
انا مش بتكلم عني انا و بس أنا بتكلم عن مشاكل المراه عموما في حياتها.
"اهلا اهلا يا حبيبي نورت البيت
=ابعدي عن وشي السعادي انا مش فايقلك خالص الشغل و المكتب عندي زي الزفت ، روحي غوري هاتيلي الاكل
" لي كل ده يا حبيبي انا بس كنت بس بطمن عليك ، اتفضل الاكل
= اي القرف ده ، ده الاكل يتاكل انتي حماره ******اهو زي المثل الي انت شفتو ده واحد غبي مش عارف قيمه الست الي معاه زميلو في الشغل و مديرو مطلعين عنيه و جي يطلعو علي مراتو لا و أي عملتلو الاكل و كمان مش عجبو ، طب ده ونبي يتقلو اي .
" بابا ممكن توديني الجنينه العب مع صحابي
=حاضر يا عيون بابا ، يلا يا عيده لبسي البنت عشان ننزل الجنينه عيزه يا ستي تروح تلعب مع صحبهاراحت البنت الصغيره مع ابوها للجنينه و مكنش يعرف أن صحبها بنات و ولاد ، المهم في واحد من أصحاب البنت جبلها ورده ، لي و لي الولد الصغير الطفل جاب لبنتو ورده ، مسك البنت و ضربها ضرب ، روح بيها علي البيت و حكا لامها ، امها قالتلو لي عملت كده فيها حرام عليك دي بنت صغيره ، قالها دي جبتلي العار ، قالتو عار اي انت مبتفهمش!! ، نزل عليها بالقلم و طلقها .
اي يجماعه الي بيحصل ده دي مش مشكله ولا اتنين دول ميتعدوش .
الست يوم ما تحب يقول عليها المجتمع دي قليله ادب ، لو اتحجبت يقولو عليها دي مقفلاها علا نفسها ، لو اطلقت يقولو عليها مش مهتمه بجوزها و عيلها.
الست محتاجه حب في المجتمع ده محتاجه المساواة و العدل ، هيا مش طلبه من الدنيا دي غير الاحترام و التقدير مش النفاق والكذب و الاهانه ، كل مراه الان بقي لها حقوق و واجبات علي المجتمع بقا ليها صوت مسموع في العالم كلو ، المرأة بقا ليها صوت في مجلس الشعب و الادارات و للمكاتب و الشركات و هيئات التدريس و غرها من مجلات.
الخوف من المجتمع بقا مش موجود بقت المره متحرره من ايادي المجتمع الفاسد بدل ما كانت بتقول الحقوني بقت تاخد حقها بنفسها و بقا كل انسان بيعملها الف حساب .
من غير المره كان المجتمع انهار ليها عوامل كتير عشان ينهض المجتمع ده هيا الي بتربي الأجيال الجديدة هيا الي بتفضل معانا في كل كبيرة و صغيره ، بنحتجها في أي وقت حتي لو قالتنا نصيحه صغيره بتفدنا و بنستفيد منها و بتتحللنا مشاكل كتيره.
طبعا ممكن تقوم القصه صغيره بس فيها اهم النقط أو الخلاصه الي عايزه اقولها للقارئ ، يا ريت نفهم قيمت المراه بجد في حياتنا .
«النهايه »