في بيت راسخ كان الجو متوثرا ،البيت انقلب على عاقبية اثر فضيحة راسخ وتلك الفتاة الشابة التي بعمر ابنه ، صرخت به مياسين وهي ترمي الصور امام عيونه "هي حصلت تخوني ، ابقى مسافرة عشان اكبر شغلك وانت هنا بتخوني براحتك مع وحدة قد ابنك "
نضر لها راسخ غاضبا ثم نضر إلى الصور وقال بإنفعال " البنت دي ضربتها بالعربية واخدتها لبتهم لا خونتك ولا غيره "صرخت به هادرة " ضربتها ؟! " ثم استرسلت ساخرة " ازاي بقيت في فراشها"
أغمض عيونه متقبلا عتابها من ثم اقترب منها وقال بصوت هادئ " انتي عارفة اني بحبك انت وعمري حبيت غيرك ، البنت دي قسما بالله ما اعرفها ،ولا عارف مين سلطها عليا " شعر بأنها هدأت فقبل يدها وقال بود "والله ما بشوف غيرك يا مياسين"بالفعل عندما وصلت صوره لها مع تلك الفتاة شعرت ان قلبها ينخلع من مكانه ، مهما حدث هي تحبه بل تعشقه غاب عقلها وضهرت غيرتها فقط ، نضرت في عيونه فإكتشفت صدقه وقالت ببكاء" والله بحبك وبغير عليك من الهوا ، ازاي اتحمل أشوفك بالمنضر دا"
تفهم كلامها و وضع نفسه مكانها اقترب منها واحتضنها برفق ثم قبل رأسها وقال بهدوء " قسما بالله يا قلبي أعرف مين عمل كده واخدلك حقك "
اومأت له بينما تتمسح باحضانه ابتسم بسعادة على ارضائها إبتعدت قليلا وهمست له " أنا بحبك يا راسخ "
ابتسم وقبلها قبلة رقيقة مردفا بحب " وانا بعشقك يا مياسين" ابتسمت له ثم استرسلت بتفكير " انا عارفة مين ممكن يعمل كدة "
نضر لها مستفهما فقالت "زمرد ،بتحاول تنتقم مننا"
زفر بضيق وقال" والله مش عارف البنت دي مالها ،ذنبي ايه اني مش بحب امها ولا حبتها ،الحب مش عافية هي ليه مش عايزة تستوعب"
هزت مياسين كتفاها وقالت بضيق " عشان مش بتحب ،لو حبت هتعرف انه اللى بتعمله غلط "
عقد حاجباه وقال مستفهما" امها كانت طيبة مهما عملت فيها بتبقى هادئة ومطيعة ،اما هي لا ،صابرة اتقبلت حبي ليكي ، هي ليه مش عايزة تتقبل ؟!"
تنهدت مياسين وقالت بحيرة " مش عارفة؟!" ثم استرسلت " سمعت انها أخدت نص الاملاك؟!"
اومأ لها مردفا وقال " فعلا اضطريت اديها نصيبها بسبب يوسف و يامن ، مش عايز مشاكل معاهم "
اومأت له وقالت " سيبك منها انا عارفة دواها واللى هيهدها " نضر لها مستفهما فقالت " سيب موضوع زمرد عليا " اومأ له فإسترسلت بدلال " وحشتني "
ابتسم قبل أن يحملها وقال " وانتي أكتر يا حبيبتي "
الحب شعور غريب حتى إن كان ضالم هو فقط ينسنا ما هي العاطفة والحنان ، نترك انفسنا له لنكون انانين ولكن هل الحب الاناني الذي يكون على تعاسة الاخر هو خير ام شر
أنت تقرأ
مرارة العشق
Romansأحبها منذ أن حملها أول مرة وهي لاتزال رضيعة عشقها بل بات يتنفسها ، شاء القدر أن تضيع منه عصفورته المجروحة بسبب أب عشق إمرأة حد النخاع و أذاق والدتها مرارة العشق من طرف واحد ، لتضيع وسط الحياة ،ياترى كيف يكون اللقاء بعد إثنى عشر سنة ، بين من عرف ا...