ليس كل ما يطلق عليه 'إدمان' متعلق بي المواد مخدرة الآن كل شئ أصبحنا لا نستطيع توقف عنه أصبح تحت مسمي'الادمان'، الآن سأنتحدث عن جميع أنواع الأدمان
1-أدمان الهواتف: مش هنكدب ونقول اننا مش فارق معانا عادي عشان طبعا كلنا منقدرش نستغني عن تلفوناتنا او نستغني عن اي جهاز بيسهل لينا التعامل في الحياة العملية والشخصية، بس هتقولولي اكيد مش كل واحد مسك تلفون بقي مدمن، طبعا ياعزيزي لا الأدمان هنا يقتصر علي انك ممكن تموت عشان خاطر فونك الخمس دقايق اللي بيتشحن فيهم الفون بتبقي هتموت وساعات بتاخده قبل ما يكمل شحن، بتاكل مسك فون نايم حضنه ولا كأنه هيطير ولو سبته في مكان هتحس دايما انك سامع رنته ده من علامات ادمان الهواتف، طب نتخلص منه ازاي بتتدريج طبعا نحاول نقلل تعامل عليه نحاول نشغل وقتنا بي اي شئ مفيد زي الرياضة او قراءة القرآن او كتب وممكن نذاكر لو لينا نفس طبعا، معلومة علي الماشي ان النظر بيتحسن لما بنشوف مناظر من طبيعية وبذات مناظر الخضراء وطبعا علب الحقيقه مش نجيب فيديو او صور للمناظر الطبيعية هااا.
أدمان الأفلام الغير لائقه: طبعا ده موضوع شائع وحساس جدا لان معظم ناس عندهم الأدمان من النوع ده ومعانا انهاردة قصه حقيقه عن الموضوع ده فا مش هنغوط في تفاصيله عشان الموضوع فعلا حساس وهنحاول نلاقي ألفاظ لأئقه بقدر الأمكان.
أدمان المهدئات والقراص النومة: مرضي الأكتئاب الحاد أو مرضي نفسياً لما بيروحوا لطبيب نفسي معظمهم بيكتبوا مهدئات ومنوم وطبعا ده اكبر غلط لأن العلاج نفسي يقتصر علي حل سبب المشكلة مش علي علاج دوائي فابتالي المريض بيدمن الاقراص دي ومبيبقاش عنده قدرة علي نوم من غيرها ولا يقدر يتعامل طبيعي ولا بيمارس حياته بشكل طبيعي ولي اضرار جسدية هنعرفها في إحدي القصص.
أدمان المواد مخدرة (مخدرات بي أنواعها) : طبعا كلنا عارفين اي هي المخدرات واي أنواعها وأثرها النفسي والجسدي علي المدمن أهمهم دمور في المخ وجلطات وطبعا لو جرعه زيادة تؤدي للموت في لحظات غير امراض ملهاش أحياناً علاج وبردو بتنهي بحياة المدمن
انهاردة سرد والحوار عامي لانها قصه حقيقية من علي لسان صاحبة القصه وطبعا مقدرتش انزل القصه غير بيأذنها مع تغير الاسماء الحقيقية.
"ما بي اليد حيلة وهذه الجملة كانت كافية لهدم كل شئ"
أنا انهاردة جاية احكي قصة بنتي، هعترف اني كنت مهمله ومكنتش معاها طول الوقت وده غلط واتعرف اني مشبعتهاش الحب الكافي والقيم اللي تخليها احسن بنت علي الاقل قصاد نفسها بدات الحكاية لما كنت بلاحظ تصرفتها اتغيرت بقيت تقعد لوحدها كتير لقيتها بتخس ومش بتركز زي الاول وعلطول تعبانه
"نور مالك انتي كويسه"
"اه اه يا ماما بعد اذنك بقي"
وهربت بردو علي اوضتها كأ العاده انا بنتي كنت زي القمر ووشها منور وهي لوحدها كنت بتصلي وكويسه وبتقراء قرأن وكنت شاطرة جدا في مدرسة ومرحه وكل الناس بتحبها معرفش بقيت كده امته.
أنت تقرأ
إسكربتو
Ficción Generalأعتقدت أنني تعافيت وأصبحت أمكثُ في قصة واحدة لتأتي الرياح بما لا تشتهي نفسي، لتكون قصتي ما هي إلا غلاف لي حقائق آخرين.