Bab 4

626 13 0
                                    



Hanz Daniel semakin hari semakin tidak mampu mengawal perasaan cemburunya. Setiap kali Amyra keluar rumah, walaupun hanya untuk membeli barang di kedai berdekatan, Hanz akan merasa gelisah. Hatinya mula diselubungi rasa tidak percaya yang semakin hari semakin menebal.

Pada suatu petang, Amyra sedang menyusun pakaian di dalam almari ketika Hanz masuk ke dalam bilik. Wajahnya kelihatan tegang.

"Sweetheart, abang nak tanya sesuatu," suara Hanz kedengaran rendah, tetapi Amyra dapat merasakan tekanan dalam nada suaminya.

Amyra menoleh, memberikan senyuman yang lembut. "Apa dia, abang?"

"Abang ada dengar awak bercakap dengan seorang lelaki di telefon semalam. Siapa dia?" Hanz mendekati Amyra, matanya merenung tajam.

Amyra tergamam seketika. Dia cuba mengingat kembali perbualan yang dimaksudkan. "Oh, itu... Itu cuma pelanggan di pejabat. Dia hanya tanya tentang projek yang sedang kita uruskan."

Hanz menunduk, tangan kanan mengusap dagunya, seolah-olah sedang berfikir. "Projek? Tak boleh ke orang lain yang uruskan? Kenapa awak perlu bercakap dengan dia?"

Amyra mula merasa gelisah, tetapi dia tetap cuba tenang. "Itu memang tugas saya, abang. Saya cuma menjalankan kerja saya."

Tiba-tiba, Hanz menarik Amyra ke dalam pelukannya, tetapi pelukan itu terasa lebih seperti perangkap. "Sweetheart, abang tak suka orang lain dekat dengan awak. Abang tak suka orang lain cakap dengan awak, terutama lelaki."

Amyra merasa jantungnya berdegup kencang. Dia tahu, semakin lama, semakin sukar untuk meyakinkan Hanz. "Abang, tak ada apa-apa antara saya dengan dia. Awak kena percaya saya."

Hanz melepaskan Amyra, tetapi kali ini matanya tidak lagi lembut. "Saya cuba, Amyra. Tapi jangan paksa saya buat sesuatu yang awak tak suka."

Suasana bilik terasa semakin suram. Amyra hanya mampu mengangguk, cuba menenangkan diri walaupun di dalam hatinya dia mula merasakan perasaan takut yang kian menghimpit.

Daniel's ObsessionWhere stories live. Discover now