Bab 41

224 2 0
                                    

Beberapa bulan telah berlalu sejak Hanz berjanji pada dirinya untuk terus hidup demi cinta yang pernah dikongsi bersama Amyra. Hari-harinya kini lebih tenang, walaupun ada saat-saat di mana ingatan tentang Amyra kembali menghantuinya. Namun, dia telah belajar untuk menerima bahawa cinta sejati tidak semestinya berakhir dengan memiliki, tetapi dengan keikhlasan melepaskan.

Wanita yang pernah menyamar sebagai Amyra masih berada di sisinya. Dia tidak pernah berniat untuk menggantikan tempat Amyra, tetapi lebih sebagai seseorang yang memahami kesakitannya. Dalam diam, dia menjadi sokongan yang Hanz perlukan untuk melangkah ke hadapan.

Suatu petang, mereka berdua berada di tepi pantai, tempat di mana Hanz dan Amyra pernah merancang masa depan bersama. Hanz memandang lautan yang luas dan merasa sedikit kedamaian dalam dirinya.

"Abang," wanita itu memulakan bicara, "saya tahu apa yang kita lalui ini bukanlah mudah. Tapi saya gembira melihat awak semakin kuat setiap hari."

Hanz tersenyum kecil, matanya masih memandang ombak yang tenang. "Ia bukan perjalanan yang mudah, tapi saya tahu Amyra akan gembira melihat saya cuba untuk teruskan hidup. Dia pasti tak mahu saya terus terperangkap dalam kesedihan."

Wanita itu mengangguk, memegang tangan Hanz dengan lembut. "Amyra pasti bangga dengan awak, abang. Dan saya juga."

Hanz memandang wanita itu, untuk pertama kali dengan pandangan yang berbeza. Dia tahu bahawa cinta kepada Amyra akan sentiasa ada, tetapi mungkin inilah masanya untuk membuka hati kepada kebahagiaan baru. "Saya tak pernah fikir saya akan dapat rasa tenang seperti ini lagi. Tapi awak tunjukkan pada saya bahawa hidup ini masih ada makna."

Wanita itu tersenyum, dan tanpa disedari, perlahan-lahan, Hanz mula menerima bahawa hidup tidak berhenti dengan kehilangan. Dia mungkin tidak akan pernah melupakan Amyra, tetapi dia kini bersedia untuk menulis cerita baru dalam hidupnya — cerita yang dipenuhi dengan harapan, kekuatan, dan cinta yang baru.

Dengan hati yang terbuka, Hanz melangkah ke hadapan, meninggalkan pantai itu dengan perasaan yang lebih ringan dan yakin bahawa apa pun yang menantinya di masa depan, dia akan menghadapinya dengan tenang dan penuh harapan.

Daniel's ObsessionWhere stories live. Discover now