Bab 32

190 7 0
                                    



Hanz berusaha keras untuk mengembalikan kenangan Amyra yang kini dikenali sebagai Layla. Setiap hari, dia cuba mendekatinya dengan sabar, membawa bunga kegemarannya, menghidangkan makanan yang pernah menjadi kesukaannya, dan berbual tentang masa lalu mereka. Namun, Layla masih kekal dengan kekosongannya, seperti bayangan seseorang yang dia tidak pernah kenal.

Pada satu petang, Hanz membawa Layla berjalan di taman yang pernah menjadi tempat kegemaran mereka semasa bercinta dahulu. Mereka duduk di bangku yang sama di mana mereka pernah berbicara tentang impian masa depan, namun kali ini suasananya sunyi dan penuh dengan jarak yang tidak kelihatan.

"Awak masih tak ingat apa-apa, kan?" tanya Hanz dengan senyuman pahit.

Layla menggeleng perlahan. "Saya cuba, Hanz... tapi semuanya kosong. Saya rasa seperti saya hidup dalam dunia yang tak pernah wujud. Saya hanya tahu siapa saya sekarang, Layla... bukan Amyra."

Hanz menundukkan kepala, hatinya berat dengan rasa kehilangan yang mendalam. "Saya takkan paksa awak ingat. Saya cuma nak awak tahu... cinta saya pada awak takkan pernah pudar. Walaupun awak tak ingat siapa saya, saya tetap akan di sini, untuk awak."

Layla menatapnya dengan rasa simpati. "Awak seorang lelaki yang baik, Hanz. Tapi saya takut... takut saya takkan pernah jadi wanita yang awak cintai."

Hanz memegang tangan Layla, menggenggamnya dengan lembut. "Awak tak perlu jadi siapa-siapa selain diri awak sekarang. Saya akan cintakan Layla sama seperti saya pernah cintakan Amyra. Awak adalah orang yang sama, walaupun kenangan itu hilang."

Air mata mengalir di pipi Layla, hatinya tersentuh dengan kata-kata Hanz. Dia merasakan sesuatu dalam dirinya, perasaan yang dia tidak dapat jelaskan. Sesuatu yang lebih mendalam daripada ingatan, seperti hubungan yang tak dapat diputuskan walaupun masa dan ruang telah mengasingkan mereka.

"Terima kasih, Hanz... untuk semuanya," bisik Layla.

Hanz tersenyum kecil, walaupun hatinya masih sakit. "Selagi awak ada di sini, saya akan terus berjuang. Kita akan bina semula semuanya, sedikit demi sedikit."

Daniel's ObsessionWhere stories live. Discover now