Bab 22

225 7 0
                                    



Pagi itu, Hanz bangun seperti biasa. Dia membetulkan rambutnya dan berjalan keluar dari bilik. "Sweetheart, abang keluar sekejap ya," katanya kepada 'Amyra,' yang dia bayangkan sedang tidur nyenyak di atas katil. Dia mengenakan jam tangan mewahnya dan keluar dari rumah dengan senyuman di wajah, seolah-olah semuanya normal.

Hanz pergi ke kafe kegemaran mereka. Setiap sudut tempat itu dipenuhi kenangan manis antara dia dan Amyra-dari senyuman pertama mereka hingga ke gelak tawa yang dikongsi di meja sudut. Pelayan kafe, yang sudah lama mengenali Hanz, menyapanya dengan penuh hormat. Namun, mereka tidak lagi melihat Amyra, yang dulu sering menemani Hanz. Mereka hanya melihat Hanz sendirian-dan kelihatan semakin sunyi.

Sementara itu, di rumah, segalanya kelihatan 'tenang' di mata Hanz. Bilik tidur tetap kemas, katil tetap tersusun rapi, dan langsir beralun perlahan ditiup angin. Namun, kenyataan mula meresap dalam kegelapan. Dalam dunianya sendiri, Hanz terus berbicara dengan Amyra seolah-olah dia masih di sana, tetapi hakikatnya dia bercakap dengan kekosongan.

Ketika malam menjelang, Hanz pulang ke rumah dengan tangan yang penuh dengan bunga kegemaran Amyra. Dia membuka pintu dengan perlahan dan berjalan menuju ke bilik tidur. Dia berdiri di pintu, memandang ke arah katil, melihat Amyra 'terbaring' di sana seperti biasa.

"Sweetheart, abang belikan bunga yang awak suka," katanya, sambil meletakkan bunga di tepi katil. Tetapi semakin lama dia menatap 'Amyra,' semakin jelas kekeliruan yang muncul dalam fikirannya.

Dia duduk di tepi katil dan mengusap tangan 'Amyra.' Tangan itu dingin, tidak memberikan sebarang reaksi. Dia menarik nafas panjang, cuba menenangkan perasaannya yang berkecamuk. "Kenapa awak tak pernah balas apa yang abang cakap? Awak tahu abang rindu suara awak, senyuman awak."

Dia berhenti seketika, memandang jauh ke dalam mata Amyra yang kosong. "Sweetheart... kenapa semuanya terasa sunyi?"

Daniel's ObsessionWhere stories live. Discover now