Hanz tidak boleh tidur sepanjang malam. Fikirannya dipenuhi dengan pelbagai persoalan yang tidak terjawab. Pertemuan dengan Layla hanya menambahkan lagi kekeliruan dalam hatinya. Wajahnya begitu mirip dengan Amyra, namun keperibadiannya berbeza. Dia tertanya-tanya, apakah ada sesuatu yang dia terlepas pandang?Keesokan harinya, Hanz nekad untuk menggali lebih dalam tentang masa lalu Layla. Dia mula mencari maklumat melalui kenalan lamanya di hospital tempat Amyra dirawat dahulu. Setiap langkahnya terasa semakin menghampiri kebenaran, namun pada masa yang sama, dia tidak dapat menghilangkan rasa takut di hatinya takut akan apa yang bakal dia temui.
Selepas beberapa hari menyelidik, Hanz akhirnya menerima satu panggilan dari rakan lamanya, Dr. Zhafran.
"Hanz, ada sesuatu yang mungkin kau perlu tahu," kata Dr. Zhafran dengan nada serius di telefon.
"Apa dia?" Hanz bertanya penuh debaran.
"Aku jumpa fail lama mengenai seorang pesakit yang mengalami trauma mental selepas kemalangan besar. Dia pernah dirawat di sini, tetapi identitinya dilindungi dengan teliti oleh pihak keluarga. Aku tak pasti, tapi maklumatnya seakan berkait dengan Layla..."
Hanz terdiam seketika. Jantungnya berdegup laju. "Apa maksud kau?"
"Aku tak boleh dedahkan lebih lanjut tanpa kebenaran, tapi aku rasa kau perlu berjumpa dengan keluarganya untuk dapatkan penjelasan," Dr. Zhafran memberi cadangan.
Hanz tahu ini peluangnya untuk mendapatkan jawapan yang dicari selama ini. Tanpa membuang masa, dia mula mencari maklumat tentang keluarga Layla. Segala petunjuk membawa dia ke sebuah rumah di pinggir bandar, milik keluarga yang penuh dengan misteri.
Setibanya di rumah itu, Hanz disambut oleh seorang wanita tua yang tampak sedih. Matanya yang sayu seolah-olah menyimpan seribu cerita yang belum terungkap.
"Encik Hanz, kami dah jangka Encik akan datang. Kami tahu Encik mencari jawapan tentang Layla..." wanita itu berkata perlahan.
Hanz terkejut. "Apa yang sebenarnya berlaku? Kenapa dia begitu mirip dengan Amyra?"
Wanita tua itu menarik nafas panjang. "Layla pernah terlibat dalam satu kemalangan yang meragut ingatannya. Kami tak tahu siapa dia sebenarnya, tapi kami menjaga dia seperti anak kami sendiri. Ada sesuatu yang awak perlu tahu, tapi saya tak pasti awak sudah bersedia untuk mendengar kebenaran."
Hanz memandang wanita tua itu dengan tekad yang membara. "Saya perlu tahu. Apa pun kebenarannya, saya sedia menerimanya."
Wanita tua itu mengangguk perlahan, seolah-olah memahami perasaan Hanz. "Baiklah... Mari saya ceritakan segalanya."
YOU ARE READING
Daniel's Obsession
Romance[Hanz Daniel ] [Amyra Nayra ] Hanz Daniel adalah seorang lelaki yang memiliki segala-galanya rupa paras yang menawan, kerjaya yang cemerlang, dan hati yang penuh kasih. Namun, di sebalik semua itu, tersembunyi satu sisi dirinya yang tidak diketahui...