ZAHIRAH POV
Dua bulan kemudian, setelah aku selesai mengambil ujian SPM. Hari ini adalah keputusan masa hadapanku. Aku berjalan menuju ke dewan untuk mengambilnya. Sewaktu aku ingin sampai di dewan, aku terdengar ada orang yang memanggil nama aku dan aku pun menoleh ke belakang untuk melihat gerangan orang yang memanggil aku.
" 𝒁𝒂𝒉𝒊𝒓𝒂𝒉! " panggil sesorang sambil berlari ke arah aku.
" 𝑬𝒉! 𝑨𝒍𝒍𝒊𝒇. 𝑲𝒆𝒏𝒂𝒑𝒂 𝒂𝒘𝒂𝒌 𝒑𝒂𝒏𝒈𝒈𝒊𝒍 𝒔𝒂𝒚𝒂? " aku berkata dengan muka yang sedikit memerah kerana blushing. Ya! Aku ada simpan perasaan terhadap Allif kerana dia selalu baik dan mengambil berat pasal aku. Kami selalu mesej di dalam WhatsApp. Sebulan lalu dia meminta kepada aku.
Kami dah mengenal antara satu sama lain seperti mengenal diri masing- masing dengan lebih dalam. Aku juga sekarang ni sudah tahu apa makanan favourite dia, hobi dia sewaktu cuti sekolah dan banyak lagi. Selepas itu, kami menjadi rapat kerana selalu berkongsi masalah jika masalah itu tak dapat diselesaikan dan akan membantu antara satu sama lain. Dia selalu tolong ajar aku buat kerja sekolah terutamanya fizik. Aku paling lemah dalam mata pelajaran fizik dan hari ini aku bercadang untuk menyatakan perasaan aku kepadanya.
" 𝑨𝒘𝒂𝒌 𝒃𝒂𝒓𝒖 𝒏𝒂𝒌 𝒂𝒎𝒃𝒊𝒍 𝒔𝒊𝒋𝒊𝒍 𝑺𝑷𝑴 𝒌𝒂? 𝑲𝒂𝒍𝒂𝒖 𝒚𝒂, 𝒋𝒐𝒎 𝒑𝒆𝒓𝒈𝒊 𝒂𝒎𝒃𝒊𝒍 𝒔𝒆𝒌𝒂𝒍𝒊 " Allif mengajak aku ke dewan untuk ambil sijil SPM. Hati aku rasa happy sebab crush ajak pergi dewan untuk ambil sijil SPM.
" 𝑩𝒐𝒍𝒆𝒉! 𝑱𝒐𝒎! " kata Zahirah kepada Allif. Kami pun masuk ke dalam dewan.
Beberapa minit kemudian, aku pun keluar dari dewan setelah mengambil sijil SPM. Aku tengok kertas itu dan alhamdulillah! Semua straight A dan adalah juga dapat tiga A+ iaitu subjek Inggeris, bahasa Melayu dan pendidikan Islam. Aku bersyukur ada juga A+. Waktu percubaan SPM, aku cuma dapat 6A dan 3B sahaja tetapi aku bersyukur. Dan sekarang ni aku bersyukur sangat- sangat sebab aku dapat straight A dalam SPM. Tak sabar nak bagitahu mummy tentang hal ini.
Aku mencari kelibat Allif tetapi tidak dijumpai. Aku pun menunggu di hadapan dewan. Apabila aku melihat sosok tubuhnya yang baru keluar dari dewan, aku terus senyum dan ingin berlari sambil memanggil namanya perbuatan dan senyuman riangku perlahan memudar apabila aku nampak dia tolong menahan pintu dewan untuk seorang gadis. Gadis itu sangat cantik dan ayu. Mereka keluar dari dengan gelak ketawa tetapi hati aku sangat hancur ketika itu. Beberapa minit kemudian selepas aku bertenang, aku membuka iPhone 15 pro aku dan terus membuka WhatsApp untuk mesej Allif.
Perbualan antara Allif dan Zahirah dalam WhatsApp.
Assalamualaikum, Allif.
Waalaikumussalam.
Boleh jumpa saya di
belakang dewan sekolah tak?Boleh! Puku berapa?.
Dalam pukul 11 pagi.
Okey! Jumpa nanti.
See you!.
Tamat sahaja perbualan kami dalam WhatsApp, aku ke kantin untuk isi perut dahulu. Aku beratur dan membeli nasi goreng serta air Green Tea. Setelah itu, aku pun membayar dan mencari tempat kosong untuk aku duduk. Jumpa sahaja tempat kosong, aku terus duduk dan membaca dia makan sebelum menjamu selera.
Aku hanya makan tanpa membuat sebarang suara tetapi suasana di kantin tersangatlah bising. Aku pun makan dengan cepat tetapi tidaklah sampai gelojoh. Selesai makan, aku keluar dari kantin dan ingin berjalan- jalan di kawasan sekolah kerana hari ini menjadi hari terakhir aku menjejakkan kaki di sini.
Semasa aku sedang berjalan- jalan, aku melihat mummy dan daddy yang baru sahaja sampai. Mereka berjalan ke arahku diikuti oleh kakak dan abang-abangku di belakang iaitu Aisyah, Alex serta Nuaiman.
Aku pun berlari ke arah mereka dengan senyuman yang gembira. Aku terus peluk mummy sambil menangis tanda aku gembira. Beberapa minit kemudian, aku pun meleraikan pelukkan dan mengelap air mataku sambil berkata.
" 𝑨𝒅𝒊𝒌 𝒃𝒆𝒓𝒋𝒂𝒚𝒂 𝒍𝒖𝒍𝒖𝒔 𝒔𝒆𝒎𝒖𝒂 𝒔𝒖𝒃𝒋𝒆𝒌 " aku berkata dengan nada yang gembira. Siapa ja yang tak gembira bila subjek semuanya lulus. Mestilah gembira kan.
" 𝑨𝒍𝒉𝒂𝒎𝒅𝒖𝒍𝒊𝒍𝒍𝒂𝒉! " kata keluarga aku sambil mengangkat tangan dan menyapukannya di muka tanda syukur dan berterima kasih kepada Allah SWT.
" 𝑨𝒅𝒊𝒌 𝒅𝒂𝒉 𝒎𝒂𝒌𝒂𝒏? " mummy bertanya padaku.
" 𝑫𝒂𝒉! 𝑴𝒖𝒎𝒎𝒚 𝒅𝒆𝒏𝒈𝒂𝒏 𝒔𝒆𝒎𝒖𝒂 𝒏𝒊 𝒅𝒂𝒉 𝒎𝒂𝒌𝒂𝒏 𝒌𝒂 𝒃𝒆𝒍𝒖𝒎? " aku menjawab soalan mummy dan aku bertanya pula kepada mummy sama ada mummy dengan semua dah makan ka belum.
" 𝑫𝒂𝒉 " kali ni daddy aku pulak menjawab.
" 𝑵𝒂𝒉! " aku mengeluarkan satu sijil iaitu sijil keputusan SPM lalu aku memberi kepada mummy dan daddy agar mereka lihat keputusan aku.
Mummy pun mengambil sijil itu dari tanganku yang aku hulur tadi. Manakala daddy pula aku melihat dia hanya menjenguk untuk lihat sijil keputusan aku di tangan mummy. Apabila mereka lihat sijil SPM itu, aku dapat melihat reaksi muka mereka yang sangat gembira dan kagum dengan pencapaianku.
" 𝑻𝒂𝒉𝒏𝒊𝒂𝒉 𝒂𝒅𝒊𝒌! 𝑴𝒖𝒎𝒎𝒚 𝒅𝒂𝒏 𝒅𝒂𝒅𝒅𝒚 𝒃𝒂𝒏𝒈𝒈𝒂 𝒅𝒆𝒏𝒈𝒂𝒏 𝒑𝒆𝒎𝒄𝒂𝒑𝒂𝒊𝒂𝒏 𝒂𝒅𝒊𝒌 " ucap mummy kepada aku.
" 𝑻𝒂𝒉𝒏𝒊𝒂𝒉! " ucap daddy, kakak serta abang-abang dengan serentak.
" 𝑻𝒆𝒓𝒊𝒎𝒂 𝒌𝒂𝒔𝒊𝒉 " aku mengucapkan terima kasih kepada kepada mereka semua.
" 𝑱𝒐𝒎 𝒂𝒎𝒃𝒊𝒍 𝒈𝒂𝒎𝒃𝒂𝒓 𝒔𝒆𝒌𝒂𝒍𝒊! " kata Nuaiman dan dia menahan seorang pelajar dan memintanya untuk menolong kami mengambil gambar.
Mereka pun mengambil gambar dengan bantuan pelajar di situ. Selesai mengambil gambar, kami berterima kasih kepada pelajar itu. Aku meminta diri dan menyuruh mereka menunggu aku di kereta kerana aku ada hal dan aku akan masuk ke dalam kereta kemudian. Aku pun cepat-cepat ke belakang dewan sekolah di mana aku menyuruh Allif menunggu aku pada pukul 11 pagi.
Jangan lupa vote sekali tauu...
TBC...
YOU ARE READING
Jejaka Untuk Zahirah | SU
Romansa~ 𝑴𝒚 𝒇𝒊𝒓𝒔𝒕 𝒔𝒕𝒐𝒓𝒚 ❤️ ~ Nama aku Nur Alyssa Zahirah binti Muhammad Asyraf. Aku berumur 17 tahun. Aku mempunyai dua orang abang dan seorang kakak. Berarti akulah yang paling bongsu. Kehidupan aku seperti orang biasa tetapi aku mempunyai sat...