TUANPUTERI | 06

364 38 1
                                    

"You can wipe away someone's tears, but not their pain."-Leonardo DaVinci

______________________

"ABANG! Please, don't leave me." Kataku. Sebak. Tolong! Everyone, help us. Aku tak nak kehilangan satu-satunya abangku. Dapat aku lihat seorang lelaki yang berpakaian serba hitam sedang melihat ke arah kami. Dingin.

Persoalannya, siapa lelaki tersebut? Aku berumur 7 tahun ketika kejadian tersebut. Jadi, aku tak berapa nak ingat muka lelaki tersebut.

Sah! Memang ada orang yang rancang pembunuhan abangku. Tapi, persoalannya siapa? Siapa yang tergamak buat benda tak elok macam ni?

Tiba-tiba, mataku menjadi kabur dan gelap.

Sedar sahaja aku daripada pengsan. Dapat aku dengari pertengkaran di antara papa, mama dan tok wan.

"Bermula dari hari ini, memang aku takkan anggap dah budak tu anak aku!" Kata Dato' Farish Ikmal. Tinggi nada suaranya sehingga dapat aku dengari dari dalam bilik. Papa bencikan aku? Mama pun?

RALIT aku termenung sambil berfikir

Oops! This image does not follow our content guidelines. To continue publishing, please remove it or upload a different image.

RALIT aku termenung sambil berfikir. "Boo!" Sentak Tuan Eirsha. Cuba membuatku terkejut. Terhinjut bahu aku dibuatnya.

"Eirsha, awak nak saya ada penyakit jantung ke?" Ujarku. Geram. Memang setiap kali berjumpa, dia memang suka terkejutkan aku.

"Hehe, I'm sorry babe!" Kata Eirsha sambil tayang muka tak bersalah.

"I hairan, sejak dua menjak ni you kuat termenung. You fikir pasal apa?" Tanya Eirsha. Hairan.

"I terfikir pasal peristiwa tu..." luahku. Tiada niat untuk menyembunyikan masalahku darinya.

"Ini lah awak, saya dah cakap jangan fikir masalah sangat. Nanti, boleh murung tau!" Bebel Eirsha. Gaya emak-emak.

Aku hanya mengangguk, tak nak kena bebel dengan Eirsha panjang-panjang.

"Sure, I understand."

"Keadaan tok wan macam mana?" Kata Eirsha sambil melihat tok wan dari luar jendela biliknya. Tok wan tampak tak bertenaga.

"Keadaan kesihatan tok wan semakin menurun, saya takut!"

"Jangan lah engkau bersedih, sesungguhnya Allah bersama kita. Surah At-Taubah:40" Pesan Eirsha kepadaku.

Aku hanya mengangguk. Betul kata Eirsha, aku tak boleh sedih atas perkara yang dah berlaku. Aku kena kuat!

 Aku kena kuat!

Oops! This image does not follow our content guidelines. To continue publishing, please remove it or upload a different image.
TUAN EIRMAN Where stories live. Discover now