7'

40 0 0
                                    

Pejam celik tak sedar setahun dah berlalu, "Aila?" aku kalihkan pandangan. Mama. aku senyum segaris. "kenapa ma?" kotak cincin dihulurkan kepada aku. terus sahaja novel aku tutup. "ma?" sumpah give up. Lepas je aku putus tunang, terus sahaja kawan baik mama hantar cincin. aku hela nafas. Aku menggeleng. "Aila taknak" tapi pantas sahaja kotak kecil itu diletakkan atas paha milikku. "i don't want to accept any answer except yes, Aila." belum sempat aku menjawab, laju sahaja punggung Mama angkat meninggalkan aku yang masih terpinga-pinga di sofa ruang tamu.

Aku letakkan kepala atas perlahan atas sofa. Mata aku pejam. Tenangkan sendiri dengan cara aku sendiri. Apa aku nak buat? Terima lamaran tu? novel yang aku pegang itu aku angkat dan bawa dekat kearah muka aku. Dheo's. he wait her for 4 years.

Aku hela nafas perlahan. "kita berdua sama-sama menunggu atau saya seorang je yang menanti?" perlahan ayat itu keluar dari mulut aku. kenapa aku masih ada rasa ini? kesal? atau aku masih sayangkan dia? aku menggeleng perlahan. Aku perlu nafikan perkara itu.

Aku kemaskan jam ditangan. menanti lelaki yang Mama pilih untuk aku. walaupun sukar untuk aku terima, tapi dah terlanjur mengerti sifat Mama lebih baik aku ikutkan sahaja. BMW M4 itu berhenti tepat dihadapan aku. tingkap dibuka. "Laila?"

Panggilan nama aku itu buatkan aku turunkan sedikit kepala. "Hansol?" dia senyum dan mengganguk perlahan bila namanya aku sebut. "come in!" pintu depan dia buka dari dalam, dan dengan sopan aku tutup kembali. "takpa saya duduk belakang" dia terpana.

Aku senyum segaris dan mengambil tempat diseat belakang. Aku betulkan kedudukan handbag. Bila aku angkat kepala, mata kami berdua seketika bertembung dia cermin pandang belakang. laju aku kalihkan pandangan kearah cermin luar. Sempat dia berdehem sebelum menekan minyak meninggalkan kawasan perumahan. hening suasana kereta, hanya bunyi radio sahaja. tak rasa pun ada topik yang mahu dibicarakan.

"Kita nak tengok cincin dulu or fitting baju nikah dulu?" Dia mulakan bicara. "umm saya tak kisah, kalau pergi yang jauh dulu pun takpa.." . tanpa melihat aku membalas, dia mengganguk. Usai sahaja kami fitting baju, terus sahaja kami berdua bergegas ke kedai cincin. aku tengok beberapa suggestion yang telah dipilih oleh pekerja tadi. Lama aku tenung. "awak? mana yang sesuai?" perlahan aku bersuara, mencuba untuk meminta pendapat dari Hansol yang dari tadi asyik memerhati sekeliling.

"this one" dia tunjuk. kening aku bersatu. "tak simple sangat ke?" dia senyum. "biar simple tapi bermakna untuk awak." damn. Terpana aku dengan ayat yang dia sampaikan. dalam diam aku sendiri impressed dengan tingkah tenangnya. aku mengganguk setuju. Dalam masa 20 minit macam tu sahaja kami settle urusan cincin. "Aila, saya nak pergi toilet jap" aku mengganguk sambil mencapai beberapa beg kertas yang berada ditangannya. "saya tunggu awak dekat depan kedai buku tu.."

"okay"

Dengan tenang aku langkahkan kaki masuk dalam kedai buku. lama rasanya tak datang kedai ni. rak buku yang tersusun kemas novel cinta itu aku dekati. aku dekatkan hidung, mengambil bau buku. lalu seronok sendiri. rasa aman. aku capai satu buku. Belek kiri kanan dan baca sinopsis. berkerut-kerut kening aku. "that's not your genre, Love" terhenti segala pergerakan aku tadi. Aku mengeluh. Aku lihat kearah Dino seketika sebelum perlahan letakkan kembali buku itu dalam rak tersebut. Aku betulkan kertas tadi. sedaya upaya aku cuba mengelak untuk melihat wajahnya.

"tak nak tanya ke, apa yang saya buat dekat sini?" aku berdehem. "this is a public place, awak nak buat apa dekat sini sekalipun itu bukan masalah saya." agak kasar, tapi itu sahaja caranya. sempat aku menjeling sebelum aku pusing untuk tinggalkan. "nanti.."

"i'm still waiting for you, Love" tersentak aku. kasut hitam yang bertapak dihadapan aku itu, buatkan aku angkat kepala. "Hansol?" terpacul tenang nama itu keluar dari mulut aku. dia senyum segaris. "Dino kan?"

Dia tunjuk kearah Dino, lengan aku ditarik lembut supaya menghadap Dino kembali. "Hansol.." tangan dihulurkan untuk bersalam. aku tertunduk. "Dino." tak tahu apa yang harus aku perbuat. mereka sembang kosong sebelum Hansol dengan tenang hulurkan kad jemputan kahwin kepada Dino.

"kalau ada masa datanglah, we're getting married by next two weeks." aku terdiam seribu bahasa, tak sanggup nak bertentang mata dengannya. "ouh....Tahniah Aila." dua perkataan itu benar-benar buatkan hati aku hancur. cepat sahaja beg kertas yang aku pegang itu aku hulurkan kepada Hansol dan langkah besar aku buka menuju ke toilet. air singki aku buka. tangan aku tahan kuat. nafas cuba aku atur. kenapa aku masih ada rasa ini? walaupun dia berjaya buat aku bencikan dia, tapi kenapa hanya untuk seketika waktu?

"i'm still waiting for you, Love"

aku pejam mata rapat. cuba mengingat dengan apa yang telah dia perbuat keatas aku. aku cuba tenangkan diri sendiri. "you're the one yang endkan relationship ni, kenapa nak tunggu? dalam hati awak dah ada yang lain, bukan saya." aku bercakap sendiri. aku tarik nafas dalam sebelum menapak keluar dari tandas perempuan. "you still love him right?" figura lelaki yang bersandar didinding itu buatkan aku menatap wajahnya dingin. "tak"

"prove it" laju dia membalas. "i chose you already!" tanpa menunggu masa yang lama aku menjawab. terus sahaja senyumannya terukir. apa maksudnya? 

Dia Chwe's •||• HOLDWhere stories live. Discover now