BAB 7

60 3 0
                                    

TAJAM. Mata harimau Dylan merenung tajam papan putih yang dipenuhi dengan bukti dan petunjuk yang mereka temui selama kes pembunuhan ini berlaku.

Dylan sedang duduk sambil menopang tangan ke atas meja. Kedua-dua lengan baju yang sudah dilipat sehingga ke siku menampakkan urat-urat hijau yang berselirat di lengan kekarnya. Rambut disisir rapi ke tepi. Dengan dahi yang berkerut, Dylan tetap nampak kacak dan menawan mata setiap wanita yang berselisih dengannya.

Walaupun fikirannya semakin serabut dengan kes pembunuhan, tetapi kekemasan diri tetap dijaga. Dia perlu nampak tenang dan profesional di hadapan orang.

Bunyi siulan dari luar membuatkan konsentrasi Dylan terganggu. Bunyi pintu bilik dibuka dari luar.

"Hello~ everybody~ " Suara Daniel yang menghentam gegendang telinganya membuatkan fikiran yang tersedia kusut, kian kusut dengan perangai kurang matang Daniel.

Dylan memejamkan mata tanpa menoleh ke arah pintu masuk.

Inhale.

Exhale.

Inhale.

"Yow brother!" Daniel menepuk bahu Dylan dengan kuat bersama satu senyuman manis. Tetapi bagi Dylan, itu bukan senyuman manis tetapi senyuman hipokrit. Pasti Daniel ada melakukan kesalahan tanpa pengetahuan Dylan.

Dylan tidak menyahut tetapi lirikan matanya yang tajam diberikan. Dylan sudah terlalu lali dengan sikap Daniel yang sering mencari masalah. Elok sekarang tiada masalah, Daniel akan mencari sesuatu untuk membuat masalah. Tidak kira masalah kecil mahupun besar. Semuanya mesti akan berpunca daripada Daniel.

"Kali ni masalah apa yang kau buat?" Tanpa bersimpang-siur, Dylan terus menyoal untuk mendapatkan kepastian. Lebih baik dia selesaikan dari awal sebelum isu menjadi lebih besar.

"A—apa? Aku t—tak buat a—apa pun. A—ku budak baik." Tergagap-gagap Daniel menjawab seraya melarikan bebola mata daripada memandang mata helang Dylan. Menyeramkan!

"Daniel. Spencer." Dylan menekan kuat suaranya ketika menyebut satu persatu nama penuh Daniel.

Daniel mengeluh seraya melabuhkan duduk bersebelahan Dylan. Daniel merasa berat sekali untuk dia memberitahu kepada Dylan.

"Apa?"

"K—kau masih ingat dengan Koperal Hillary Sebastian? The one yang selalu berebut kes dengan kau." Soal Daniel terus terang. Dengan Dylan, tiada apa yang perlu disorokkan.

"Hillary Sebastian?" Dylan cuba mengenalpasti nama yang disebut Daniel. Serasanya macam pernah dengar, tapi siapa ya?

"Ya. Hillary Sebastian. Dia selalu cari pasal dengan kau. Dia juga yang burukkan nama kau dekat pihak atasan."

Dylan diam mendengar setiap bait kata Daniel.

"Dan semalam, waktu kau off day, aku dapat tahu yang dia seludup masuk bilik kerja kau. Bila aku tengok CCTV, dia tak bawa apa-apa keluar dari bilik kau. Cuma lepas daripada itu, tiba-tiba pihak atasan panggil aku dan tanya macam-macam berkaitan kes pembunuhan yang kita tengah siasat sekarang." Daniel melirik untuk melihat tindak balas dari Dylan. Tetapi hampa. Dylan hanya menayangkan riak wajah yang tenang.

"The one yang rambut punk tu ke?" soal Dylan meminta kepastian.

"Haah. Betullah si rambut punk tu."

Bibir Dylan melorek senyuman sinis. Budak tak cukup matang tu. Hanya disebabkan ayahnya mempunyai pangkat tertinggi di antara anggota polis yang lain, Hillary sentiasa bersikap angkuh dan sombong dengan anggota pegawai yang lain.

BLOODY CHECKMATE (TERBIT)Where stories live. Discover now