" Dannasan " kata Dalilati.
" Ya, Yome. Kenapa panggil?" Tanya Dahaa.
" Yome nak pergi tempat yang diaorang selesaikan kes hari ini, boleh?" Tanya Dalilati lalu tersenyum seakan akan tidak bersalah.
" Hei! Don't you dare , Dalilati Ghadziyah. Ingat sikit diri tu sedang berpantang" Jawab Dahaa.
Dia tahu Dalilati risau akan anak-anak buah yang berada di bawah naungannya namun Dalilati perlu berehat sekarang ini.
Bukan niatnya untuk menghalang Dalilati untuk beraksi tetapi keadaan Dalilati yang baru sahaja bersalin tidak mengizinkannya untuk bekerja.
Dalilati mengeluh kecil. Baiklah , dia ikutkan sahaja arahan Dahaa itu.
Melur yang baru sahaja menghumbankan sang penjenayah ke dalam kereta polis berjalan dengan kaki yang sedikit tempang dek kerana kakinya sedikit tercedera.
SANG Penjenayah Pada hari ini sedikit lasak Dan buas berbanding penjenayah yang lain yang sebelum-sebelum ini ditangkap olehnya.
" Puan, Puan okay tak ni? " Tanya Damien panik. Dalilati Dan Melur paling susah untuk cedera tatkala bertugas.
" Okay aja cuma kaki ni sakit sikit. " Jawab Melur.
" Puan pergi lah klinik dulu tengok kaki Puan macam mana lagipula saya dengan yang lain ada jadinya kami boleh jalankan siasatan " ucap Damien.
" Tak ada apa-apa lah , saya Masih lagi boleh jalan " Melur Masih lagi berdegil tidak mahu pergi mendapatkan rawatan.
" Tunang saya jangan keras kepala , please. Kalau awak tak dapatkan rawatan , saya akan tarik balik untuk membenarkan awak berkhidmat " tunang Melur mengungut Melur.
Wajah Melur berubah sebaik sahaja mendengar ugutan tunangnya. Dia berhenti menjadi polis? Hei, langkah mayatnya dahulu kerana sampai mati pun dia tetap akan berkhidmat menjadi seorang anggota polis.
" Sampai hati awak ugut saya macam itu! Saya korbankan masa Dan tenaga saya untuk memastikan Kadar jenayah negara ini berkurang tahu tak " bidas Melur.
" Jadi sekarang ini awak nak pergi klinik atau tak ? Pilihan di tangan awak " Soal Tunangnya.
" Pergilah , kalau saya tak pergi nanti saya tak boleh pula jadi polis " kata Melur.
" Dubbies ibu,, tengok tu aunty Melur ada dekat dalam berita tu " ujar Dalilati tatkala kes yang diselesaikan pagi tadi keluar di berita.
" Ibu tak sabar nak beraksi dengan lasak semula tapi ibu janji tak akan abaikam DUBBIES " sambung Dalilati.
Sebenarnya, Melur boleh sahaja bergerak sendirian tanpa arahan Dari dirinya seperti sekarang . Walaupun dirinya ditawarkan untuk bekerja di balai lain tetapi Melur tetap memilih untuk berada di balai yang sama dengannya .
Flashback..
" Hoi! Kau gila ke ! Kenapa kau pergi tolak peluang kenaikan pangkat tu?!" Bebel Dalilati.
Mereka baru sahaja habis shift Pada ketika itu.
" Aku taknak " Balas Melur.
" Kenapa kau sia-sia kan peluang ini? Kau dapat duduk dekat ibu pejabat bukan balai macam sekarang ini " Tanya Dalilati.
" Sebab aku taknak berpisah dengan Kau. Kau pindah aku pindah , settle " Jawab Melur.
Berkali-kali dia berkata kepada Melur tetapi Melur Masih berdegil Dan berkeras untuk bersamanya.
" Nanti kalau ibu dah kerja semula lepastu masuk berita jangan tunjuk muka ketat sangat Tau " Sampuk Dahaa.
" Habis itu kalau tak perasaan camera tak akan nak senyum ? Kalau perkara itu serious lepastu tiba-tiba senyum sorang-sorang tak pelik ?" Soal Dalilati.
Kebanyakkan anggota polis yang muncul di berita kesemuanya menayangkan wajah yang serious Dan jarang tersenyum .
" Tak apa kalau ibu nak buat kelainan pun tak apa " Jawab Dahaa Sambil mengenyitkan matanya kepada Dalilati.
" Dengar tu, doktor pun suruh awak berehat seminggu " kata Encik tunang Melur.
" Tapi.." ujar Melur.
" Tak ada tapi-tapi awak, jangan risau sebab anak-anak buah awak tu boleh selesaikan kerja sendiri sebab Dal dah warning Dan brainwash diaorang " Ujar sang tunang.
Dalilati dalam berpantang pun Masih memikirkan mengenai kerja . Memang layak pun mendapat anugerah pekerja dedicated.
" Memandangkan awak dicutikan sekarang ini, jom kahwin sekarang"
Melur terkejut mendengar ajakan tunangnya. Betul-betul di luar jangkaan !
" Hei! Mana boleh macam itu , kaki saya cedera tahu tak " Bebel Melur.
Banyak perkara yang Masih belum selesaikan , haish!
" Tak apalah . Kaki awak cedera awak tak boleh nak laksanakan tugas awak " Balas tunang Melur selamba.
" Awak betul-betul nak kena cubit dengan saya ke ? " Tanya Melur.
" Nanti awak yang kena dakwa sebab cubit tunang dekat public " kata tunangnya.
Cis! Mana ada Akta yang melarangnya untuk mencubit orang. Pandai-pandai ajalah tunangnya yang satu ini.
" Malas saya nak melayan awak ni, stress!" Ucap Melur lalu meninggalkan tunangnya .
YOU ARE READING
Track To Your Aim
RomanceDahaa Tahzir, seorang pelumba motorsikal yang terkenal di Malaysia yang mencemburi bidang ini pada usia yang muda . "Aku tahu berlumba di Jalan raya merupakan satu kesalahan, sebab itu aku pilih untuk menjadi pelumba motorsikal di litar " Dalilati...