6

1 0 0
                                    

"ASSALAMUALAIKUM..." Ucap Fareez. 

"Waalaikumussalam. Nak ke mana pagi-pagi ni?" soal Qarina.

"Tak ke mana pun. Saya mintak maaflah atas kata-kata mama saya petang semalam," ucap Fareez, meminta maaf di atas gurauan Puan Fatimah.

"Tak ada apalah. Saya tak kisah. Saya tak boleh lama-lama ni. Jangan lupa datang kerja awal sikit esok. Saya pergi dulu," ujar Qarina meminta diri.

Bahaya lama-lama di sini, mana tahu kalau-kalau Puan Fatimah muncul. Lagi parah, silap hari bulan boleh pula orang tua itu bertanya hantaran berapa ribu. Bukan boleh dikira sangat. 

"Insya-ALLAH. Terima kasih ya, Cik Qina," ucap Fareez. 

"Sama-sama. Assalamualaikum," balas Qarina, kemudian dia terus melangkah laju. Dia berpura-pura hendak cepat, padahal masa masih lagi awal. 

Fareez hanya melihat lenggok Qarina. Nampak cantik dengan sut pejabat warna merah jambu. Kena dengan kulit putihnya. 

Sembang apa dengan Qina tu?" Tiba-tiba suara Puan Fatimah menerjah. 

"Mama ni, kejutkan orang ajelah. Tak ada pun. Dia pesan suruh ke tempat kerja awal sikit esok," jawab Fareez, geram dengan sikap mamanya.

"Tanya pun marah?" usik Puan Fatimah.

***********************************************************************************************

"SO, berjiranlah Cik Qina dengan mamat poyo tu? Lepas ni, bolehlah datang kerja sekali," usik Fatin.

Sejak tadi, Qarina sibuk bercerita tentang Fareez yang kini telah menjadi jirannya secara tidak sengaja. 

"Jimat duit minyak saya, kan?" soal Qarina, sengaja melayan usikan Fatin.

"Pagi-pagi dah bersembang?" tegur Firhad.

"Eh, bos. Taklah, mana ada sembang-sembang. Kami tengah bincang hal kerja. Dah siap ke laporan tu, Fatin?" ujar Qarina, pura-pura bertanya. 

"Err... tinggal sikit aje lagi," jawab Fatin. 

"Laporan apa? Laporan mamat poyo? Tadi, saya dengar ada perkataan mamat poyo?" serkap Firhad. 

"Ya ke? Bos salah dengar kut. Saya nak pergi fotostat surat ni dulu. Assalamualaikum," ujar Fatin, tiba-tiba mendapat idea untuk melarikan diri. 

Dia kemudiannya membawa sekeping surat yang ada di atas meja dan berlalu pergi. Tinggallah Qarina sendiri. 

"Awak? Tak ada apa-apa nak fotostat ke?" soal Firhad. 

Qarina mati akal. Dia tersenyum. Terkantoi juga dia akhirnya. 

"Sebenarnya, kami tengah cerita fasal jurutera baru tu. Fareez Aiman," ujar Qarina, mengakui. 

"Kenapa dengan dia? Poyo sangat ke dia tu?" soal Firhad ingin tahu. 

"Taklah, dia berjiran dengan saya sekarang. Tu yang saya ceritakan pada Fatin," jawab Qarina. 

 "Ya ke? Kenapa tak beritahu saya yang sebelah rumah awak tu kosong?" 

"Kenapa?" soal Qarina. Naik seram dia dengan sikap Firhad. 

"Kalau saya tahu, nak jugak saya pindah kat situ. Bolehlah kita berjiran. Jangan rapat sangat dengan dia tau," pesan Firhad. 

"Kenapa?" 

"Saya cemburu," ujar Firhad, selamba. 

Dia kemudia mengenyit mata sebelum meninggalkan gadis itu. Terkejut Qarina dibuatnya. Mukanya merah seperti udang kena bakar. 

Isteriku Naik Hantu karya Syikin ZainalWhere stories live. Discover now