Arsy Lia termenung di hadapan tingkap rasminya, matanya merayau-rayau pemandangan kota yang sibuk, manakala fikirannya melayang jauh ke belakang, mengenangkan zaman mencabar semasa zaman belajarnya. Dia masih ingat betapa sukarnya untuk memaksa dirinya menerima kursus yang diambilnya walaupun minatnya tidak sepenuhnya dalam bidang itu. Setiap jam di perpustakaan, setiap nota yang ditulis, semuanya adalah perjuangan untuk memahami apa yang dipelajarinya, demi mencapai impian yang tidak pernah padam.
Di tengah-tengah renungannya, timbul ingatan tentang seorang lelaki yang ditemuinya melalui LinkedIn. Pada masa lalu, mereka berdua berkongsi minat yang sama, bertukar idea dan memberikan sokongan antara satu sama lain. Persahabatan mereka begitu akrab, dia sering teringat gelak tawa dan perbincangan hangat yang berlaku di tengah-tengah tekanan belajar. Namun, entah kenapa, satu kejadian yang tidak diduga telah menyebabkan mereka berdua berjauhan sehingga mengakibatkan jurang hubungan mereka yang dahulunya rapat.
Kini, Arsy mengimbau kembali saat-saat indah dan pahit bersama budak lelaki itu, merasai kerinduan dan kekosongan yang menyelubungi hatinya. Dia menyedari bahawa hubungan mereka bukan sahaja menjadi teman belajar, tetapi juga membantu mengukuhkan identitinya dalam perjalanan yang sukar ini. Biarpun berjauhan, namun pengajaran dan kenangan bersama dikenang dengan penuh kesyukuran. Arsy tahu bahawa setiap langkah yang diambilnya sebagai pelajar dan dalam membina persahabatan membentuknya menjadi akauntan yang berjaya seperti sekarang. Dalam hati, dia berdoa agar suatu hari nanti, mereka dapat bertemu semula, mengenang kembali segala yang dilalui bersama.
Ketika Arsy merenung jauh ke dalam masa lalunya, hilang dalam nostalgia emosi, tiba-tiba dia dikejutkan dengan ketukan lembut di pintu pejabatnya. Bunyi itu memecah kesunyian, menandakan ada orang ingin berjumpa dengannya.
Knockk...
Arsy mengalihkan pandangannya, mengumpulkan fokusnya, dan merasakan rasa ingin tahunya semakin jelas siapa yang muncul di ambang pintu ini, di saat-saat kenangannya paling dalam?
"Masuk!" Walaupun hatinya masih berfikir tentang masa lalu, Arsy melaung dari dalam biliknya dengan suara yang mesra. Dia bersandar pada meja, menantikan kehadiran orang ramai sambil cuba menyingkirkan ingatan masa lalu daripada fikirannya.
"Maaf mengganggu, Puan," ujarnya sambil memasuki bilik dengan lembut. "Ini laporan yang Puan minta." Dia menghulurkan dokumen tersebut dengan senyuman, mencuba untuk menghidupkan suasana meskipun perbualan yang tidak dirancang ini datang selepas ketukan yang mendebarkan.
"Baik, terima kasih," jawab Arsy sambil menerima laporan tersebut, melemparkan senyuman sebagai tanda penghargaan atas kerja yang telah disiapkan. Suasana di bilik itu kembali tenang, walaupun fikirannya masih berkelana dalam kenangan.
"Puan, kalau tak ada apa-apa lagi, izinkan saya keluar," katanya dengan nada sopan sambil menunggu persetujuan Arsy sebelum beredar. Senyuman menghiasi wajahnya, menunjukkan rasa hormat dan profesionalisme dalam setiap perkataan.
Arsy mengangguk perlahan, menandakan bahawa dia memberi keizinan untuk keluar dari biliknya. "Terima kasih," balasnya, sambil memerhatikan rakan sekerjanya melangkah keluar dengan penuh keyakinan, merasai sedikit kelegaan dalam suasana yang telah kembali sunyi. Hati Arsy kembali sayu dengan suasana sunyi yang menyelimuti biliknya. Ketenangan itu seakan mengembalikan ingatannya kepada masa lalu, membangkitkan perasaan nostalgia yang campur aduk.
Dalam keheningan ini, setiap detik terasa lebih berat, dan dia tidak dapat menahan rasa rindu terhadap saat-saat indah yang pernah dikongsi bersama orang-orang yang bermakna dalam hidupnya. Suara bising di luar pintu seolah-olah hilang, digantikan dengan bisikan kenangan yang terus menghantuinya.
Arsy memandang jauh ke luar tingkap, fikirannya melayang kepada jejaka yang pernah mengisi harinya. "Bagaimana agaknya dengan dia sekarang? Okey ke?" detiknya dalam hati, sambil berusaha mengingati setiap kenangan manis yang mereka ada. "Entah-entah dia sudah nikah, mungkin sudah ada anak bini. Sementara aku di sini, tak boleh move on lagi dengan dia."
Dia mengeluh, mengingatkan diri sendiri tentang keputusan yang diambilnya di masa lalu. "Kenapa lah dulu aku bodoh sangat, suka pada dia? Tengoklah sekarang, single sampai ke tua jugak aku ni," bisiknya, hatinya berasa berat. "Entah-entah jodoh ada depan mata pun, aku tolak je sebab lelaki tu."
Dengan keluhan dalam hati, Arsy berasa hampa, menggelengkan kepalanya. "Haish, apa yang jadi dengan aku ni?" Dia terpaksa mengakui kepada dirinya bahawa terkadang rasa sayang itu menyukarkan untuk melepaskan, walaupun waktu terus berlalu. Suasana sunyi di sekelilingnya semakin menekankan rasa kesepian yang disimpan di dalam hati.
Dalam hatinya, Arsy berdoa, "Ya Allah, Engkau berilah aku kesempatan untuk jumpa dengan mamat tu sekali lagi. Tolonglah, Ya Allah." Dia merasakan kerinduan yang mendalam, ingin meluahkan segala yang terpendam sejak sekian lama. "Kalau aku jumpa dia, aku akan luahkan semuanya, habiskan semua rasa yang belum terungkap. Sudah cukup Engkau buat aku begini."
Dia terasa terasing, seolah-olah terperangkap dalam kerinduan yang tidak berpenghujung, menanti seseorang untuk mendengar setiap masalah yang membebani fikirannya. "Aku perlukan seseorang untuk mendengar masalah aku, tetapi setiap orang yang dekat dengan aku mulalah kene reject," keluhnya, berasa tertekan dengan situasi yang tidak berkesudahan. Dengan harapan yang tinggal sekuntum, dia berharap agar takdir membawanya bersemuka kembali dengan lelaki yang pernah memberi warna dalam hidupnya.
YOU ARE READING
Dari 'CONNECT' Ke Hati (OG)
Romance"Saya mengaku tau saya stalk awak. Awak tu tak nak mengaku padahal dah kantoi dengan saya ni."- Nuh Aryan "Awak ni kuat perasankan. Saya ni bukannya rajin nak stalk awak tu"- Arsy Lia "Minion saya..." -Nuh Aryan "Ya, Sang Kancil yang bijak"-Arsy Lia...