BAB LIMA

10 5 0
                                    

Di sudut biliknya yang sunyi, Aryan merenung ke luar tingkap, membiarkan angin malam menyentuh wajahnya. Suasana tenang itu seakan menjadi pelarian bagi fikirannya yang berserabut. Sejak kebelakangan ini, hatinya terasa resah. Dia tidak dapat menghilangkan rasa ingin tahunya apabila melihat nama "Minion" tersimpan dalam senarai kontak telefon bimbitnya.

"Minion? Siapa pula yang menyimpan nama ini?" Aryan berbisik, merasakan kekeliruan menyelubungi fikirannya. Curiosity-nya memuncak. Dia membuka aplikasi chat dan mula meneliti mesej-mesej yang ditukar dengan 'Minion'. Mula-mula dia berasa keliru, tetapi seiring dengan membaca, dia berasa seolah-olah mengenali suara itu. Terdapat keintiman dalam setiap satu mesej yang ditulis sama seperti cara dia berkomunikasi dengan orang-orang terdekatnya.

Ketika membaca mesej-mesej itu, kenangan manis mula berputar dalam fikirannya. "Wow, lihatlah betapa sweetnya aku dulu," bisiknya dengan senyuman kecil di bibir. Namun, di sebalik senyuman itu, timbul rasa pelik. "Macam mana aku boleh terlupa tentang 'Minion' ini? Siapa sebenarnya di sebalik nama itu?"

Ia seperti teka-teki yang tidak terjawab. Aryan mula berusaha mengenang siapa yang mungkin menggunakan nama itu. Mesej-mesejnya menunjukkan keakraban dan keceriaan yang jarang dia alami kebelakangan ini. "Adakah ini seorang kawan lama? Atau mungkin seseorang yang aku pernah kenal?" Fikirannya berputar, mengaitkan setiap kenangan dengan kemungkinan.

Rasa ingin tahunya semakin membara. Dia teringat bagaimana dia sentiasa suka berjenaka dan menceriakan orang lain. Tapi saat ini, dia merasakan ada sesuatu yang tertinggal dalam hidupnya. "Kenapa aku tak dapat ingat siapa orang ini? Kenapa dia menyimpan namanya sebagai 'Minion'?" Dia teringat karakter minion yang ceria dalam kartun, dan mungkin 'Minion' itu menggambarkan seseorang yang mampu membawakan keceriaan dalam hidupnya.

Dengan rasa ingin tahu yang menjalar, Aryan memutuskan untuk menghubungi 'Minion' dan menanyakan siapa dia. Dia merasakan ada sesuatu yang bernilai tentang hubungan mereka, satu ikatan yang layak untuk diteliti semula. Aryan mengambil telefon dan memandangkan mesej terakhir mereka.

"Aku akan cari jawapan untuk misteri ini," kata Aryan dengan tekad. Malam itu, dia berazam untuk mengungkap kembali kisah yang mungkin telah lama terpendam dan mencari tahu siapa 'Minion' yang begitu berpengaruh dalam hidupnya tanpa dia sedari. Dalam keterujaan dan resah, Aryan mengklik untuk memulakan perbualan, berharap jawapan yang dia cari akan terbongkar, membawa kembali sentuhan nostalgia yang mungkin telah lama hilang.

Aryan memutuskan untuk tidur lebih awal malam itu, merasakan keletihan akibat rutin harian yang padat. Dia adalah seorang yang sangat disiplin, menjaga waktu dan tidak membiarkan dirinya terpengaruh dengan hal-hal yang tidak perlu. Namun, dia juga sedar bahawa keperibadiannya yang rajin dan teratur sering membuatkan wanita tertarik kepadanya. Baginya, hubungan yang tepat datang dengan ketulusan, dan dia tidak mahu terburu-buru.

Saat mimpinya menyelubungi dirinya, Aryan merasakan suasana yang aneh. Dalam mimpinya, dia melihat seorang wanita siluetnya kabur dan sukar untuk dikenali. Mimpi itu menjadi tontonan yang menggugah emosinya. Dia merasa sebuah panggilan untuk mendekati wanita itu, tetapi setiap kali dia melangkah ke arahnya, wanita itu menjauh. Seolah-olah ada dinding tak terlihat yang memisahkan mereka.

"Siapa dia?" Aryan berbisik dalam hati, merasakan kerinduan yang misterius kepada wanita yang tidak dapat dia lihat dengan jelas. Dia ingat mimpinya ini bukan yang pertama wanita yang sama, dalam situasi yang sama, seakan mengulangi cerita yang tak berpenghujung. Meskipun wajah wanita itu tertutup kabus, perasaan yang mengisi ruangan hati Aryan adalah nyata.

Kehilangan arah dan ketidakpastian menyelimutinya. Kenapa dia selalu bermimpi tentang wanita yang sama? Apa maknanya? Mencari jawapan itu menjadi susah, tetapi dia tidak dapat mengabaikan rasa yang tumbuh dalam diri. Ada sesuatu yang mengikatnya kepada wanita tersebut, sesuatu yang lebih daripada sekadar mimpi.

"Adakah dia simbol bagi sesuatu yang aku cari dalam hidup?" Aryan berfikir, saat tidur membawanya lebih jauh ke dalam dunia imaginasi. Dia merasa seolah-olah ada sesuatu yang tidak lengkap, seakan ada kalimat yang belum dia ucapkan. Apakah wanita itu seorang yang tidak dikenalinya dalam dunia realiti? Atau mungkin ia adalah representasi kasih yang selama ini dia sahut dalam hingga kini?

Dari 'CONNECT' Ke Hati (OG)Where stories live. Discover now