BAB LAPAN

8 3 0
                                    

            "Terima kasih, Aryan. Saya harap awak tahu betapa pentingnya awak dalam hidup saya, walaupun kita masih lagi dalam peringkat awal berkenalan," Arsy mengakui, melepaskan kata-kata yang terkumpul dalam benak fikirannya.

            "Dan saya harap kita akan terus berkenalan, lebih dalam dan lebih bermakna," jawab Aryan. "Ini baru permulaan, Arsy. Banyak lagi bab yang kita boleh teroka bersama."

             Setelah itu, perbualan mereka berlanjutan, dipenuhi dengan gelak tawa dan pertukaran cerita peribadi. Dengan setiap mesej, Arsy merasa lebih terhubung dengan Aryan, seakan-akan mereka telah mengenali satu sama lain selama bertahun-tahun.

          Ketika Arsy membaca lagi perbualan mereka, dia tersenyum apabila mengenang momen ketika dia acah merajuk dengan Aryan. Ia adalah satu saat yang penuh dengan emosi, namun disampaikan dengan cara yang lucu.

          "Sorry laa awak, saya tahu salah-salah," demikian Aryan memulakan, suara penuh dengan nada menyesal.

           Arsy membalas dengan nada nakal, "Sorry naik lori laa," merasakan tekaan itu sia-sia dan ingin mengubah suasana menjadi lebih santai.

           "Hm, takda lori!" jawab Aryan, dengan nada berseloroh.

         Tidak mahu kalah, Arsy terus berusaha tampil dengan ayat yang lebih berkesan, "Hm. What mean you 'sorry'? Now you want to sorry me? No way! Because this time, banana already fruit two times. You think this heart is a plastic, easy to recovery? Is a hurt nuh, Aryan. Heart is hurt."

        Penuh perasaan, Arsy berharap Aryan dapat memahami betapa sakitnya hatinya dan betapa dia kecewa. Dia mencoba menyampaikan perasaannya dengan cara yang berbeza, tetapi dia juga tahu dia tidak boleh terlalu serius.

            Reaksi Aryan sungguh menggembirakan. Dia ketawa terbahak-bahak, "HAHAHAHAHHA. ARSY LIA! AWAK BUAT LAWAK APA NI? AYAT ADNAN TU HAHHAHHAH!"

          Arsy tidak dapat menahan tawa mendengar jawapan Aryan. Momen itu membuatkan suasana kembali ceria, menghilangkan rasa merajuknya seketika. Dia hargai cara Aryan menanggapi sekaligus meringankan beban hatinya.

            "Okay, okay, mungkin saya overreact!" Arsy akhirnya mengakui, tertawa perlahan, menyedari bahawa kadangkala cara terbaik untuk mengatasi perasaan adalah dengan bergurau dan kembali kepada momen-momen manis yang pernah dicipta antara mereka.

             Percakapan mereka berlanjutan dalam suasana ceria, di mana Aryan terus mengusik Arsy tentang "lawak"nya, sementara Arsy membalas dengan penuh senyuman. Dalam detik yang ringan ini, mereka berdua merasakan ikatan yang lebih erat, mengubah situasi menjadi satu memori yang tidak akan dilupakan dalam persahabatan mereka.

           Arsy terus melayari kembali chat antara dia dan Aryan, dan di satu bahagian, dia terhenti seketika. Dia tersenyum apabila melihat mesej di mana Aryan memanggilnya 'minion', "Saya suka minion," tulis Aryan. Rasa manis dan nostalgia mula mengalir dalam dirinya, membawa kembali kenangan indah zaman-zaman awal perkenalan mereka.

        Membaca mesej-mesej itu, Arsy teringat bagaimana Aryan sering memanjakannya. Dia menjadi lebih akrab dengan Aryan berbanding siapapun, dan Aryan sering bertanya, "Nak call tak?" pada malam-malam tertentu ketika mereka berdua hanya ingin bertukar cerita dan berkongsi detik hidup masing-masing.

           Ada satu ketika, ketika mereka sedang bercakap, Arsy merasa mengatuk mulai menguasai dirinya. Namun, dia bertekad untuk tidak tidur, tidak mahu melepaskan kesempatan untuk bercakap dengan Aryan. Meskipun dia sudah dalam keadaan mamai, dia masih bertahan hanya untuk mendengar suara Aryan.

          "Comelnya laa dia ni, tengah mamai pun," Aryan ketawa, dan Arsy merasakan hatinya berbunga mendengar pujian itu. Dia menyukai bagaimana Aryan selalu dapat menghargai setiap momen, tidak kira betapa kecilnya pun.

            Arsy merenung kembali saat-saat itu, merasakan kebahagiaan menyelubungi dirinya. Aryan memiliki cara yang unik untuk memahami dirinya. Setiap kali Arsy terjebak dalam overthinking, Aryan akan menjadi suara tenang yang membimbingnya keluar dari kebimbangan. Dia teringat bagaimana suara lembut Aryan selalu mampu menyejukkan hatinya, walaupun ketika hatinya marah atau penuh rasa tidak puas hati.

             "Nasib baiklah dia tak pernah tinggi suara," bisiknya, merenung ke dalam hati. "Kalau tidak, mungkin saya sudah hilang ego dan marah sepenuhnya."

         Kebolehan Aryan untuk mendengar dan merasakan emosi Arsy membuatkan dia merasa selamat dan dihargai. Apabila dia rasa terbeban, Aryan selalu ada untuk menyokongnya memberi nasihat dan pemahaman yang dia perlukan. Dan dalam keadaan marah sekali pun, dia tidak mampu terus berkeras hati kerana suara lembut Aryan yang mengundang rasa tenang.

         "Sejak bila aku jadi begini?" Arsy bertanya pada dirinya sendiri. Dia sedar bahawa hubungan mereka telah memberi kesan yang besar dalam hidupnya. Aryan bukan sekadar seorang teman; dia adalah sokongan yang tak ternilai. Tanpa disedari, dia jatuh cinta dengan keperibadian Aryan, tidak hanya melalui perkataan tetapi juga melalui tindakan yang menunjukkan betapa memahami dan bersungguhnya orang itu terhadap dirinya.

Dari 'CONNECT' Ke Hati (OG)Where stories live. Discover now