BAB ENAM

11 5 0
                                    

           Aryan terbangun dari tidurnya dengan satu soalan berlegar dalam fikirannya 'Kenapa wanita itu menghantuinya?' Dia tidak dapat menafikan rasa misteri dan keterikatan yang aneh kepada siluet yang muncul dalam mimpinya. Meskipun wajahnya tidak jelas, ada sesuatu dalam dirinya yang membuatkan Aryan merasakannya lebih dari sekadar ilusi dalam mimpinya.

          "Dari mana datangnya semua ini? Apa yang kau mahukan dariku?" Aryan bertanya dalam hati, tidak mampu untuk membungkam rasa ingin tahunya. Dia merasakan kedalaman setiap mimpi yang dihadapi, seolah-olah ada suatu mesej yang ingin disampaikan oleh wanita itu. Kenapa dia selalu bermimpi tentang wanita yang sama, dan apa yang ingin disampaikan oleh imaginasi itu?

          Mungkin wanita itu adalah representasi dari harapannya yang belum tercapai, atau mungkin dia adalah suara dalam hatinya yang menginginkan cinta sejati. Cara wanita itu menjauh setiap kali dia mahu mendekati seolah-olah menggambarkan ketakutannya untuk membuka hatinya kepada orang lain setelah perpisahannya. Apakah ini menandakan bahawa dia harus menghadapi perasaannya sendiri dan mengatasi ketakutannya?

         Aryan merenung mimpinya dengan lebih mendalam. Adakah wanita itu mencerminkan aspek dirinya yang belum dia kenali sepenuhnya? Dia merasa seolah-olah wanita itu memanggil dia untuk melakukan sesuatu mungkin untuk lebih sekaligus menghayati pengalaman cinta sebelum ini.

         Dia mula berfikir, mungkin wanita itu adalah simbol kepada kerinduannya untuk merasai cinta yang tulus. Lihat saja bagaimana dia berusaha untuk menjaga dirinya, tetapi di dalam hatinya masih terdapat ruang kosong yang tidak pernah dapat dipenuhi. Mimpi itu menjadi pengingat betapa pentingnya untuk membuka pintu hati, meskipun dia merasa ragu untuk melakukannya lagi.

           Aryan bertekad untuk menyelidik lebih lanjut. "Jika kau ingin menyampaikan sesuatu, aku akan mencarinya. Mungkin dengan itu, aku akan mengerti apa yang kau mahukan," katanya dalam hati. Walaupun dia tidak tahu siapakah wanita itu, dia merasakan harus ada sebuah perjalanan yang perlu dilakukan untuk mengenal pasti apa yang sebenar-benarnya memanggilnya.

            Hari itu membawa perspektif baru. Aryan merasakan keinginan untuk meneliti lebih dekat dengan dirinya, belajar untuk membuka hatinya semula, dan mungkin suatu hari, memahami siapa wanita misteri dalam mimpinya bukan hanya untuk menamatkan rasa keliru, tetapi juga untuk mencari cinta yang selama ini dirinduinya.

         Ketika pagi menjelang, Aryan terbangun dengan rasa bingung. Mimpi itu tetap berlegar di fikirannya. Dia menggosok matanya, berusaha untuk mendapatkan gambaran yang lebih baik tentang wanita itu, tetapi sayangnya, hanya siluet samar yang membanjiri ingatannya. Aryan mengeluh, merasakan ada sesuatu yang harus dia selesaikan.

       "Ya Tuhan, siapa kau?" dia berbisik sebelum bersiap untuk hari baru. Rasa ingin tahunya membara, seolah-olah dia harus mencari jawapan bukan hanya dalam mimpi, tetapi juga dalam kehidupan nyata. Dia berazam untuk tidak hanya mengabaikan mimpi itu seperti biasa. Mungkin, hari ini adalah hari yang tepat untuk menyelidik lebih lanjut dan mencari tahu siapa wanita dalam mimpinya, yang entah bagaimana telah berhasil memasuki hati dan fikirannya dengan begitu mendalam.

*

              Dalam suasana bilik tidur yang sunyi itu, Arsy merasakan satu dorongan kuat untuk mengambil telefon bimbit lamanya yang tersimpan rapi di dalam almari buku. Dia menghampiri almari yang dihiasi dengan buku-buku pelajaran dan novel-novel kegemarannya. Ketika dia membuka pintu almari, mata Arsy tertumpu pada kotak kecil yang sudah lama tidak disentuh.

          Dengan hati-hati, dia mengeluarkan telefon tersebut, mengusap permukaannya yang sudah berdebu. Kenangan demi kenangan berlegar di mindanya. Arsy memejamkan mata sejenak, membayangkan segala detik manis yang pernah dicipta bersama Aryan. Dia masih ingat bagaimana mereka sering bertukar mesej di awal perkenalan, saling memberikan semangat ketika waktu peperiksaan hampir tiba.

            "Betapa indahnya saat-saat itu," gumamnya, suara hatinya dipenuhi dengan rasa nostalgia. Namun, di sebalik keindahan itu, dia juga sedar akan kepedihan yang mengintai, menyedarkan bahwa tidak semua cerita berakhir dengan bahagia.

         Setelah membuka telefon bimbit yang sudah lama terperuk di dalam almari, Arsy terpegun melihat layar yang menyala, memaparkan aplikasi LinkedIn. Kenangan yang telah lama terpendam dalam ingatannya tiba-tiba kembali melimpah, membawa dia kepada momen yang tidak akan pernah dilupakan sebelas tahun lalu, saat pertama kali dia berkenalan dengan Aryan.

             Dia mengingat kembali suasana hati yang dia rasakan ketika itu. Diri Arsy yang pendiam, tidak gemar bergaul, dan sering bersembunyi di balik bayang-bayang orang lain. Walaupun ada yang menyukainya, dia memilih untuk menolak perhatian itu. Bagi Arsy, kehidupan di universiti adalah tentang belajar dan mencapai kejayaan akademik. Dia seorang pelajar yang cemerlang, tetapi jauh di sudut hatinya, ada rasa kesepian yang selalu menghantui.

Dari 'CONNECT' Ke Hati (OG)Where stories live. Discover now