2 Samarbeta med Malmö

49 9 4
                                    

MALMÖ: Polishuset 08.30 Torsdag

"Josef, kommer du? Alla väntar där inne, Vi har något viktigt på gång!" Det är Josefs nya gruppchef Kalle som knackar på hans kontor och ber honom följa med till det stora grupprummet. Här i Malmö har alla på avdelningen ett varsitt kontor, vilket är skönt för Josef eftersom han aldrig lyckats komma särskilt nära sina nya kollegor. Hemma i Stockholm hos Beckgruppen tyckte Josef om att de alla satt och jobbade tillsammans i en sal. Det kändes tryggt att alltid ha någon vid sig som man kunde prata och skoja med när arbetet kändes trögt. Han plockar upp sin dator och några papper innan han följer med chefen in till de andra. Kalle är en bra chef men framför allt mycket erfaren och Josef har stor respekt för honom.

Josef tittar sig runt i rummet för att bestämma var han ska sitta. Här har de inte bestämda platser som hemma i Stockholm, utan folk sätter sig lite var som helst. Det stör honom mer än vad han önskar att det gjorde. Till slut hittar han en ledig plats längst bak i salen och slår sig ner där. Han är den enda som inte sitter och småpratar med en kollega medan chefen riggar upp datorn framme vid tavlan. Om Josef hade velat hade han kunnat vara med i gruppen mycket mer, genom att följa med på AW:s eller att prata med folk i fikarummet. Om han hade velat... Problemet är bara att han inte har lust att lära känna någon av dessa människor på ett personligt plan, och det räcker gott och väl att samarbeta med de gällande mordutredningarna. Hur skulle han någonsin kunna hitta en lika snäll person som Oskar, som verkligen avgudade Josef under den sista tiden? Eller en lika rolig person som Jenny, som fick Josef att skratta så tårarna sprutade? Till och med Steinar och Ayda är fullkomligt obytbara! Nej, Josef har ingen lust att släppa in nya människor på jobbet igen eftersom inget kan bli som det brukade vara.

Chefen Kalle står framför dem och harklar sig lite för att få deras uppmärksamhet. Han är en snäll man i 50-årsåldern och han påminner Josef nästan lite om Martin... Inte utseendemässigt, men på sättet han bryr sig så mycket om sitt jobb och sina anställda. "Gruppen, jag har mycket spännande nyheter att förmedla idag så det är extra viktigt att ni är uppmärksamma!" Josef vill nästan himla med ögonen, men lyckas stoppa sig själv i sista sekund. Det ska väll alltid vara viktigt att vara uppmärksam? "I morse fick vi ett samtal från rikspolischefen uppe i Stockholm om att de behöver vår hjälp med ett prio ett uppdrag. Alltså är det väldigt hög status på insatsen som ska göras och de behöver endast Sveriges främsta poliser och mordutredare..." Josef ryser nästan till av spänning och genast kommer han ihåg varför han tycker så mycket om sitt jobb. Det är en alldeles särskild känsla när man får vara med och göra skillnad i samhället, och det är precis vad man får göra med uppdrag som dessa.

"Betyder det att Stockholm vill inleda ett samarbete med oss från region syd? Det har inte hänt på åratals, det måste verkligen gälla något viktigt!" Det är en kvinna i Josefs ålder som säger det och Kalle nickar. "Just precis! Det är nämligen så att 001 och 002 planerar en stor droghandel som ska ta plats om några månader, och Stockholm vill att vi ska övervaka 002 som ju håller hus här i Malmö, medan de håller koll på 001" säger chefen och ser nästan lika exalterad ut som Josef känner sig inuti. 001 och 002 är kodnamn som polisen har på Sveriges två största gäng som sysslar med narkotikahandel och vapensmuggling. 002 befinner sig i Malmö och man vet inte exakt hur många medlemmar de har, men de är många! 001 har sin bas i Stockholm och de är förmodligen betydligt fler medlemmar än de som är i Malmö. Eftersom Josef har jobbat både i Stockholm och numera i Malmö, så har han kommit i kontakt med båda gängen i diverse mordutredningar, och det är sannerligen unikt att två stora gäng gör uppgörelser med varandra när deras territorium ligger så pass långt ifrån varandra.

"Men vi är mordutredare, vad vill de att vi ska göra? Det finns tekniskt sett inget mord inblandat, än i alla fall!" Säger en annan man och Josef nickar instämmande. Han har faktiskt rätt. "Det stämmer bra det, men med tanke på denna unika situation vill rikspolischefen att vi tillsammans med mordroteln i Stockholm ska agera kontaktpersoner till infiltratörer som varit delaktiga i gängen sedan länge" Josef vaknar till och sätter sig rakryggad på sin plats.

Skuggorna av oss (Jolex del två)Where stories live. Discover now