3 Återseende

65 9 5
                                    


STOCKHOLM: Tåget till Malmö 07.00 Fredag

Det är fortfarande mörkt utanför tågfönstret denna tidiga januari morgon, och Beckgruppen sitter samlade i tågets första klass kupé. Ayda, Oskar, Jenny och Steinar sitter på en fyrplats medan Alex och Martin fått platser bredvid varandra lite längre fram i kupén. Det var trötta ansikten som hon mötte i morse på tågstationen, men helt ärligt är hon själv inte mycket piggare. Denna spontana jobbresa kom väldigt plötsligt och hela gårdagen tillbringades på kontoret för att förbereda allt inför helgen i Malmö. Ingen i gruppen har fått sova ordentligt och det märks eftersom ingen av dem är särskilt pratglada... Inte ens Oskar som annars alltid har någon rolig anekdot på gång. Alex, som sitter vid fönstret, sneglar bakåt för att se vad de andra har för sig och kan inte hjälpa att le varmt åt synen som möter henne. Steinar och Jenny sover lutade mot fönstret mittemot varandra med sina hörlurar i, Ayda knappar intensivt på sin laptop och Oskar äter en baguette som måste vara väldigt god eftersom han blundar och njuter av varenda tugga.

När Alex vänder tillbaka blicken till sätet bredvid sig ger hon Martin ett varmt leende och tar ut sina egna airpods som hon haft i hela morgonen. "Hur har du tänkt att fördriva de närmsta fem timmarna? Jag ser ingen bok, tidning eller några hörlurar" Alex ler retsamt men med glimten i ögat mot Martin som skrattar hjärtligt åt hennes fråga. "Typiskt er yngre människor som jämt måste distrahera er från livet!" svarar han skämtsamt och sträcker sig efter sin väska där han drar fram en pärm med massa rapporter. Alex höjer på ögonbrynen och tittar menande ner på pärmen som nu ligger i Martins famn. "Nej, jag skojar såklart! Jag tänkte gå igenom lite uppgifter angående insatsen så att jag är väl förberedd inför den första konferensen ikväll" Alex nickar förstående och känner hur nervositeten återigen börjar flöda igenom hennes kropp.

Det är närmare 500 personer som på ett eller annat sätt ska medverka i helgens förberedelser och i själva insatsen. Poliser, mordutredare, tekniska, ambulanspersonal, räddningstjänst, insatsstyrkan... De bästa av de bästa från hela landet, och det krävs inte ett geni för att lista ut att det är en dyr operation som kräver ytterst detaljerad planering från start till slut. Man vet inte ens säkert hur många människor som är inblandade i de två gängen, och om något går fel... Alex viftar snabbt bort de tankarna och sätter på sig sina hörlurar igen. Mauro Scocco är hennes absoluta favorit artist och det har han varit sedan hennes ungdomsdagar. Den första låten som hon föll för var "Bilder av dom VI var" från albumet "Godmorgon Sverige". Den spelades på radion i hennes bil morgonen efter hon flyttat ut från sin och Leons lägenhet efter otroheten... Det hade känts som om texten handlade om henne, och sedan dess har Mauros låtar alltid dominerat hennes spellistor. Just nu spelas låten "Allt du söker" och texten klamrar sig återigen fast i hennes hjärta:

måla dig i höstens färger
stäng av allting som stör
åk längs vintergatan
utan bil och chaufför.

dröm dina vackraste drömmar
det är en mänsklig rättighet
sätt dina egna gränser
eller färdas i en evighet.

Snart går solen upp igen och det märks eftersom himlen fått en ljusrosa nyans precis vid horisonten. Det är vackert. Otroligt vackert. Hon lutar huvudet mot rutan och sluter ögonen i ett försök att somna en stund. Det hade verkligen varit bra att få in några timmars sömn nu när hon har chansen, för något inom henne säger att det förmodligen inte lär bli mycket sömn i helgen. Vad ska hon säga till Josef när de möts igen? Kommer han krama henne? Borde de kramas? Använder han fortfarande samma parfym? Frågorna tröttar ut henne så pass mycket att hon lyckas somna, men det är en orolig sömn.

MALMÖ: Hotellets lobby 14.20

Beckgruppen anlände till Malmö central klockan 12.10 och tog sig snabbt till sitt hotell för att checka in i sina rum, och kunna fräscha upp sig lite. Alex rum är relativt stort för en person, och eftersom det är högt upp har hon utsikt över hela centrala Malmö utanför de stora fönsterna. Rummet går i färgerna svart, vitt och grått och är modernt inrett. Det passar Alex bra och till sin stora glädje upptäckte hon även att det finns ett stort badkar i badrummet. Efter att alla hade kommit till rätta i sina rum var det dags att mötas i lobbyn där de nu står och pratar med varandra. Klockan 14.30 är tanken att Malmös mordutredare ska möta de här, så de gemensamt kan ta sig till Malmö arena där den första stora konferensen ska äga rum klockan 16.00. Alex sneglar nervöst ner på sin klocka och sedan upp mot dörrarna. Vilken sekund som helst kommer Josef att kliva in med sina nya kollegor och möta upp dem. Josef Eriksson, som hon för drygt fyra månader sedan inledde en otillåten relation med. Alex har tänkt mycket på hur kortvarig deras relation faktiskt var, men egentligen så började den inte inne i kopieringsrummet den dagen... Alex och Josef har haft något mellan de sedan dagen hon erbjöd honom en plats i gruppen, det vet de båda två innerst inne. Josef som sett hennes sårbaraste sidor och visat att han älskar henne trots alla de saker som hon hatar med sig själv. Kan man uppnå en högre nivå av kärlek och förståelse? Hennes tankar avbryts snabbt av Steinar som knackar henne lite på axeln och pekar mot dörren. Där står sex personer i vinterkläder och småpratar och skrattar. Det är dock bara en av de sex personerna som får Alex hjärta att hoppa över ett slag... Josef.

Skuggorna av oss (Jolex del två)Donde viven las historias. Descúbrelo ahora