MALMÖ: Restaurangen 20.30 Lördag
Den stora polismiddagen är i full gång och hela restaurangen är ockuperad av poliser och andra som är involverade i uppdraget. Det är tydligt att rikspolischefen har sett till att alla ska få roa sig en sista kväll innan allvaret börjar, och roa sig är precis vad folk gör. Middagen är uppäten sedan en tid tillbaka och nu är folk i full gång med att mingla, dansa och dricka förstås, det är ju fri bar trots allt! Musiken är hög, kavajer hänger över stolarna och nästan ingen sitter kvar vid den plats man satt vid när man åt. Oskar, Jenny, Steinar och deras nya samarbetspartners från Malmö står och skrattar tillsammans vid baren och Martin sitter och diskuterar politik med Kalle och de andra gruppcheferna. Alla i Beckgruppen har det faktiskt riktigt trevligt för en gång skull, och två som har det särskilt trevligt är Josef och Alex som sitter bredvid varandra vid ett av borden och småpratar. Josef kan inte få nog av hennes skratt och gör allt i sin makt för att få höra det, vilket han får eftersom Alex alltid har tyckt att han är rolig. Just som hon fyllt sin mun med mineralvatten får Josef till en perfekt imitation av Steinars norska och då kan Alex inte hålla sig. Vattnet sprutar över bordet, men som tur är sitter ingen längre där förutom de två. Alla andra är antingen i baren eller på dansgolvet.
"Men herre gud Josef!!!" Skrattar hon åt honom samtidigt som hon maniskt försöker torka bort vattendropparna från den vita duken. Josef håller sig för magen av skratt och när de tittar på varandra igen efter en stund blir de båda tysta ett ögonblick. Josefs ögon tindrar av ren glädje och Alex kan inte hjälpa att smälta lite i hans blick. Ögonen är blåare än vanligt och för första gången på hela kvällen lägger hon märket till att han måste ha rakat sig. Han har fortfarande skäggstubb kvar men det ser mycket mer vårdat ut. Hela han ser vårdad ut och för första gången sedan den hemska situationen med Patrik Lind ser Josef faktiskt ut som sig själv igen, tänker Alex och ler ännu bredare mot honom. Deras stolar är bredvid varandra fast de är vända så de sitter mittemot varandra och deras knän nuddar då och då. "Du Alex..." Josef bryter deras bekväma tystnad med att lägga sin hand över hennes på hennes lår. Han tvingas skrika aningen för att överrösta den höga musiken. Hennes blick fastnar först på deras händer innan den återgår till hans ögon igen. På vägen upp med ögonen lägger hon märket till att han har knäppt upp skjortknapparna upp till och lossat på sin svarta slips. Det är något med den varma atmosfären och den höga musiken i byggnaden i kombination med Josefs skjortsituation som får henne på ett alldeles särskilt humör...
"Vill du ta en liten promenad? Jag kan visa dig ett jättefint ställe precis här i närheten!" Viskar Josef nära hennes öra och nu när han är så nära kan Alex tydligt känna doften av hans rakvatten och parfym. Samma som alltid, vilket gör henne dåsig. Hon nickar ivrigt och tar sin handväska som ligger på bordet innan paret snabbt ser sig om så att ingen ska upptäcka att de försvinner iväg tillsammans. Det märker dem däremot snabbt att de inte behöver oroa sig över, eftersom alla är fullt upptagna med sitt. De smiter iväg från restaurangen helt omärkt. Utomhus är luften kylig och snön på marken har blivit hård och knastrar under deras skor där de går bredvid varandra längs med gatan. När de kommer runt hörnet på byggnaden springer de snabbt över den trafikerade vägen hand i hand och kommer då fram till vattnet som rinner genom Malmös innerstad. Andetagen blir till rökmoln framför deras munnar och kapporna dras närmare deras kroppar för att hålla värmen bättre. De går nära varandra under en bekväm tystnad och allt som hörs är ljudet av deras fotsteg i snön som ligger över gåvägen. Självklart hörs även en och annan bil, de är ändå i en storstad.
Efter en stunds promenad når de fram till en pir och Alex blir nästan häpen av vad hon får se. De ställer sig framme vid stålräcket och hör havets vågor skvalpa mot stenarna nedanför piren. Josef kommer ännu lite närmare och pekar ivrigt ut mot havet. "Där har du Öresundsbron och om du kollar bakom dig står vi nästan precis vid Turning Torso, turistigare ställe får man fan leta efter!" Alex vänder sig om och mycket riktigt står de precis mellan två av Malmös kändaste sevärdheter. Hon skrattar till en aning innan hon vänder sig mot det svarta havet igen och lutar sitt huvud mot Josefs axel. Han tittar snabbt ner på henne och sedan ut mot havet igen med ett stort leende på läpparna. Båda fryser något fruktansvärt men det spelar ingen som helst roll just nu. Stjärnorna och månens skarpa ljus är det enda som skiljer natthimlen åt från det mörka havets horisont och en bit bort lyser Öresundsbrons lampor upp det mörka havet runt sig. Det ser nästan ut som ett vykort och Alex nyper sig själv lite diskret i ena handen, bara för att försäkra sig om att allt är på riktigt. Hon står faktiskt här, denna kalla januarikväll tillsammans med Josef igen. Det hade ingen av dem kunnat räkna med för fyra månader sedan...
YOU ARE READING
Skuggorna av oss (Jolex del två)
FanfictionUtspelar sig fyra månader efter "Bortom reglerna" (Jolex del ett). Tiden är det enda som läker alla sår, och livet måste gå vidare. Detta mantra har tagit både Alex och Josef igenom den långa, mörka vintern som ännu har sitt järngrepp över landet. E...