Bab 9

2 0 0
                                    

Aiden Mikhail yang sedang memikirkan hala tuju dan solusi seterusnya mendiamkan diri sejenak. Telinganya menangkap bunyi tapak kaki yang semakin menghampiri—perlahan, tapi jelas dalam kegelapan. Dia segera bangun, menyalakan lampu suluhnya ke arah bunyi tersebut. Dua figura muncul dari balik bayang-bayang, kedua-duanya kelihatan terkejut dan cemas.

"Siapa kau?" suara Aiden tegas, penuh curiga, sementara lampu suluhnya terarah tepat ke wajah mereka.

"Sabar, sabar!" Seorang lelaki yang kelihatan lebih tenang, dengan mata penuh analisis, mengangkat tangan tanda menyerah. "Kitorang pun terperangkap jugak dalam ni. Aku Imran, ini Aiman."

Aiman, lelaki yang berdiri di sebelahnya, tampak kurang yakin, dengan peluh mula membasahi dahi. Wajahnya kelihatan keliru, dan dia bergerak-gerak tidak selesa. "Aku dengar bunyi bising... dan jeritan. Jadi kami datang sini nak tengok apa yang jadi."

Aiden memerhati mereka berdua dengan mata tajam, seperti seorang pemangsa yang mengukur mangsa. Dia tahu, seseorang telah menyerang Ariesya. Tapi siapa?

Imran memandang ke arah Ariesya yang masih terbaring di lantai, darah di kepalanya kelihatan jelas di bawah cahaya lampu suluh. "Apa yang jadi dekat dia? Korang pun terperangkap sama?"

Aiden tidak segera menjawab. Dia melutut di sisi Ariesya semula, matanya memerhati dengan cermat, sementara jari-jarinya dengan lembut menyentuh bahunya. Ariesya mengerang perlahan, dan Aiden teruskan fokusnya padanya.

"Ariesya," suara Aiden lembut sedikit kali ini, berbeza dari biasa. "Kau ok? Siapa yang serang kau?"

Ariesya membuka matanya sedikit, pandangan kabur dan dia masih keliru. "Saya... saya tak nampak siapa. Saya dengar bunyi dari belakang... lepas tu semua gelap."

Imran dan Aiman saling berpandangan. Aiman, dengan wajah penuh kebimbangan, cepat-cepat melangkah ke depan, seolah-olah mahu membela dirinya. "Kami tak buat apa-apa! Masa jeritan tu, aku... aku tengah cari jalan untuk ke tingkat tiga. Ada bilik yang bercahaya, aku fikir mungkin boleh jumpa orang lain yang sama terperangkap. Aku tak tahu apa yang jadi!"

Aiden mendongak, pandangannya kini tertumpu pada Imran. "Kau? Tadi kau dekat mana?"

Imran nampak lebih tenang, tetapi kalau diperhatikan dengan teliti, ada riak kegelisahan di balik mata hitamnya. "Aku ada dalam bilik sebelah dengan Aiman. Tengah cari lilin atau lampu suluh... apa-apa yang boleh bagi cahaya. Sebelum tu, kami ada dekat tingkat dua, tunggu bantuan. Tapi bila aku dengar jeritan, aku yang ajak Aiman ke sini."

Suasana menjadi semakin tegang, dengan kecurigaan di udara. Aiden memerhatikan mereka berdua seolah-olah sedang mengimbas setiap kata dan gerakan mereka. Dia mungkin tak tunjuk reaksi besar, tapi otaknya pantas menilai setiap butir maklumat. Sesuatu tak kena. Aiman terlalu gelisah manakala Imran terlalu tenang, seolah-olah dia sudah jangka akan soalan itu.

Aiden bangun perlahan-lahan, meletakkan Ariesya dalam posisi yang lebih selesa. Dia ambil lampu suluhnya dan mendekati Imran, matanya menangkap satu detail kecil—kesan darah di tangannya.

"Darah tu dari mana?" tanya Aiden, nadanya dingin dan tajam.

Imran segera menjawab, sambil mengangkat tangan yang berdarah sedikit. "Aku terkena cutter tadi masa tengah cari benda nak suluh. Luka kecik je, tapi darah banyak keluar. Tak sengaja. Aku betul-betul tak tahu pasal perempuan tu."

Aiden diam seketika, ragu-ragu. Dia ambil tangan Imran, memeriksa luka itu—memang ada kesan hirisan di jarinya. Walaupun begitu, hatinya masih waspada, tak mudah mempercayai alasan yang diberikan. Sesuatu tentang situasi ini terasa tak kena, tapi buat masa ini, bukti di depan mata lebih memihak Imran.

You've reached the end of published parts.

⏰ Last updated: Nov 07 ⏰

Add this story to your Library to get notified about new parts!

Veils of the AbyssWhere stories live. Discover now