"ᴀᴢʀᴀᴇʟ, ʜᴇʀᴍᴀɴᴏ, ɴᴏ ᴠᴀʏᴀs",
ʟᴇ ᴅɪᴊᴏ, ᴘᴇʀᴏ ᴀᴢʀᴀᴇʟ ɴᴏ ʀᴇsᴘᴏɴᴅɪᴏ́. ᴍɪɢᴜᴇʟ ʟᴏ ᴍᴀɴᴛᴜᴠᴏ ᴀɢᴀʀʀᴀᴅᴏ ᴄᴏɴ ғᴜᴇʀᴢᴀ, ɪᴍᴘɪᴅɪᴇ́ɴᴅᴏʟᴇ ᴀᴄᴇʀᴄᴀʀsᴇ ᴀ ʟᴀ ʟᴜᴢ, ʜᴀsᴛᴀ ǫᴜᴇ ғɪɴᴀʟᴍᴇɴᴛᴇ sᴇ ᴅᴇsᴠᴀɴᴇᴄɪᴏ́. ᴀᴢʀᴀᴇʟ ʀᴇᴀᴄᴄɪᴏɴᴏ́, ᴄᴏᴍᴏ sɪ sᴀʟɪᴇʀᴀ ᴅᴇ ᴜɴ ᴛʀᴀɴᴄᴇ, ʏ sᴇ sᴏɴʀᴏᴊᴏ́ ᴀʟ ᴅᴀʀsᴇ ᴄᴜᴇɴᴛᴀ ᴅᴇ ᴄᴏ́ᴍᴏ ᴍɪɢᴜᴇʟ ʟᴏ ᴇsᴛᴀʙᴀ ᴀɢᴀʀʀᴀɴᴅᴏ.ᴍɪɢᴜᴇʟ ʟᴏ sɪɢᴜɪᴏ́ ᴀɢᴀʀʀᴀɴᴅᴏ, ᴘᴇʀᴏ sᴜᴀᴠᴇᴍᴇɴᴛᴇ, ʏ ʟᴇ ᴘʀᴇɢᴜɴᴛᴏ́:
"ᴀᴢʀᴀᴇʟ
, ¿ǫᴜᴇ́ ᴘᴀsᴏ́? ¿ǫᴜᴇ́ ᴇʀᴀ ᴇsᴀ ʟᴜᴢ? ᴀᴢʀᴀᴇʟ sᴇ ᴍɪʀᴏ́ ʟᴀs ᴍᴀɴᴏs, ᴄᴏᴍᴏ sɪ ᴇsᴛᴜᴠɪᴇʀᴀ ᴀᴠᴇʀɢᴏɴᴢᴀᴅᴏ, ʏ ᴍᴜʀᴍᴜʀᴏ́:
"ɴᴏ ʟᴏ sᴇ́...
ᴍᴇ sᴇɴᴛɪ́ ᴀᴛʀᴀɪ́ᴅᴏ ʜᴀᴄɪᴀ ᴇʟʟᴀ... ᴄᴏᴍᴏ sɪ ᴍᴇ ᴇsᴛᴜᴠɪᴇʀᴀ ʟʟᴀᴍᴀɴᴅᴏ" ᴍɪɢᴜᴇʟ ʟᴏ ᴀʙʀᴀᴢᴏ́ sᴜᴀᴠᴇᴍᴇɴᴛᴇ ʏ ʟᴇ ᴅɪᴊᴏ:ɴᴏ ᴛᴇ ᴘʀᴇᴏᴄᴜᴘᴇs, ʜᴇʀᴍᴀɴᴏ. ᴇsᴛᴏʏ ᴀǫᴜɪ́ ᴘᴀʀᴀ ᴛɪ. ɴᴏ ᴅᴇᴊᴀʀᴇ́ ǫᴜᴇ ɴᴀᴅᴀ ᴛᴇ ᴘᴀsᴇ".
ᴍɪɢᴜᴇʟ ʟᴇ ᴅɪᴊᴏ ᴀ ᴀᴢʀᴀᴇʟ ǫᴜᴇ ɴᴏ ʟᴏ ᴘᴇʀᴅᴇʀɪ́ᴀ ᴏᴛʀᴀ ᴠᴇᴢ, ʏ ᴀᴢʀᴀᴇʟ ᴘɪᴅɪᴏ́ ǫᴜᴇ ʟᴏ sᴏʟᴛᴀʀᴀ, ᴇsᴛᴀɴᴅᴏ ᴍᴜʏ ɪɴᴄᴏ́ᴍᴏᴅᴏ. ᴍɪɢᴜᴇʟ sᴇ ɴᴇɢᴏ́, ʏ ᴀᴢʀᴀᴇʟ ᴘᴇʀᴅɪᴏ́ ʟᴏs ᴇsᴛʀɪʙᴏs, ɢʀɪᴛᴀɴᴅᴏ ǫᴜᴇ ʟᴏ sᴏʟᴛᴀʀᴀ. ᴍɪɢᴜᴇʟ, sɪɴ ǫᴜᴇ ᴀᴢʀᴀᴇʟ sᴇ ᴅɪᴇʀᴀ ᴄᴜᴇɴᴛᴀ, ᴄʀᴇᴏ́ ᴜɴ ᴇsᴄᴜᴅᴏ ᴀɴᴛɪ-ᴍᴀɢɪᴀ ᴘᴀʀᴀ ᴘʀᴏᴛᴇɢᴇʀsᴇ ᴅᴇ ᴄᴜᴀʟǫᴜɪᴇʀ ᴘᴏsɪʙʟᴇ ᴀᴛᴀǫᴜᴇ. ʟᴜᴇɢᴏ, sᴏʟᴛᴏ́ ᴀ ᴀᴢʀᴀᴇʟ, ǫᴜɪᴇɴ sᴇ ғᴜᴇ ᴀ ᴜɴᴀ ᴇsǫᴜɪɴᴀ ʏ sᴇ ᴘᴜsᴏ ᴀ ᴘᴇɴsᴀʀ ᴍɪɢᴜᴇʟ ʟᴏ ᴅᴇᴊᴏ́ ᴇɴ ᴘᴀᴢ, ʏ ᴀᴢʀᴀᴇʟ ᴇɴᴛʀᴏ́ ᴇɴ ᴜɴ ᴇsᴛᴀᴅᴏ ᴀᴄᴛɪᴠᴏ, ᴄᴀᴍɪɴᴀɴᴅᴏ ᴘᴏʀ ᴇʟ ᴄᴜᴀʀᴛᴏ, ᴘᴇʀᴏ ɴᴏ ᴇɴ ᴇʟ ᴍᴜɴᴅᴏ ʀᴇᴀʟ, sɪɴᴏ ᴇɴ sᴜ ᴘʀᴏᴘɪᴏ ᴍᴜɴᴅᴏ ɪɴᴛᴇʀɪᴏʀ.
ᴄᴀᴍɪɴᴀʙᴀ ᴘᴏʀ ʟᴀs ᴘᴀʀᴇᴅᴇs, ᴇʟ ᴛᴇᴄʜᴏ ʏ ᴇʟ ᴘɪsᴏ, ᴍɪᴇɴᴛʀᴀs ᴍɪɢᴜᴇʟ ʟᴏ ᴠᴇɪ́ᴀ ᴀᴄᴏsᴛᴀᴅᴏ, sɪɴ ɪɴᴛᴇʀғᴇʀɪʀ ᴀᴢʀᴀᴇʟ ᴇsᴛᴀʙᴀ ᴄᴏᴍᴘʟᴇᴛᴀᴍᴇɴᴛᴇ ᴀʙsᴏʀᴛᴏ ᴇɴ sᴜs ᴘᴇɴsᴀᴍɪᴇɴᴛᴏs,
ʏ ᴅᴇsᴘᴜᴇ́s ᴅᴇ ᴜɴ ʀᴀᴛᴏ, sᴇ ᴘᴜsᴏ ᴀ ᴇsᴄʀɪʙɪʀ. ᴍɪɢᴜᴇʟ ʟᴇ ᴘʀᴇɢᴜɴᴛᴏ́ sɪ ᴇʀᴀ ᴜɴᴀ sᴀɢᴀ, ᴘᴇʀᴏ ᴀᴢʀᴀᴇʟ ʟᴏ ɪɢɴᴏʀᴏ́, sᴜᴍɪᴅᴏ ᴇɴ sᴜ ᴘʀᴏᴘɪᴏ ᴍᴜɴᴅᴏ ᴍɪɢᴜᴇʟ sᴇ ᴅɪᴏ ᴄᴜᴇɴᴛᴀ ᴅᴇ ǫᴜᴇ ᴀᴢʀᴀᴇʟ ᴇsᴛᴀʙᴀ ᴇɴ ᴜɴ ᴇsᴛᴀᴅᴏ ᴅᴇ ғʟᴏᴡ, ᴄᴏᴍᴘʟᴇᴛᴀᴍᴇɴᴛᴇ ᴄᴏɴᴄᴇɴᴛʀᴀᴅᴏ ᴇɴ sᴜ ᴇsᴄʀɪᴛᴜʀᴀ, ʏ ᴅᴇᴄɪᴅɪᴏ́ ɴᴏ ɪɴᴛᴇʀғᴇʀɪʀ. sᴇ ʟɪᴍɪᴛᴏ́ ᴀ ᴏʙsᴇʀᴠᴀʀ, ғᴀsᴄɪɴᴀᴅᴏ ᴘᴏʀ ʟᴀ ɪɴᴛᴇɴsɪᴅᴀᴅ ʏ ʟᴀ ᴄʀᴇᴀᴛɪᴠɪᴅᴀᴅ ᴅᴇ sᴜ ʜᴇʀᴍᴀɴᴏ. ᴀᴍᴀɴᴇᴄɪ́ᴀ ʏ ᴀᴢʀᴀᴇʟ sᴇɢᴜɪ́ᴀ ᴇsᴄʀɪʙɪᴇɴᴅᴏ ʏ ᴘᴇɴsᴀɴᴅᴏ, ᴄᴏᴍᴘʟᴇᴛᴀᴍᴇɴᴛᴇ ᴀʙsᴏʀᴛᴏ ᴇɴ sᴜ ᴍᴜɴᴅᴏ ɪɴᴛᴇʀɪᴏʀ. ғɪɴᴀʟᴍᴇɴᴛᴇ, ᴛᴇʀᴍɪɴᴏ́ ᴅᴇ ᴇsᴄʀɪʙɪʀ ʏ sᴇ ᴅɪʀɪɢɪᴏ́ ᴀ ᴍɪɢᴜᴇʟ, ᴘɪᴅɪᴇ́ɴᴅᴏʟᴇ ǫᴜᴇ ǫᴜɪᴛᴀʀᴀ ᴇʟ ᴇsᴄᴜᴅᴏ ᴀɴᴛɪ-ᴍᴀɢɪᴀ ᴍɪɢᴜᴇʟ ʟᴇ ʀᴇsᴘᴏɴᴅɪᴏ́:
"ᴘʀᴏᴍᴇᴛᴇs ɴᴏ ᴇsᴄᴀᴘᴀʀ", ᴘᴇʀᴏ ᴀᴢʀᴀᴇʟ sᴇ ɴᴇɢᴏ́ ᴀ ᴅᴀʀʟᴇ ᴇsᴀ ᴘʀᴏᴍᴇsᴀ. ᴀ ᴘᴇsᴀʀ ᴅᴇ ǫᴜᴇ ᴀᴢʀᴀᴇʟ ɪɴsɪsᴛɪᴏ́, ᴍɪɢᴜᴇʟ ɴᴏ ᴄᴇᴅɪᴏ́, ᴍᴀɴᴛᴇɴɪᴇɴᴅᴏ ᴇʟ ᴇsᴄᴜᴅᴏ ᴇɴ sᴜ ʟᴜɢᴀʀ.
"ɴᴏ ᴘᴜᴇᴅᴏ ᴘᴇʀᴍɪᴛɪʀ ǫᴜᴇ ᴛᴇ ᴠᴀʏᴀs", ʟᴇ ᴅɪᴊᴏ ᴍɪɢᴜᴇʟ.
"ɴᴏ ᴅᴇsᴘᴜᴇ́s ᴅᴇ ʟᴏ ǫᴜᴇ ᴘᴀsᴏ́ ᴀʏᴇʀ. ɴᴇᴄᴇsɪᴛᴏ sᴀʙᴇʀ ǫᴜᴇ ᴇsᴛᴀ́s sᴇɢᴜʀᴏ".
ᴀᴢʀᴀᴇʟ ғʀᴜɴᴄɪᴏ́ ᴇʟ ᴄᴇɴ̃ᴏ, ғʀᴜsᴛʀᴀᴅᴏ, ᴘᴇʀᴏ ᴍɪɢᴜᴇʟ sᴇ ᴍᴀɴᴛᴜᴠᴏ ғɪʀᴍᴇ. sᴀʙɪ́ᴀ ǫᴜᴇ ᴇʀᴀ ɪᴍᴘᴏʀᴛᴀɴᴛᴇ ᴘʀᴏᴛᴇɢᴇʀ ᴀ sᴜ ʜᴇʀᴍᴀɴᴏ, ɪɴᴄʟᴜsᴏ sɪ ᴇsᴏ sɪɢɴɪғɪᴄᴀʙᴀ ᴍᴀɴᴛᴇɴᴇʀʟᴏ ᴄᴏɴᴛᴇɴɪᴅᴏ ᴘᴏʀ ᴜɴ ᴛɪᴇᴍᴘᴏ.
"ᴘᴏʀ ғᴀᴠᴏʀ, ᴍɪɢᴜᴇʟ", ʟᴇ sᴜᴘʟɪᴄᴏ́ ᴀᴢʀᴀᴇʟ. "ɴᴇᴄᴇsɪᴛᴏ sᴀʟɪʀ ᴅᴇ ᴀǫᴜɪ́. ɴᴇᴄᴇsɪᴛᴏ sᴇɴᴛɪʀ ᴇʟ sᴏʟ ᴇɴ ᴍɪ ᴘɪᴇʟ ʏ ᴇʟ ᴠɪᴇɴᴛᴏ ᴇɴ ᴍɪ ᴄᴀʙᴇʟʟᴏ".
ᴘᴇʀᴏ ᴍɪɢᴜᴇʟ sᴇ ɴᴇɢᴏ́ ᴀ ᴄᴇᴅᴇʀ, ᴍᴀɴᴛᴇɴɪᴇɴᴅᴏ ᴇʟ ᴇsᴄᴜᴅᴏ ᴇɴ sᴜ ʟᴜɢᴀʀ. "ɴᴏ ʜᴀsᴛᴀ ǫᴜᴇ ᴇsᴛᴇ́ sᴇɢᴜʀᴏ ᴅᴇ ǫᴜᴇ ɴᴏ ᴛᴇ ʜᴀʀᴀ́s ᴅᴀɴ̃ᴏ ᴀ ᴛɪ ᴍɪsᴍᴏ", ʟᴇ ᴅɪᴊᴏ.ᴀᴢʀᴀᴇʟ sᴀʙɪ́ᴀ ᴇɴ sᴜ ᴍᴇɴᴛᴇ ᴘᴏʀ ǫᴜᴇ́ ǫᴜᴇʀɪ́ᴀ sᴀʟɪʀ, ᴘᴇʀᴏ ɴᴏ sᴇ ʟᴏ ᴅɪᴊᴏ ᴀ ᴍɪɢᴜᴇʟ. ᴇɴ sᴜ ʟᴜɢᴀʀ, ʟᴇ ᴅɪᴏ ᴇxᴄᴜsᴀs ᴠᴀɢᴀs, ᴅɪᴄɪᴇɴᴅᴏ ǫᴜᴇ ɴᴇᴄᴇsɪᴛᴀʙᴀ sᴀʟɪʀ ᴘᴏʀ ʀᴀᴢᴏɴᴇs ǫᴜᴇ ɴᴏ ᴇʀᴀɴ ᴄɪᴇʀᴛᴀs. ᴍɪɢᴜᴇʟ, sɪɴ ᴇᴍʙᴀʀɢᴏ, ɴᴏ sᴇ ᴄʀᴇʏᴏ́ ᴇsᴀs ᴇxᴄᴜsᴀs, sᴀʙɪᴇɴᴅᴏ ǫᴜᴇ ᴀᴢʀᴀᴇʟ ǫᴜᴇʀɪ́ᴀ ɪʀ ᴀʟ ɪɴғɪᴇʀɴᴏ, ᴜɴ ʟᴜɢᴀʀ ᴘᴇʟɪɢʀᴏsᴏ ʏ ᴅᴇ ᴀᴜᴛᴏᴅᴇsᴛʀᴜᴄᴄɪᴏ́ɴ. ᴍɪɢᴜᴇʟ sᴇ ɴᴇɢᴏ́ ʀᴏᴛᴜɴᴅᴀᴍᴇɴᴛᴇ ᴀ ᴘᴇʀᴍɪᴛɪʀʟᴇ ɪʀ, sᴀʙɪᴇɴᴅᴏ ǫᴜᴇ ᴀᴢʀᴀᴇʟ sᴇ ᴘᴏɴᴅʀɪ́ᴀ ᴇɴ ᴘᴇʟɪɢʀᴏ. ᴘᴇʀᴏ ᴀᴢʀᴀᴇʟ ɪɴsɪsᴛɪᴏ́, sᴜᴘʟɪᴄᴀɴᴅᴏ ʏ ʀᴏɢᴀɴᴅᴏ ǫᴜᴇ ʟᴏ ᴅᴇᴊᴀʀᴀ ɪʀ. ᴍɪɢᴜᴇʟ, sɪɴ ᴇᴍʙᴀʀɢᴏ, sᴇ ᴍᴀɴᴛᴜᴠᴏ ғɪʀᴍᴇ, ɪɢɴᴏʀᴀɴᴅᴏ ʟᴀs sᴜ́ᴘʟɪᴄᴀs ᴅᴇ ᴀᴢʀᴀᴇʟ ʏ ɴᴇɢᴀ́ɴᴅᴏsᴇ ᴀ ᴄᴇᴅᴇʀ.
"ʟᴏ sɪᴇɴᴛᴏ, ᴀᴢʀᴀᴇʟ", ʟᴇ ᴅɪᴊᴏ ᴍɪɢᴜᴇʟ.
"ɴᴏ ᴘᴜᴇᴅᴏ ᴘᴇʀᴍɪᴛɪʀ ǫᴜᴇ ᴛᴇ ᴠᴀʏᴀs ᴀʟ ɪɴғɪᴇʀɴᴏ.