3.3

5.7K 120 57
                                    

"I hurt myself today, to see if I still feel. I focus on the pain, the only thing that's real. The needle tears a hole, the old familiar sting. try to kill it all away, but I remember everything."

- Johnny cash, Hurt

POV Teuntje

vrijdag 25 april, 2015

vandaag is Michaels begrafenis. Woensdag was zijn afscheid. Calum, Ashton, Luke en ik hebben de kist dicht gedaan, zijn ouders vonden het te moeilijk. Ze hadden gevraagd of wij dat wilden doen.

Wat kan het leven toch oneerlijk zijn. Hoe voorzichtig je ook leeft, of je jezelf nou voortdurend in je kamer opsluit, gezond eet en nooit cola drinkt, nooit drinkt of drugs gebruikt, het helpt geen fuck. Het ene moment ga je lekker naar het strand of naar feest, het andere moment vinden ze je onder de douche. Weet je, als je iemand dierbaar verliest, dan ga je ontzettend veel nadenken over het leven. Je gaat nadenken over hoe het toch komt dat de sportiefste mensen dood gaan. Je gaat je afvragen of er wel echt een hemel is, of dat iemand die overleden is gewoon op aarde blijft maar dan als geest, of dat ze gewoon helemaal weg zijn. Je gaat nadenken of je diegene nog had kunnen redden. Of diegene veel pijn heeft gehad. Het rotte is, je wil niet nadenken. Het enige wat je niet wil is er over nadenken, en juist dat gebeurd te veel.

'Teun?!' hoor ik Luke van beneden roepen. 'We moeten gaan!' roept hij. Ik klap mijn boekje dicht en schuif het onder mijn kussen. Ik ben bij Luke blijven slapen vannacht. 'Ik kom er aan!' roep ik terug. Ik pak mijn zwarte, niet al te hoge, hakken en sjaal en loop naar beneden. 'Klaar voor?' vraagt hij met trillende stem. 'Nee.' antwoord ik terug. Hij drukt een kus op mijn lippen en pakt mijn hand vast, waarna we samen naar de auto lopen om naar Michaels huis te gaan. We stappen in en rijden weg.

We komen aan bij Michaels huis en stappen uit. We bellen aan en de moeder van Michael, Karen, doet open. 'Dag, lieverds.' zegt ze en geeft ons allebei een stevige knuffel. 'Calum is er al. als Michaels opa en oma er zijn gaan we.' informeert ze ons. We knikken allebei en lopen naar de kamer. We geven Calum een knuffel en gaan op de bank zitten. Niet veel later gaat de bel en komen de opa en oma binnen met Ashton. Ik heb Michaels Opa en Oma ontmoet tijdens het afscheid van Michael, toen we hem nog voor een laatste keer konden zien voordat de kist dicht ging. Ik geef ze alle drie een knuffel. Calum en Luke omhelzen ze ook en dan komen Karen en Daryl de kamer binnen. 'We moeten gaan.' zegt Karen zachtjes. 'Zouden jullie mee willen helpen om de kist naar de auto te dragen?' vraagt Daryl aan de jongens en mij. We knikken allemaal. We gaan om de kist staan. 'Een, twee... drie.' zegt Daryl en we tillen de kist op. Door de tuin lopen we naar de rauwauto en tillen Michael voorzichtig in de auto. We zetten alle bloemstukken in de auto en dan sluit de chauffeur de deur. We blijven met zijn allen nog heel even staan, voordat we de vlaggetjes van de begrafenis ondernemer aannemen en naar de auto's lopen. Luke zet het vlaggetje vast aan de buitenkant van het autoraam. We stappen in de auto en rijden achter Michael aan naar de plek waar de ceremonie plaats vind. Luke, Calum, Ashton en ik zitten in één auto. Luke en Ashton zitten voorin, Ash rijd, en ik zit achterin met Calum. De ceremonie wordt gehouden op Michaels favoriete plek. Het is een groot open veld met veel bloemen. Het is er prachtig.

Als we aankomen bij het veld blijven we even in de auto zitten, in de hoop onszelf een beetje bij elkaar te kunnen rapen voor de begrafenis. Nadat we erachter komen dat dit niet gaat lukken stappen we met een zucht uit. We helpen mee om alle bloemstukken naar de juiste plek te dragen, en dragen dan Michael voorzichtig naar voren. Na ongeveer een kwartier begint de ceremonie. We gaan zitten en de 'ceremonie meester' begint te praten.

'Vandaag zijn we bij elkaar gekomen voor de herdenking van onze geliefde zoon, kleinzoon en goede vriend Michael.' begint de vrouw. Ik zit tussen Calum en Luke in, en ik pak meteen een hand vast van allebei de jongens. Ashton zit naast Calum, hij slaat een arm om Calum heen en legt daarbij zijn hand op mijn schouder.

Sexlessons /a.i l.h\ • V O L T O O I D •Waar verhalen tot leven komen. Ontdek het nu