Prolog: Skogsväktarens Handbok

180 8 0
                                    

En Skogsväktare är en som ser till att allt levande i skogen bevaras och inte kommer till skada. En Väktare väljs inte själv - den väljs av naturen. En position som Väktare innebär ett heltidsjobb som Väktare - inga undantag.

Det finns de Väktarna som har valt att bosätta sig i skogen som de har fått till uppgift att skydda endast för att jämt kunna vara i närheten om det skulle hända något. En Väktare måste alltid sätta skogen som prioritet nummer ett. En Väktare som av någon anledning skulle vägra ta positionen som Väktare kommer straffas av självaste Moder Natur. Likadant är det för en Väktare som inte skulle sätta skogen som prioritet nummer ett.

Det är Moder Naturs bedömning av Väktaren som gäller om Väktaren själv skulle påstå att den är för gammal, för ung eller vad den än kan komma på, seller om den inte gör som den är tillbedd att göra.

Har Väktaren familj får den själv avgöra om den vill stanna kvar som en i familjen, fast något oåtkomlig eller om den väljer att lämna familjen och vända sig till skogen. En Skogsväktare kan bli för gammal och om så är fallet, visar Moder Natur att det är dags att lämna positionen som Väktare. En Skogsväktare kan dock aldrig vara för ung. Den som Moder Natur har valt, den är det som gäller. Skogsväktaren kan vara både man, kvinna, pojke, flicka, tant, farbror och allt däremellan.

Det finns de Väktare som har begåvats av Moder Natur med olika egenskaper, så som att känna skogen, veta precis vart det är något händer och liknande. Är den nuvarande Väktaren en av dem ska Väktaren veta att även om det verkar vara en begåvning kommer allting med ett pris.

En Väktare får jaga i skogen - men endast det som den anser är nödvändigt för överlevnad. När Väktaren har jagat ska den se till att på något sätt återgälda Moder Natur med eventuella gåvor, offer, dyrkan eller ett hårdare arbete - vad än Väktaren kan tänkas komma på.

Har Väktaren några frågor får den antingen vända sig till den föregående Väktaren, Moder Natur eller någon annan som den tycker verkar värdig nog för att hjälpa Moder Natur.

När Moder Natur har ansett att den nuvarande Väktaren inte hör hemma som Väktare längre, blir Väktaren avsagd titeln Väktare och måste, inom loppet av en månad, letat upp den efterträdande Väktaren, ge den denna Handbok men instruktioner och svara på eventuella frågor som den efterträdande Väktaren kan tänkas ha. Den föregående Väktaren måste alltid finnas till hands för den efterträdande Väktaren om den behöver den föregående av någon anledning.

När Väktaren har blivit avsagd sin titel får den lov, av självaste Moder Natur, att göra vad den vill med sitt liv - förutom att vägra hjälpa den efterträdande Väktaren.

SkogsväktarenDove le storie prendono vita. Scoprilo ora