Esoknya,
Aku dengan Alisha tiba di mahkamah tepat pada pukul 9.30. Kami turun setelah memperolehi parking.
Setibanya kami di bilik tersebut, aku nampak wajah-wajah yang ingin ku elak iaitu Afwan, ibu bapa afwan, Marina dan juga ibu bapaku. Tapi aku tidak terlihat kelibat abangku. Aku kemudiannya memberitahu Alisha yg aku ingin membuang air kecil. Dia melepaskan dan berpesan kepadaku untuk berhati-hati.
AKu kemudiannya pergi ke tandas. Setelah selesai melakukn urusanku , aku keluar. Tiba-tiba ada seseorang menarik lengan.
Alangkah terkejutnya rupa-rupanya abang aku. Aku terus tunduk sebab tidak berano hendak bertentang mata dengannya pasti dia akan marah dan mungkin juga dia akan menghayunkn tamparannya. Tapi apa yang aku tak sangka dia hanya merenungku dengan ekspresi muka yang kasihan , bukn marah dan bukan juga kecewa.
"Adik , adik fikir abang akan tampar adik ke?." Katanya dengan pandangan yg terluka sebab aku sanggup memikirkan bhawa dia akan menampar aku.
Aku hanya mendiamkn diri.
"Adik pandang muka abang, jgn takut. Abang nak tanya satu soalan"
"Tanyalah abang."
"Adik memang tak salah kn. Abang percaya adik tidak akan melakukn smua itu. "
Aku kemudiannya memandang mukanya. Ternyata mukanya terlukis pandangan yg menyatakan.' Please bgitahu abg yg adik tidak melakukn smua itu.'
Aku mulai menangis dan berkata." Memang adik tidak akan melakukn smua itu. Percyalh. Abg percya adikkn?"
" abang prcaya adik takn melakukn smua itu. Cuma entahlh abang dh melakukn sedaya upaya untuk menyakinkn emak dan ayah. Entah kenapa mereka percaya dengan si Afwan tu dan bukn anak sendiri. Apa nak jadilh dunia ni. Apa-apapun adik bersabarlh eh. " abang kemudiannya memeluk aku seolah-olah untuk memprotect aku.
Setelah beberapa minit aku berhenti menangis. Aku kemudiannya memberitahu abangku bhawa kami perlu pergi ke bilik tersebut untuk perbicaraan.
SEtelah kami kembali aku terus pergi kepada Alisha manakala abang pergi kepada mak dan ayahnya. Reason kenapa aku ckp mak dan ayahnya ialah kerana mereka yg terang-terang memberitahu bhawa aku bukn anak mereka semasa kali terakhir aku menjejakkan kaki kerumh.
Mereka semua memandang aku dengan pandangan yg sinis seolah-olah aku adalh pesalah. Aku cuba menahan rasa. Alisha nampak ekspresi muka aku oleh itu dia memeluk lenganku seolah-olah memberitahu bahawa aku bukn seorang diri , aku ada dia sebagai tulang belakangku.
Selepas beberapa jam,
"Dengan ini dengan rasminya Tengku Afwan bin Tengku Afiq dan Dayang Mia Amelia binti Haji Bahar bercerai talak 2...." kata orang tersebut.
Selepas itu Alisha offer nak ambil kereta manakala aku tunggunya.
"Alhamdulilah kamu bebas dari perempuan itu Afwan." Kata ummi.
"Ye ummi, alhamdulilah selesai lah jugak. Semuanya." Kata AFwan
"Ye Alhamdulilah , baiklah Zainab (nama mama Afwan) , Afiq , Afwan dan Marina , kami mintak diri dulu eh. Kami mintak maaf dari pihak dia. Memang tak kenang budi budaktu." Kata ayah.
"Yelah, kenapalah dia macamtu eh, jijik sungguh aku dengan dia, entah-entah anak dalam perut dia tu pun anak org lain. Malu aku ." Kata emak.
"Yelah , Bi , sayang gembira bi lepas dari dia." Kata Marina.
"Aku tak sangka pulak dia buat macam tu , muka aje mcm perempuan muslimah yg baik ,isshhh , perangai macam setan. Entah -entah dia nak duit kamu tu aje Afwan." Kata Abah.
"Kami mintak maaf sekali lagi dari pihak dia eh. Tapi jangan risau sebab memang semenjak Afwan bagitahu tu kami memang tak anggap dia anak kami lagi. Mia memang dah hilang dari kamus hidup kami. Kami tak kenal dia lagi." Kata Ayah.
"Oh baguslh kalau mcmtu , tak pyh susah-susahlh kamu nak bela hantu mcm dia tu. Hahahah" kata Ummi.
Mereka berkata dengan suara yg besar sedangkn mereka tahu aku ada di belakang mereka. Mereka kemudiannya ketawa sambil memandang ku dengan pandangan yang sinis.
Nasib baik abang tak ikut mereka. Abang hanya memberikan mereka pandangan yg tidak puas hati dan marah.Tiba-tiba mereka menuju kepadaku...
×A
YOU ARE READING
Perginya membawa duka
RomanceMenjadi pasangan kekasih untuk masa yang lama dan seterusnya menjadi pasangan hidup tidak dapat menjanjikan bahagia. Perkahwinan itu satu janji dan bukan hanya sekadar 2 orang manusia yang hidup bersama sahaja tetapi juga perasaan jujur, setia, cin...