Kami semua terdiam seketika. Kemudian aku menjawab pertanyaan doktor dengan mengatakn yang husband Mia overseas.
"Oh right, so who are you guys?."
Aku cuba mentafsirkan maksud muka doktor tersebut. Malangnya doktor tersebut pandai menyembunyikan ekspresi mukanya.
"Well, i am Mia's mother and this is her father." Balasku sambil menunjuk kepada husbandku.
"Mia's sister."
Kami kemudiannya menunggu doktor tersebut untuk bercakap.
"Emm, and you?."
"Ah, eh emm ohh, she was the one who save me and my twins."
"Okay, im sorry but this matter is confidential so i just want to meet with Mia's parent."
"Oh okay, sorry."
"Emm so doctor, how's Mia?."
"Im sorry to say this but Mia will fall into deep sleep."
"What do u mean?. Is she dead?."kataku, manik-manik putih berguguran dipipiku.
"Oh no, what i mean she is in coma but she will be okay and about her children, ur grand children. Em unfortunately one of the twins is in bad condition. We dont know yet whether he/she can survive."
"Ya Allah, thanks doctor, please do ur best."
"I will."
"Can we meet Mia?."
"Yes, you can meet her. Please wait a minute. I will ask the nurse to bring you to her later once everything is ready."
"Okay."
Doktor tersebut kemudiannya pergi masuk ke bilik bedah.
"So Makcik, apakhabar kak Mia?."
"Kak Mia dalam koma, sorang dri anak dia berkemungkinan besar takkan hidup."
"Ya Allah, mintak maaf makcik. Kalau bukan sebab kitaorng pasti semua ni takkn terjadi kat Kak mia."
Aku hanya terdiam. Aku tak tahu nak kata apa. Kalau kata bukan salah dia, bagiku memang salah diaorng.
"Miss Laila, u can now meet Miss Laili."
"Oh..okay."
"Makcik saya pegi lawat twins saya dulu eh, dia takde sapa2 lagi kat sini selain saya. Kemudian saya janji akan pergi lawat kak Mia. Update apa sja news pasal kak Mia eh. Ni no phone saya."
"Emm, yelah."
Seketika kemudian seorng nurse memanggil kami untuk melawat Mia.
Mia dibawa ke bilik persendirian disebabkan oleh request kami yang inginkan privacy. Walaupun berharga £80 semalam, aku sanggup.
Kuakk..
Aku kemudiannya nampak Mia terbaring di atas katil. Banyak wayar berselirat yang disambung kepadanya.
Aku kemudiannya meluru kepadanya untuk memeluknya.
"Mia bangun sayang, mama ngan papa dah sampai kat sini ni."
"Mah, udah-udahlh tu. Lebih baik mah n
baca yassin untuk Mia dripada Mah menangis-nangis."Aku mendengar nasihat Hubbyku lalu duduk di kerusi yang disediakn sambil membaca yassin. Fatiah dan husbandku juga mengikut langkahku yang membaca yassin. Kemudian kami sembahyang hajat di dalam bilik tersebut dengan sejadah yang aku bawa. Benarlah kata orang, setelah mengadu dan memohon kepada Allah tuhan yang esa, aku merasa sedikit tenang seolah-olah kami smua ada harapan.
Seketika kemudian aku pergi keluar bilik untuk membeli makanan dan minuman. Dalam perjalanan menuju ke kafeteria aku terserempak ngan cucuku yang sedang bersama anak bujang ku.
"Nek, nek haii."
"Assalammualaikum. Hah Niyaz rupanya. Mana Niyaz tdi?, nenek rindu tau."
"Hehehe Sorry nek waalaikumsalam, Niyaz ngan usu tdi."
"Takde apalah, mana usu kamu?."
"Tu kat sana." Tuding si kecil Niyaz kepada seorang lelaki yang tengah mengayat nurse.
Ish, ish, ish tak sempat menyempat betul.
"Hah, Aiman oiii."
×A
Dedicated to NorlinAidaKadir, thank u sebab baca and vote , :)
YOU ARE READING
Perginya membawa duka
RomanceMenjadi pasangan kekasih untuk masa yang lama dan seterusnya menjadi pasangan hidup tidak dapat menjanjikan bahagia. Perkahwinan itu satu janji dan bukan hanya sekadar 2 orang manusia yang hidup bersama sahaja tetapi juga perasaan jujur, setia, cin...