Dedicated to @ smua org yg baca buku ni thanks
Di dalam bilik guest,
Setelah sampai dalam guest room, aku pura-pura memeriksa setiap inci bilik tu. Ialah to avoid suspicion kata orang. Aku memeriksa jika ada habuk atau tak manakala si Mia tu berdiri tegak je dengan muka yang agak takut haha. Nervouslh tu. Tpi walaupun ujian sebenarku dia lulus aku kena jugak tengok tempat kejadian. Esehmen mcm Crime scene lah jugak eh. Anyway aku mencalit tanganku pada cermin dan tadaaa, bersih takde pun habuk.
"Oh ye ,makcik Rosmah ni dia perhiasan-perhiasan tu." Mia memberitahu sambil menuju aku dan menghulurkan sebentuk cincin, seutas rantai dan gelang.
Aku mengambil perhiasan-perhiasan tersebut dan menelitinya. Bukan tak percaya cuma nak memeriksa dan memastikan aje.
"Oh baiklah , terima kasih."
Aku memeriksa emas-emas tersebut dan mengira jumlahnya. Kemudian aku berpaling semula kepada Mia yang berdiri dihadapanku sambil tundukkan kepala, bagaikn pesalah yang menunggu untuk di hukum. Aku kemudiannya sengaja memanggil namanya dengan muka yang sengaja ku tegaskn.
"Baiklah Mia, terima kasih sebab jujur dan beri semula emas ni kepada saya. Tapi walaubagaimanapun ini tidak ada kena mengena atau takde effect kepada keputusan saya samaada saya nak ambik awak jadi p.a saya atau tidak. "
Aku mengambil nafas ketika , dan sambung berkata-kata.
"Baiklah, Saya mintak maaf tapi...."
"Oh takpe Makcik saya faham. Saya tak layak untuk dapat kerja ni. Apapun saya nak ucapkn terima kasih walaupun yelah...bla....bla"
Ahhh???, aku tercengang belum habis cakap dah nak suka-suka hati je nak habiskn ayat aku!!!!.. Aikk ni dah lebih ni. Kalau aku tak hentikan mesti seribu satu malam pun belum tentu habis ni.
"Ehmm... Ehmmm"
"Ya saya tahu......bla....bla"
Aikk masih tak layan ?, ok kita cuba lagi.
"Ehmm.. Mia oh Mia."
"...bla..bla..."
Akhirnya akibat kurang sabar aku besarkn sikit suaraku.
"MIA OH MIA!!!"
" oh pocot..... .ye makcik."
"Ah dengar pun kamu, Ni saya nak cakap sikit. Apa yang kamu fikir tu salah tu. Sebenarnya saya nak cakap "Saya minta maaf sebab mulai hari ni awak akan bekerja dengan saya" . "
"Ahhh???, Ya Allah betul ke makcik???. Terima kasih sangat-sangat." Kata Mia sambil mempamerkan muka yg terkejut beruk.
"Aah yelah tak kan tipu kut. Itulah lain kali jangan menyampuk bila orang cakap. Ni kan tak pasal-pasal dah salah sangka dah." Sindirku.
"Hheheh" Mia ku lihat hanya tersipu-sipu malu.
"Oh ye btw mulai hari ni Mia panggil makcik , mama jelah and suami mama panggil papa."
"Mama?, baiklah. Tapi Mia mungkin ambil masa untuk biasakn kut."
"Takpe , ah lagi satu Mama nak mia punya schedule uni nanti senang kalau ada apa-apahal."
"Baiklah, mm..aa...mm..ma , nanti Mia fotostat kn."
"Emm baiklah, kalau macam tu ah lagi satu Mia tinggal sini jelah ye. Takdelh nanti susah and atleast mama ada teman berbual kalau papa sibuk."
"Yang tu Mia tak pasti sebab Uni Mia jauh dari sini."
"Lah sebab tu je ke?. Nanti mama bincang dengan kenalan mama dan pindahkn Mia dekat Uni yg berhampiran sini."
"Oh kalau macam tu baiklh, terima kasih sebab sudi terima Mia yang serba kekurangan ini."
Mia pov,
Syukur alhamdulilah, sesungguhnya Allah Maha esa. Di saat aku ingin berputus asa, Dia mendatangkn jalan keluar. Aku diterima kerja di sebuah company yang boleh tahan hebat ,majikan yang baik, dikurniakn Mama dan papa angkat yang baik, malah di beri tempat tinggal yang percuma dan selesa. Sesungguhnya sinar kebahagiaan hidupku bermula. Aku harap aku dan bayi ku akan dilindungi sentiasa, Amin.
×A
YOU ARE READING
Perginya membawa duka
RomanceMenjadi pasangan kekasih untuk masa yang lama dan seterusnya menjadi pasangan hidup tidak dapat menjanjikan bahagia. Perkahwinan itu satu janji dan bukan hanya sekadar 2 orang manusia yang hidup bersama sahaja tetapi juga perasaan jujur, setia, cin...