3. HAS
Kau tahu, dalam dunia yang sering bergerak bebas dengan kejutan dan klisenya sendiri, aku sentiasa terasing dalam pandangan yang jauh dengan mereka. Waktu tak pernah selesaikan masalah aku secara nyata. Akal aku merewang ke ceruk yang tak patut dan akhirnya kaki aku tak lagi memijak di tapak. Suatu masa aku akan rasa jatuh yang bebas dan satu masa aku rasa diri aku melambung tinggi ke udara – tutup mata dan impikan semesta.
Kini aku sentiasa raikan gelap ketika ingin bertemu bintang.
Tetapi hey, akal aku mencelah, paling kurang aku ada Jiha.
"Sepatutnya kau kena sayang diri kau dulu," kata Jiha, sambil pintal rambut guna jari, "Pastu baru kau mampu biarkan orang lain sayang diri kau."
Jiha merupakan rakan terbaik yang aku pernah ada. Paling kurang, aku berkawan dengannya sejak tingkatan dua dan terpisah ketika dia bawa diri mencari halatuju sebelum SPM. Dia bawa impian yang sama besarnya dengan aku. Barangkali dia lakukannya dengan baik, kau tahu, jalani kehidupan dengan penuh gemilang walaupun tanpa mengambil SPM. Sedangkan aku terus tersangkut dalam diri sendiri, takdir yang terus aku tak faham bagaimana ia berfungsi.
"Has, kalau kau sunyi, bacalah buku," dia tegur aku dalam kelas.
"Kenapa buku? Kalau tengok TV atau layan lagu kat radio, tak boleh ke?"
Kami berdua terlalu rapat dan keadaan sentiasa cemburukannya. Dipisahkan dari kelas dan umur, dia sebagai senior setahun dari aku sentiasa berada di sisi dan berikan aku nasihat yang aku rasa berbaloi untuk didengar. Dia antara yang pandai lembutkan ego aku. Sebagai contoh waktu aku dipulaukan oleh rakan kelas sebab terlalu cemerlang dalam subjek dan seperti biasa, aku akan salahkan sikap kebudak-budakan mereka – Jiha gelak dan tunjuk isyarat ibu jari ke atas pada aku.
"Diorang tergugat dengan popular aku kot." Aku senyum sinis, mata menjeling.
"Hahaha! Tapi popular kau dah takde makna sekarang, kan? Maksud aku, kalau kau dah dipulaukan dengan satu kelas, apa lagi yang tinggal?"
"..."
"Macam ni, kau tak boleh elakkan drama bila berkawan dengan kaum kita ni. Perempuan bukan simple-minded macam lelaki, semua benda kecil pun diorang akan kisah, Has. Masuk je dalam hierarki diorang, turunkan standard kau, dan henti jadi skeptikal kejap."
"Hm, cara kau cakap pun dah tau kau banyak fikir..."
Jiha akan gelak mendengar masalah aku. Itu antara sikapnya yang aku senang. Dia tak akan jadikan satu masalah yang berat untuk bertambah berat. Kenapa kena serius sangat? Katanya setiap kali aku ceritakan masalah sendiri. Aku cukup kagum dengannya, paling kurang, itu apa yang aku angkat tinggi padanya – siapa tahu dalam dirinya ada benda berat yang disorok?
Sekarang pukul tiga pagi. Mereka yang lain sedang tidur lena di bilik. Untuk ambil masa duduk di pintu depan sambil memandang langit bukanlah rutin sebenar. Aku lakukannya pada masa-masa rawak – kalau terasa ingin melihat semalam, ini salah satu jalan aku.
Atau mungkin aku tak tahu bagaimana untuk tidur dengan selesa.
Jadi aku ambil ruang ini bersama pen dan buku nota yang sering aku simpan sejak dari dulu. Warden memandang aku dari jauh, tersenyum ramah. Dia sudah biasa dengan keadaan ini. Awalnya dulu mungkin agak menentang dengan sikap aku yang tak patuh kepada jadual – waktu light off adalah muktamad dan semua dari kami perlu tidur – tetapi perlahan aku memujuk dengan lakonan terdesak; seperti menulis di depan pintu ini adalah cebisan nyawa aku. Sekarang bukan zaman jahiliah untuk katakan menulis adalah suatu jenayah, kata aku sebelum akhirnya dia menurut untuk berikan kebebasan.
YOU ARE READING
ASING - sebuah novel Syahmi Fadzil
General FictionTina percaya dia dalam sepi walaupun ditemani suara-suara luar. Azri tersangkut dalam rutin harian bosan dan impian masa silam. Has persoalkan idea kebergantungan dan meraikan hidup bersendiri. Tina mencari 'kediaman' sebenar dalam hidupnya ketika b...