15. HAS
Aku ketuk pintu bilik Guru Penolong Kanan HEM perlahan berkali-kali. Ada beberapa mata dari kakitangan pejabat yang lain sedang memerhatikan aku dari meja masing-masing dan ada yang sedang berbual sesama sendiri sambil menaip.
Ini sudah masuk samada tiga atau empat kali aku berada di sini. Blok pentadbiran bukanlah tempat biasa bagi pelajar seperti kami akan luangkan masa lapang. Setiap kali sesiapa yang dipanggil ke sini akan dikaitkan dengan masalah yang besar. Beberapa kes sebelum ini aku hanya dengar dari mulut orang lain dan kadang-kala aku sendiri terfikir kenapa pihak sekolah kena ambil kisah tentang mereka ini, kau tahu, gugurkan saja mereka dari sekolah dan segalanya akan selesai.
"Diorang mana boleh gugurkan pelajar sesuka hati," Farah kata dengan tegas.
Alin pandang sejenak ke Farah sebelum menoleh ke aku dan angguk tanda setuju.
"Kenapa tak boleh?"
"Sebab ni sekolah kot. Sekolah adalah tempat mendidik. Kalau sekolah pun suka-suka nak buang pelajar, mana lagi mereka nak pergi?"
Aku diam dan dengar pendapatnya.
"Betul, betul." Alin sambung apa yang ditinggalkan Farah, "Sebab sekolah adalah tempat bermula segalanya. Kalau kau tak percaya, kau tengok signboard kat depan pagar sana."
"Kami datang dengan harapan?"
"A'ah. Setiap dari pelajar kat sini semuanya datang dengan harapan. Takkanlah sekolah senang-senang nak hancurkan tu semua."
Alin dan Farah memandang sama sendiri dengan senyum eh-kita-dua-sama. Aku hanya biarkan mereka berdua dan sambung intai pelajar yang baru keluar dari pejabat.
Pintu terbuka. "Haslinda, kan? Masuk."
Aku senyum pantas, angguk membalas sebelum melangkah masuk dan berdiri di depan mejanya.
"Duduk."
Sambil duduk, mata aku cuba perhatikan sekeliling biliknya secara kasual – papan kecil dengan bertulis En. Jaafar Bin Hushim, dinding bertampal poster motivasi dan kata-kata hikmah dari tokoh-tokoh besar, meja yang penuh dengan fail dan kertas bertindih, radio kecil di belakang meja dengan lagu instrumental yang dibiarkan berbunyi secara perlahan.
"Saya nak keluar ke pantri." Dia berdiri. "Awak nak kopi tak?"
"Erm, takpe kot, cikgu."
"Saya rasa saya just bawakan je untuk awak." Dia buka pintu. "Lama kita nak berbual ni."
Aku senyap dan teruskan menunggu dari dalam bilik. Di sini ada tingkap untuk memandang luar tetapi apa yang aku dapat di sebalik tingkap hanyalah pemandangan blok bangunan dari sekolah sebelah – tertutup dan terhalang.
Pintu terbuka dan Cikgu Jaafar masuk dengan dua cawan kecil kopi yang berasap. Aku ambil satu dari tangannya dan letakkan di atas meja sementara dia kembali duduk dan betulkan gaya badannya.
Dia ambil masa pandang aku dengan muka yang aku tak tahu nak jelaskan.
"Cikgu." Aku dekatkan diri ke meja. "Kenapa saya dipanggil ke sini?"
"Itu soalan yang bagus. Kamu rasa kenapa kamu dipanggil ke sini?"
"Saya ada buat masalah?"
Dia hanya senyum sebagai reaksi dari kata aku tersebut. Aku sedikit bingung apabila cuba memikirkan kehadiran aku di sini dengan beberapa sebab yang masuk akal dan tak ada satu darinya pun yang boleh diterima.
"Tuan pengetua suruh saya tanya keadaan kamu di rumah." Dia ambil nafas. "Bagaimana dengan kamu?"
"Saya? Okay je."
YOU ARE READING
ASING - sebuah novel Syahmi Fadzil
قصص عامةTina percaya dia dalam sepi walaupun ditemani suara-suara luar. Azri tersangkut dalam rutin harian bosan dan impian masa silam. Has persoalkan idea kebergantungan dan meraikan hidup bersendiri. Tina mencari 'kediaman' sebenar dalam hidupnya ketika b...